Dnes je sobota, 23 november 2024
|
V automobilke Volvo veľmi dobre pochopili, že sa majú bez ostychu vydať na ďalšiu z cestičiek, ktorá vedie k úplne novým klientom. A to na takú, ktorá smeruje, k ľudom nepožadujúcim 7-miestne SUV, k takým, čo v meste neradi parkujú s veľmi veľkým autom ale pre svoju menšiu rodinu chcú čosi rovnako bezpečné ako je väčšie XC90...
Majstrovstvo dizajnu
Exteriér XC60-ky je taký, že sa odlišuje od každého z konkurentov. Nepomýlite si ho s Audi, Mercedesom-Benz, no ani s BMW. Vpredu sa sebavedomo zväčšilo logo, ktoré dobre vidno na prednej maske. Svetlomety sú pretiahnutejšie viac dozadu, tak aby zvýraznili líniu kapoty do „V“- spodná časť predného spojleru má integrovanú dvojicu svetiel do hmly a ďalší z prieduchov, ktorý zabezpečuje aerodynamicky chladiace obtekanie vzduchu po spodnej časti a je ukončená spodným čiernym krycím plastom. Bočný pohľad prezrádza kompaktnosť a prekvapujúc väčšiu svetlosť podvozka ako má XC90. Šarmantná zadná časť je dôkazom vysokého dizajnérskeho dôvtipu. Združené zadné svietidlá sú jednoducho fascinujúce. To, že je auto určené i pre výlety do ľahšieho terénu prezrádza „hliníkový“ kryt jej spodnej časti.
Vnútro: pekné, pohodlné, zrozumiteľné...
...také je Volvo XC60 v interiéri. Sedadlá sme testovali v čase, keď sme skúšali aj ďalšieho zdatného konkurenta – Mercedes-Benz GLK. Pri častom presadaní z jedného auta do druhého sme sa ubezpečili v tom, že nad tie, ktoré sú vo Volvách sa zatiaľ dostal skutočne iba málokto. A nepodarilo sa to ani tomuto inak mimoriadne vydarenému modelu „MB“... Ďalším z pozitív je, že „posed“ na nich je príjemne vyšší, vodič i posádka má prehľad o situácii na ceste. Hoci je to „menšie“ SUV priestor vpredu i vzadu je naozaj bohatý. Horšie to však je v prípade verzie N1, pri nej zamrzí skutočnosť, že k dispozícii na batožinu je iba 655 litrov priestoru za pevnou mrežou. Tá znemožňuje jeho ďalšie pohodlné rožšírenie na 1455 litrov tak, ako sa to dá u modelov, ktoré sú bez nej...
Interiér je až na menšie detaily prevzatý z V70-ky. Nadchli nás také detaily, akými sú: „budíky“, ktoré sú najkrajšie v noci, najzrozumiteľnejšie ovládanie klimatizácie, s akým sa momentálne môžete v aute stretnúť (to, kam má „fúkať“ znázorňuje zrozumiteľná silueta sediaceho pasažiera), vzdušný stredový panel, pred ktorý uložíte niekoľko drobností...
Najbezpečnejšie z rodiny
Nebolo by to Volvo, keby nechcelo dokázať, že v oblasti bezpečnosti je stále tým najlepším, s čím sa môžeme na cestách stretnúť. XC60 má ako prvý model v tejto kategórii už v základnej výbave systém City Safety. Je to čosi, čo vzniklo na základe poznatku, že až tri štvrtiny zo všetkých dopravných nehôd sa stanú v meste počas „prískokov“ v kolónach a pri parkovaní. Kamera umiestnená v hornej časti čelného skla monitoruje priestor 10 metrov pred vozidlom a vyhodnocuje to, ako rýchlo sa k pevnej prekážke približuje. Do rýchlosti 15 km/h, ak vodič nereaguje, dokáže auto bezpečne zastaviť pred pevnou prekážkou samé. V oblasti 15 – 30 km/h sa o to dokáže pokúšať rovnako, no v prípade extrémne klzkého podkladu fyziku neoklame, ale predsa len dokáže výrazne zmierniť následky kolízie.
Ďalšími veľmi zaujímavými prvkami, ktoré sa nám v meste osvedčili bola kontrola „mŕtveho uhla“ spätných zrkadiel (BLIS), keď sme v nich predbiehajúce auto už nevideli, viditeľná oranžová kontrolka nás upozornila, že je ešte stále vedľa nás. Rovnako sa nám páčila projekcia výstražného svetelného pásu na čelné sklo, sprevádzaná dokonca zvukom gongu v prípade, keď sme sa k autu idúcemu pred nami priblížili už natoľko, že by sme to nemuseli bezpečne ubrzdiť...
Nádielka bezpečnostných systémov je tak bohatá, že pri ich opise by sme sa k jazdným vlastnostiam už ani nedostali, a tak spomeňme v skratke a pre zaujímavosť iba niektoré: systém automatického brzdenia CWAB (Collision Warning with Auto Brake), systém stabilizácie ťahaného prívesu TSA (Trailer Stability Assist), systém varovania na neželané opustenie jazdného pruhu LDW (Lane Departure Warning), ochrana pred prevrátením vozidla RSC (Roll Stability Control)...
Za volantom
Vznetový päťvalec D5 sa po štarte prihlási k životu veľmi dôrazne. Ak je studený je prekvapujúco hlučný, po zahriati stíchne a potom už začne jeho zvuk skôr tešiť. Viacerí z kolegov ho ohodnotili ako mimoriadne hlučný, no nám sa pri jazde páčilo, že sme doslova počuli každé ráznejšie prišliapnutie „plynového“ pedálu. Pri športovejšej jazde, nás zvuk spod prednej kapoty skôr nadchýnal. Volvo však už pripravilo ďalšiu a modernejšiu verziu tohto agregátu, a tak si tí, ktorým hlučnejší motor vadí môžu pár dní počkať...
Ak už spomíname športovejšiu jazdu tak musíme zdôrazniť, že v motore nie je žiaden problém. Auto, s podporou šesťstupňovej automatickej prevodovky ochotne zrýchľuje na stovku pod desať sekúnd. To nie je zlé. Trocha opatrnejší však treba byť vzhľadom na hmotnosť a mierne vyššie ťažisko vozidla. Tento hendikep však dokáže až po hranice neporaziteľných fyzikálnych zákonov ustrážiť podvozok Four-C, ktorý umožňuje nastavenie jedného z troch režimov, z ktorých ten športový je podľa nás pre slovenské cesty až príliš tvrdý. Nám plne vyhovovalo základné fabrické nastavenie...
Pri jazde po diaľnici sme využívali adaptívny tempomat. Jeho činnosť mení dlhú monotónnu jazdu na príjemný výlet. Auto samo pribrzďuje keď sa blíži k pomalšie idúcemu vozidlu pred ním, samo akceleruje, ak prejdete do voľného jazdného pruhu. Systém nás trocha znervózňoval pri dlhšej ceste v kolóne, keď začal vyhlasovať prehriatie bŕzd a keď občas zaregistroval nečistotu, na povrchu „radarovej“ skrinky. Tá však bola pri vizuálnej kontrole na odpočívadle vždy úplne čistá. Až neskôr sme zistili, že pravdepodobným problémom mohli byť aj väčšie snehové vločky...
Nie a áno...
Volvo XC60 D5 nie je športovým autom, takým sa ani nesnaží byť. Azda najviac patrí do rúk vodiča, ktorý má rád pohodlie, no luxusné a veľmi bezpečné zvezenie dopraje i spolujazdcom. Haldex, ktorý je súčasťou veľmi vydarenej podvozkovej platformy mu umožní napríklad ľahký a sebavedomý výjazd po poľnej ceste na kopec, na ktorý sa bežné autá nedostanú. Pri výletoch však musí rátať s tým, že do batožinového priestoru sa mu pri verzii N1 kočík s bicyklom určite nezmestia. No aj s tým, že po naštartovaní si vždy uvedomí, že má „naftiak“. No tento zvuk mu vždy zvestuje aj to, že každých sto kilometrov dokáže prejsť s priemernou spotrebou pod deväť litrov nafty. A to je pri takej bohatej porcii pohodlia a bezpečia dôvod na spokojný majiteľov úsmev...
Technické parametre
Motor
D5 turbo
Zdvihový objem cm3
2400
Maximálny výkon kW/k/ot. min
136/185/4000
Max. krútiaci moment Nm/ot. min
400/2000-2750
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h v s
9,9
Maximálna rýchlosť km/h
200
Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
10,9/6,8/8,5
Objem palivovej nádrže l
70
Rozmery v/š/d mm
1713/4628/2142
Rázvor náprav mm
2774
Cena D5 AWD od
36 110.- EUR / 1 087 849, 86 Sk
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |