Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Volkswagen Golf patrí k tým modelom, ktoré môžeme smelo zaradiť medzi kultové. Ostatná verzia má v ponuke aj maloobjemový pohonný agregát, s ktorým sa podarilo stlačiť cenu smerom nadol. A tak nás zaujímalo: nie je malý objem motora iba marketingovým fígľom koncernu VW?
Ak začujeme u strednej triedy vozidiel zmienku o motore s objemom tisícdvesto „kubíkov“ už automaticky si spomenieme na nevydarené trojvalce „domácej“ značky, ktoré sľubovali výdatný výkon, nízku spotrebu a absolútnu spoľahlivosť. Pričasté návštevy servisov ale aj čerpacích staníc však veľmi rýchlo zmazali úsmevy z tvárí ich prvých nedočkavých majiteľov....
Golf mal vždy imidž auta, ktoré dokáže jazdiť rýchlo a razantne. Aj preto málokto očakával, že pôjde ešte nižšie s objemom. Veď „golfistom“ sa už motor 1,4 TSI zdal byť na hranici výkonnosti. Našťastie: jeho nová tisícdvestovka má štyri valce.
Výhody? Viaceré...
Jednou z výhod je, že slovenskí podnikatelia sa s nižším objemom dostanú do nižšieho daňového pásma a spoločne s tými čo nepodnikajú zaplatia menej aj za zákonné poistenie (ak si pohľadajú slušnú poisťovňu). Nuž ale aby sme v teste určenom pre automobilových nadšencov nepísali iba o peniazoch, prejdime k ďalšej výhode tohto motora - k hmotnostnej. Konštruktéri sa postarali o to, že agregát so štyrmi valcami môže mať iba 89,5 kilogramu. Hliníkový blok je kompaktný a „obaľuje“ koncepciu štyroch valcov s ôsmimi ventilmi (dva na valec), ktorá využíva priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie výfukovým turbodúchadlom.
Pocity vodiča?
O ideálne radenie sa stará „radca“ – výrazná svetelná signalizácia na stredovom displeji, ktorá vodičovi indikuje ideálny moment na preradenie. Nám sa však zdala jej práca až príliš ambiciózna. Pokým smerom hore nás poháňala doslova nedočkavo, smerom nadol to už bolo naopak. Neraz sme mali pocit, že motor sa na úkor o čosi menšej spotreby trápi zbytočne dlho v kriticky nízkych obrátkach lebo „radca“ podradiť akosi neradil... Preto sme sa rozhodli rešpektovať tento ukazovateľ iba občas a jazdiť hlavne „podľa uší“...
Musíme pochváliť pružnosť maloobjemového agregátu, ktorý síce nenadeľuje autu adrenalínové zrýchlenie, no na diaľnici vás nebude nútiť jazdiť pokorne iba v pravom jazdnom pruhu. Nástup a pocit výkonu vodič subjektívne pocíti od hranice približne dvoch tisíc obrátok. Po razantnejšom stlačení plynového pedála dokonca začne vychádzať z výfukového potrubia takmer športový zvuk. Aj keď sme sa s ním dostávali nad štyritisíc otáčok vo vnútri kabíny to bol stále iba príjemný akustický zážitok.
Spotreba
O priaznivú spotrebu na diaľnici sa postarala presná a dobre odstupňovaná 6-stupňová prevodovka. Pri jazde povolenou diaľničnou stotridsiatkou, pri ktorej sme neprekračovali oblasť od 2 700 do 2 900 ot./min., nás palubný počítač informoval o slušnej hodnote spotreby - tesne pod hranicou ôsmich litrov na sto kilometrov.
Jazda po meste však predsa len nižší objem prezradila. Keď sme sa snažili byť „golfisticky“ svižní a točili sme motor neraz k štyrom tisíckam otáčok, tak to už s našou spotrebou nebolo až tak ideálne – časté státie a rozbiehanie nás stálo na stovku kilometrov toľko eur, za koľko treba kúpiť deväť litrov benzínu.
V rámci objektivity sme sa rozhodli pre otestovanie spotreby aj v zmiešanej prevádzke, a preto sme využívali čo najčastejšie diaľničný obchvat mesta a jazdili tak, ako jazdí šetriaci vodič - teda bez pokusov o zbytočne rýchle štarty z hustých bratislavských križovatiek. Vtedy sme dosiahli priaznivejší výsledok: 6,7 l/100 km. Ten sa od spotreby sľubovanej výrobcom odlišoval už „iba“ litrom navyše...
Záver
Golf 1,2 TSI je kvalitné auto strednej triedy, ideálne pre štvorčlennú rodinu. Je dokonca aj praktické, pretože po sklopení zadných operadiel dokáže odviezť aj väčší náklad.
Motor prekvapuje kultivovaným chodom a tichosťou. Poteší dobrá 6-stupňová manuálna prevodovka a dobre vyladený podvozok. Pri jazdení, však treba mať vždy na pamäti to, že aj malý motor s turbom si pri pokuse o športovú jazdu dokáže z nádrže poriadne „odpiť“...
PLUSY
+ tichý motor
+ podvozok
+ prevodovka
+ kvalita spracovania
+ spotreba na diaľnici
MÍNUSY
- spotreba výrazne závislá od spôsobu jazdy
Technické údaje:
Motor
benzínový 1,2 TSI 4/8
Zdvihový objem (cm3)
1 197
Výkon (kW/k/ot/min)
77/105/5 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
175/1 550 – 4 100
Pohon
predná náprava
Prevodovka
manuál 6
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,6
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
Spotreba (l/100 km)
7,1/4,9/5,7
Dĺžka x šírka x výška (cm)
419,9 x 177,9x 147,9
Rázvor (cm)
257,8
Objem batož. priestoru (l)
350/1305
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 158
Celková hmotnosť (kg)
1 790
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
134
Cena základnej verzie (€)
14 270 s DPH
Cena testovaného vozidla (€)
15 450 s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |