Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Je Toyota Yaris Cross dostupná aj s pohonom všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Volkswagen Golf Limited 1.5 TSI ACT 6st: Voľba rozumu

28.5.2021

Na Slovensku je taký trend, že si motoristi pri výbere vozidla často zvolia tu najdrahšiu a najsilnejšiu verziu v danom modelovom rade. Zastavia sa až pri ostrých variantoch. To je niekedy škoda, lebo pri ich ďalšom predaji často práve oni strácajú najviac. Keď sa však vyberá s triezvou hlavou, potom strata hodnoty nemusí byť taká závratná a pritom vodičom a posádke nebude nič chýbať.

Volkswagen Golf je synonymom nižšej strednej triedy. On ju definoval, určil v nej pravidlá a roky to vyzeralo tak, že konkurencia sa naň len doťahovala alebo sa mu chcela podobať. Súčasnosť je už taká, že konkurencia povyrástla a dokáže Golfu poriadne podkúriť, takže aj Volkswagen má čo robiť, aby si svoje pozície udržal.

 

Golf patrí do triedy, kde sa dá vymýšľať. Ponúka verzie pre každého. Aj pre tých, ktorí majú hlbšie do vrecka, ale pre tých, ktorí sú ochotní dať za nové vozidlo desiatky tisíc. Výkony patria k priemerným i nadpriemerným, v nižšej strednej triede nájdete autá, ktoré vás unudia alebo z vás vyžmýkajú adrenalín. Dokážu splniť nároky mladej rodiny, zastúpia úlohu diaľničných špecialistov, mestských bĺch, nákupných tašiek, výletníkov. Sú to vozidlá do každého počasia.

Automobily z nemeckej proveniencie sú známe tým, že pri pohľade do ich katalógov budete mať v hlave kolotoč. Ponúkajú obrovské množstvo príplatkových prvkov a snažia sa vám splniť každé želanie. To sa samozrejme odrazí na cene. Golf však nemusí byť drahý, aby bol dobrý.

 

Vybrali sme sa strednou cestou. Zbytočne sme nepustili peňaženku na špacír a pritom sme si dopriali výbavu, ktorá má v aute praktický zmysel. Do redakcie pristál Volkswagen Golf Limited 1.5 TSI. Spravili sme dobre?

 

Exteriér

Rovno vám prezradím, že sme spravili veľmi dobre. V tejto špecifikácii nie je nič, čo by ste použili len raz v živote, nič navyše a nič nechýba. Takto má byť. A cenovka sa vtlačila pod 20 000 eur, to tiež nie je zlé. Zvonka je Golf stále Golfom a to už pár desiatok rokov. Kompaktné rozmery splnia všetky nároky rodiny s jedným dieťaťom. Keď ratolesti nebudú potrebovať kočiar, tak aj s dvoma, pri troche skromnosti.

Exteriér nezaujme žiadnym bodykitom a ani veľkými kolesami. Zbytočne veľké disky potrebujú zbytočne drahé pneumatiky a vozidlo stráca komfort. Najmä na našich cestách, kde nájsť kúsok hladučkého asfaltu je umenie. Siahnuť po šestnástkach je teda tiež voľba rozumu. Pneumatiky sú lacnejšie a vstrebú viac nerovností. A koniec-koncov, vôbec nevyzerajú zle.

 

Módne výstrelky nehľadajte. Dokonca ani bezkľúčový systém… takže poďme do interiéru.

 

Interiér

Či siahnete po bezkľúčovom systéme je na vás. My sme jeho absenciou ušetrili a fungujúci “centrál” na diaľkové ovládanie nepatrí do starého železa a vôbec to nie je stará škola.

Interiér je striedmy. To v prípade Golfu platí o všetkých verziách. Volkswagen sa stará o funkčnosť, prehľadnosť, dobrú ergonómiu, intuitívnosť a celé to zaobalí do strohej elegancie. Niet mu čo vytknúť.

 

Za volantom verzie Limited je displej. Odchádzanie klasických analógov nepatrí na vrub len progresu motorizmu, ale aj ceny. Jeden displej stojí menej ako celá armáda ručičiek a kontroliek, a to sa týka aj multifunkčného systému. Ten je v prípade Golfu Limited rozumný. Nastavíte ním čo potrebujete a je prehľadný. Škoda, že je doň vyvedené ovládanie klimatizácie. Na druhej strane, naučiť sa s ňou pracovať je otázka chvíľkového zisťovania, kde to je, a potom je všetko jednoduché.

Na zadných sedadlách sa sedí pohodlne, nechýba stredová opierka, ktorá odhalí tunel  na lyže. Chýba mu len bezpečnostný vak, aby pri plných brzdách nevkĺzli lyže do vnútra. Sedadlá sú potiahnuté textilným čalúnením. Je z príjemného materiálu a jeho výhodou je, že v zime nechladí a v lete nepáli.

 

Batožinový priestor 381 litrov neurazí, aj keď ešte takých 20 litrov by sa zišlo. Po sklopení sedadiel dostanete 1 237 litrov a to už je celkom slušné.

 

Jazda

Volkswagen Golf je typický neutrálnym, jemne nedotáčavým správaním. Auto je dostatočne dynamické, aby si vodič užil trocha zábavy, pritom nezavadzal, keď naplní auto až po strop a pritom nemal pod zadkom raketu, ktorá spotrebou zhltne polovicu výplaty. Benzínová 1,5 litrová motorizácia má štyri valce, je kultivovaná, zvukovo nevýrazná, no apetítom veľmi striedma. Spojená je so šesťstupňovým manuálnym radením, ktoré má dráhy presne vymedzené a jednotlivé stupne zapadajú do kulisy s ľahkosťou a netreba ich k tomu prehovárať.

 

Golfu sa páči aj dynamická jazda. K nej sa dá vyprovokovať práve vďaka manuálu, lebo motoru otáčky celkom chutia. To sa samozrejme, odrazí aj na zábave za volantom. Skvelé zistenie je, že ak budete 1,5 litrový benzín naháňať, tak vás nepotrestá priveľkou spotrebou.

 

Resumé? Ušetrili sme na výbave, ktorá za volantom rozptyľuje. Nezľavili sme však z bezpečia, na palube Golfu je v pohotovosti systém bezpečnostných asistentov. Stavili sme na kartu rozumného pohodlia, s ktorým sa dá žiť aj na dlhých trasách, siahli sme po racionálnych materiáloch, “obyčajnom” motore a odpustili sme si dizajnové prvky, ktoré slúžia viac na lákanie pohľadov, než na úžitok. Výsledok? Dostali sme veľmi, veľmi dobré auto za celkom rozumnú cenu, so slávnym rodokmeňom, príjemne skromnou prevádzkou a nič, skutočne nič viac sa nám počas testu nežiadalo. Bravó.

 

 

Plusy

+ kvalita spracovania

+ racionálna voľba vo všetkých smeroch

+ prevádzkové náklady

+ jazdné vlastnosti

+ komfort

Mínusy

- nevýrazný zvukový prejav (individuálne)

- vyvedenie ovládania klimatizácie do multimediálneho systému

 

 

 

Technické údaje

Motor - zážihový 4-valec

zdvihový objem – 1 498 cm3

výkon /kW/k/ot/min/ - 96/130/ -

krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 200/1 400 - 4 000

prevodovka – 6-stupňová manuálna

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,2

max. rýchlosť - /km/h/ - 214

spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 6,5 / 4,3 /5,1

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 428,6/144,1/178,9

rázvor /cm/ - 261,9

celková hmotnosť /kg/ - 1 800

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 381/1 237

objem palivovej nádrže /l/ - -

základná cena vozidla od /€/ - 16 990,- €

cena testovaného vozidla /€/ 18 990,- €

 

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

 

 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén