Luxusná a dcérska značka Toyoty, Lexus, prišla s rozsiahlou inováciou modelového radu GS. Doterajšiu verziu GS 430 nahradil model GS 460.
O úspešnosti modelového radu GS svedčí aj to, že počet predaných kusov prekročil v celosvetovom merítku hranicu 100 tisíc kusov. Výrazný podiel na tomto úspechu má aj uvedenie hybridnej alternatívy GS 450h v roku 2006. Poďme však ku nášmu zverenému spoločníkovi. Novinka pokračuje vo filozofii dizajnu značky L-finesse, ktorý bol vlastný tretej generácii od roku 2005. Cieľom je dodržať poslanie elegantného zovňajšku, kultivovanosť interiéru a atraktívnu jazdnú dynamiku.
Zóna luxusu
Lexus je značka ponúkajúca prémiové modely. Modelový rad GS toto pravidlo potvrdzuje v plnom rozsahu. Komfort sa začína bezkľúčovým prístupom do vozidla, stačí mať iba potrebnú súčasť so sebou. Dvojtónový interiér dopĺňajú dekoračné časti, luxus zdôrazňuje koža. Súčasťou vozidla je adaptívny tempomat s viacerými možnosťami nastavenia vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla. Zabezpečenie pohodového pobytu za volantom preberá na seba elektricky nastaviteľné sedadlo. Nastavenia si možno uložiť do pamäte. O teplotný komfort sa postarajú klimatizácia a vyhrievané predné sedadlá. Stredová konzola je prehľadná a nesie veľký displej.
Pri ovládaní viacerých funkcií si vodič siahne na tlačidlá na volante. Aby ovládacích prvkov nebolo neprehľadne veľa, časť z nich si našla miesto na vyklápacom paneli uschovanom v palubnej doske. Výborným anjelom strážnym je pri cúvaní kamera, z nej sa obraz premieta na displeji. Kvôli lepšiemu výhľadu sa pri zaradení spätného chodu automaticky sklopí roletka na zadnom okne. Lexus GS 460 ponúka výborné rozmerové parametre štyrom dospelým pasažierom. Jeho rázvor dospel ku miere 2850 milimetrov. Do oddelenia pod zadným vekom si môžu cestujúci pribaliť 430 litrov batožiny. Tu je všetko pripravené aj na prípadný prevoz dlhších štíhlych predmetov.
Cieľom je dynamika
Bezkľúčový prístup pokračuje, samozrejme, aj v prípade roztáčania motora. Stačí stalačiť gombík a ku životu sa povzbudí agregát 4.6 V8 s maximálnym výkonom 255 kW (347 k). Pohonná jednotka disponuje systémom D-4S, palivo sa vstrekuje dvojicou vstrekovacích jednotiek do sacieho potrubia a do valca. Nepriame a priame vstrekovanie je jediné svojho druhu na svete. Pohonná jednotka okrem toho disponuje technikou premenlivého časovania ventilov, ako prvá na svete využíva elektrické ovládanie vačkového hriadeľa sacích ventilov. Nový motor má maximálny výkon vyšší o 23 percent, GS 460 dosiahne akceleráciu za úctyhodných 5,8 sekundy. Lexus je výborne odhlučnený, príjemný uchu je aj zvuk motora vo vyšších otáčkach. Pochváliť treba podvozok, ktorý možno nastaviť aj do športového režimu. Vo vozidle je použitý systém aktívnych stabilizátorov s premenlivou tuhosťou. Okrem výbornej stability v priamom smere sa Lexus GS 460 presne ovláda a spoľahlivo drží stopu aj pri dynamicky prechádzaných zákrutách. Výborné využitie výkonového potenciálu sprostredkúva osemstupňová automatická prevodovka. Radí veľmi hladko a bez zbytočného oneskorenia.
O dobrú porciu bezpečnosti sa stará rozsiahly balík výbavy. Jeho súčasťou je prednárazový bezpečnostný systém PCS. Podľa výrobcu je kombinovaná spotreba paliva 11,0 litra na 100 kilometrov. V praxi sa odvíja podľa toho, aké je vysielanie sily pravej nohy na plynový pedál. Pri vyšších nárokoch na dynamiku si vozidlo „vypýta“ patričný prísun paliva.
Technické údaje
Lexus GS 460
Motor benzínový vidlicový 8-valec
Zdvihový objem (cm3) 4608
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 255 (347)/6400
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 460/4100
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,8
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 16,3/7,9/11,0
Objem kufra (l) 430
Objem nádrže (l) 71
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1810/350
Rozmery (mm) 4835x1820x1430
Rázvor (mm) 2850
Prevodovka 8-stupňová automatická
Cena: od 2 099 000 Sk
Plusy:
• výkonný motor
• kultúra chodu motora
• dynamika jazdy
• luxusná výbava
• jazdné vlastnosti
• ovládanie
• bezpečnostné prvky
Mínusy:
• spotreba v meste
• cena širšej výbavy