Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hydrotour
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Využíva Renault Rafale PHEV 4 valcový benzínový motor?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Zväčšovanie rozmerov: Renault Grand Modus 1.5 dCi

25.8.2008

 

Pochádza z automobilky Renault a má na čom stavať. Na zopár okamihov sadneme do väčšieho modelu Modus, ktorý sa necháva osloviť aj slovkom Grand.



Zaradený je do spoločnosti mini MPV a je čerstvým prírastkom v ponuke značky Renault. Verzia Grand Modus si zobrala mustru zo svojho menšieho kolegu Modus. Ten svoj príchod oslávil roku 2004 a stal sa prvým päťhviezdičkovým vozidlom v tomto segmente. Teraz je na rade porovnávanie: dĺžka je oproti menšiemu bratovi natiahnutá o plných 24 centimetrov, pridal si aj rázvor – 95 milimetrov. V prvom prípade je rozmer vozidla 4034 milimetrov, rázvor činí 2575 milimetrov. Samozrejme, konštrukcia karosérie je natiahnutá , rovnako ako pri Moduse, do výšky. To prinieslo plusové body pri posudzovaní priestorových parametrov vo vnútri. Grand Modus vyštartoval na jednotlivé trhy s neskrývanými ambíciami, veď v segmente B si vozidlo typu monospace kupuje jeden zo šiestich zákazníkov.

Poznanie vnútra

Renault sa pridŕža usporiadania palubnej dosky ako pri menšom Moduse. Znamená to, že palubná doska má ukazovatele prevádzkových parametrov sústredené v strede. Displej zobrazujúci prevádzkové parametre je dobre čitateľný, pod ním je stredová konzola s lesklým povrchom s malým počtom prehľadne usporiadaných ovládacích prvkov. Rádio s CD je umiestnené nižšie. Pri aktivovaní tempomatu treba uplatniť nacvičenú priestorovú orientáciu, pretože tlačidlo je úplne mimo zorného uhla vodiča. Miesto si našlo až pri páke ručnej brzdy. Na vrchnej časti palubnej dosky je pod odklápacím vekom pred vodičom užitočný odkladací priečinok. Odkladacích možností je vo vnútri Modusu nadostač, do predných dverí sa vojde aj fľaša s objemom 1,5 litra. Vozidlo poskytuje primeraný dostatok priestoru štyrom pasažierom, vodič atakuje pravým kolenom stredovú konzolu. Operadlá predných sedadiel sú mäkké, ich operadlá by mohli mať výraznejší tvar. Výrobca uvádza kapacitu batožinového priestoru 305 až 410 litrov, podľa polohy posuvnej zadnej lavice. Jej pozícia sa mení v troch stupňoch, pričom sa posúva po lište s dĺžkou 150 milimetrov. Pri posunutí úplne dopredu sa z Modusu stáva dvojmiestne vozidlo. Sklopiť možno delené operadlo zadného sedadla, ďalšou možnosťou je úplne sklopené sedadlo po odistení celé preklopiť. V tomto prípade treba posunúť predné sedadlá, pred nimi však nezostane dostatok miesta. Z tohto dôvodu treba skôr využiť ostatné spomenuté možnosti variability.

Óda na úspornosť

Pochvalné slová zaznejú po absolvovaní dlhších trás. Na nich nás sprevádzal naftový motor so zdvihovým objemom 1,5 litra. Išlo o výkonnejší variant z dvojice dodávaných pohonných jednotiek 1.5 dCi. Jeho maximum výkonu sa dostáva na hodnotu 63 kW (85 k) a slušnú hodnotu dosahuje aj krútiaci moment. Už pri 1900 otáčkach za minútu je k dispozícii 200 Nm. Táto pohonná jednotka dodáva vozidlu dobré hybné vlastnosti, výraznejšou charakteristikou je jeho nízka spotreba paliva. Výrobca uvádza v technickom preukaze 4,5 litra nafty na 100 kilometrov. Ak sme jazdili v úspornejšom rytme, s týmto parametrom sme sa stotožnili. Agregát spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Zmena prevodových stupňov je mierne nejednoznačná, vďaka mäkko uloženej kulise radiacej páky. Pri rýchlosti 130 km/h sa otáčkomer posunie na hranicu asi 3000 otáčok za minútu, pri 90-kilometrovej rýchlosti to bolo zhruba o tisícku menej.

Jozef Beníček
Foto – autor

Technické údaje

Renault Grand Modus 1.5 dCi

Motor naftový radový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1461
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 63/85/3750
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 200/1900
Maximálna rýchlosť (km/h) 171
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,4
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 5,2/4,1/4,5
Objem kufra (l) 305/410/1454
Objem nádrže (l) 52
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1260/415
Rozmery (mm) 4034x1695x1586
Rázvor (mm) 2575
Prevodovka 5-stupňová manuálna

Cena: 442 551 Sk (14 690 eur) s DPH

Plusy:
• úsporný motor
• priestor na batožinu
• odkladacie možnosti
• pohodlie cestovania
• dobre čitateľný displej

Mínusy:
• mäkké radenie
• ovládanie tempomatu
• málo miesta vpredu po preklopení zadného sedadla


   
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén