Druhým výkonovým stupňom v rámci ponuky alternatív novej Fabie je trojvalcový benzínový agregát 1.2 HTP so štvorventilovou technikou. Aj tento model možno získať viacerými formami financovania.
Prvá edícia si pripísla na svoje konto sedemročný výrobný interval, čo bol signál na generačnú výmenu. Tvorcovia si za prvoradý cieľ určili praktickosť, ktorá je premietnutá do úžitkových kladov.
Základné fakty
Viaceré vlastnosti sú už nejaký čas známe, preto ich pripomenieme iba v rámci sloganu „opakovanie je matkou múdrosti“. Maska chladiča si osvojila štylistiku svojho o dačo staršieho súkmeňovca Roomster. Hoci sa vonkajšie dimenzie výraznejšie nenatiahli, stavba karosérie prináša viacero priestorových pozitív. Dĺžka si pripočítala k dobru 22 milimetrov, šírka dokonca ubrala zanedbateľné 4 milimetre. Najdôležitejšie aktívum však zaznamenávame pri línii strechy. Je však vyššia o 47 milimetrov, čo opticky robí Fabiu ešte viac užšou. Z výškového údaju vychádza podstatné – viac miesta v interiéri. Pri podvozku zostalo všetko po starom, rázvor sa prezentuje mierou 2462 milimetrov.
Dedičstvo kvality
Rodinné puto potvrdzuje kokpit, dielenské spracovanie nadväzuje na osvedčenú kvalitu prvej generácie. Povrchy materiálov použitých na palubnej doske pôsobia dobre opticky, sedadlá sú vybavené zaujímavo skombinovanými dvojfarebnými poťahmi. Prístroje sú dobre čitateľné, vodič si má možnosť nastaviť volant vo dvoch smeroch. Stredová konzola sa čnie v dobrej výškovej pozícii a umožňuje bezproblémové siahnutie na ovládače, ktoré osvedčujú dobré pohodlie pri ich obsluhe. Pred spolujazdcom je otvorená schránka na rukavice, kryt by sa zišiel aj v tomto vydaní. Vrchný profil zadných aj predných dverí a postavenie stĺpikov uľahčujú pohodový nástup do vozidla. Pri zaujímaní pozície za volantom netreba namáhať krčnú chrbticu prílišným ukláňaním hlavy. Objem batožinového priestoru patrí v tejto triede k najväčším. Vojde sa tu 300 litrov batožiny. V porovnaní s predchodkyňou je to o 40 litrov navyše. Okrem toho je naporúdzi dobrá variabilita vnútra. Ak sa majiteľ rozhodne využiť maximum prepravnej kapacity, po sklopení zadného sedadla má k dispozícii hodnotu 1163 litrov.
Známy zvuk
Po otočení kľúča v spínacej skrinke sa okolím rozlieha typický zvuk trojvalca. Vozidlu poskytuje slušné hybné možnosti. Tisícdvestovka je skombinovaná s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, jej radenie je presné a jednoznačné. Jazdné vlastnosti podvozka pokračujú v dobrom chýre, ktorý sa šíril už pri prvej generácii. Vie dobre odfiltrovať aj prípadné nerovnosti. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 5,9 litra benzínu na 100 kilometrov, spotreba v našej bežnej praxi záležala od štýlu jazdy.
Jozef Beníček
Foto – autor
Technické údaje
Škoda Fabia 1.2 12V HTP
Motor benzínový trojvalec
Zdvihový objem (cm3) 1198
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 51 (69)/5400
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 112/3000
Maximálna rýchlosť (km/h) 163
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 14,9
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 7,7/4,9/5,9
Objem kufra (l) 300/1163
Objem nádrže (l) 45
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1050/515
Rozmery (mm) 3992x1642x1498
Rázvor (mm) 2462
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Cena: od 329 900 Sk
Plusy:
• slušná dynamika nezaťaženého vozidla
• presnosť radenia
• vnútorný priestor nad hlavou a na kolená
• kvalita spracovania
• spoľahlivý podvozok
• objem kufra
Mínusy:
• drsnejší zvuk motora
• výhľad cez predný stĺpik