Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Znejú oslavné chorály: VW Golf GTI Edition 30

9.11.2007

Pred jedenatridsiatimi rokmi sa narodil Volkswagen Golf GTI. To je známy fakt, moderná éra na túto udalosť nezabudla. Novodobý mladík je v najlepších rokoch a nič nestráca na atraktivite. Dokonca je svižný tak, ako nikdy predtým.



Z prednej časti sála športová vyzývavosť, podložená je veľkoplošnou jednodielnou maskou chladiča a dvoma vpustmi vzduchu po bokoch. Nevšedné disky dávajú vozidlu postoj svalovca, za nimi sú pripravené na zásah účinné brzdy.


Päťdverový klasik

Karoséria s piatimi dvermi, teda klasický a obľúbený hatchback, je prívetivou komnatou najmä pri nastupovaní dozadu. Ani na okamih sa netreba vtesnať do role akrobata, ktorú si vyžaduje veľká väčšina trojdverových športovcov. Karoséria je zušľachtená jemnými športovosť dolaďujúcimi doplnkami, gétéíčko nie je príliš vyzývavé. Na druhej strane nezanedbáva štylisticky zdôraznenú dynamiku, ktorú zabezpečuje výkonný agregát. Nižšie situovaný a tvrdšie vyladený podvozok vyžaduje prísnejšie obchádzanie dier a nepríjemných vlnoviek, nemožno však povedať, že by sa mohol stať pôvodcom vyskočených stavcov. Biele farby idú vraj do módy, my dodávame, že oslavná edícia odetá bielom rúchu výborne kontrastuje s čierno nalakovanými diskami a červenými doplnkami.


Výborný ponor

Športový naturel „edičnej tridsiatky“ pripomína aj interiér, predné sedadlo si ako vodič pochválite kvôli objatiu, toto sedadlo sa dá polohovať aj výškovo. Na lemoch sa vyníma červené stehovanie, súčasťou vnútra je hliníková optika na jednotlivých partiách. Okrem výdatného tvarovania predných sedadiel bola pastvou na oči aj zostava prehľadných prístrojov, pozitívne sme vnímali aj informačný systém vodiča. Usporiadanie stredovej konzoly je klasika s dobrou obsluhou, okraje prístrojov žiarili v chróme. Hliníkovú optiku si navliekli aj pedále. Pochvalu si zaslúži výber kvalitných materiálov a povestne dobré dielenské spracovanie interiéru. Do kufra si pribalíte 350 litrov batožiny, nakladacia hrana je vo vyššej pozícii. Športovo naladený podvozok je znížený o 15 milimetrov. Golf GTI je optimálne vybavený bezpečnostnými systémami: od systému ABS, cez minimálne šesť airbagov až po elektronický stabilizačný systém.


Rýchly cval

Pod kapotou si svoju prácu dôsledne vykonáva 2-litrový motor TFSI, teda disponuje priamym vstrekovaním a lepšie dýchanie mu zabezpečuje turbo. Maximálny výkon sa stotožňuje s hodnotou 169 kW (230 k) a krútiaci moment 300 Nm patrí do rozpätia 2200 až 5200 otáčok za minútu. Súčasťou pohonnej strojovne bola dvojspojková prevodovka DSG s možnosťou manuálneho radenia. Pádielka potrebujú na zmenu prevodového stupňa iba ľahký atak končekmi prstov. Už pri prvom brknutí na plynový pedál počuť, že sa činili aj ozvučovací inžinieri. Vozidlo ochotne vyráža a zvukovou kulisou dokazuje, že pod sebou máte zdatného športového dopravcu. Golf GTI nemá problémy so spätnou väzbou od vozovky. So zákrutami sa vysporiada veľmi dobre, nedotáčavosť dosiahnete pri adrenalínovejších rýchlostiach. Na klzkejšom povrchu však cítiť výraznejšie prebytok výkonu na prednej náprave. V prípade potreby je pripravený zasiahnuť elektronický stabilizačný systém. Vozidlo sa dobre správalo aj pri náhlej zmene smeru jazdy, tento stav sme navodili slalomovou jazdou medzi kužeľmi.


Dvojspojková prevodovka

Pochvalu si zaslúži aj prevodovka DSG, ktorá dobre sekunduje razancii vozidla. Ak ju necháte radiť, môžete sa venovať iba razantnému zdolávaniu nastavených zákrut. Na takýchto úsekoch prichádzajú na rad športové emócie. Počas nášho presúvania sme jazdili ekonomicky aj razantnejšie. Priemerná spotreba sa v meste dá stlačiť na hranicu 10 litrov na 100 kilometrov, ak však vozidlu udriete na športovú strunu, vypýta si viac. Všetko záleží od toho, koľko dynamickej radosti si vodič za volantom tohto edičného športovca dopraje. To je už na rozhodovaní každého z nás, v každom prípade nie je tento agregát vzhľadom na svoje dynamické danosti príliš smädný.

Jozef Beníček
Foto – autor


Technické údaje

Volkswagen Golf GTI Edition 30

Motor prepĺňaný benzínový FSI
Zdvihový objem (cm3) 1984
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 169 kW (230 k)/5500
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 300/2200 – 5200
Maximálna rýchlosť (km/h) 243
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,6
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 10,7/6,2/7,9
Objem nádrže (l) 55
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1376/544
Rozmery (mm) 4216x1759x1466
Rázvor (mm) 2578
Prevodovka 6-stupňová DSG

Cena: 31 049 eúr


Plusy:

● imidž vozidla
● výborná dynamika
● športovo naladený podvozok
● ovládanie a jazdné vlastnosti
● prevodovka DSG


Mínusy:

● vyššia cena

   
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén