Predchádzajúca generácia modelu Ford Mondeo vyzerala veľmi dobre, nasledujúca tento štylistický vklad posúva ešte ďalej. Triezvy výzor zostal, no priťahuje pohľady už pri prvom kontakte.
Pri striedaní generácií možno nastupuje do myslí motoristov kúsok nostalgie a zároveň sa objaví aj štipka „konkurenčného“ porovnania medzi starším a novším zástupcom. O výzore novinky najlepšie vypovedajú obrázky, my si neodpustíme iba konštatovanie, že klasika sedanu strednej triedy sa zabalila do pozitívnej štylistickej moderny a elegancie.
Možnosť výberu
Ak chce niekto uspieť v strednej triede, musí ponúknuť aj príslušné pohonné agregáty. Mondeo okrem piatich benzínov 1.6 Duratec Ti-VCT (81 kW/110 k), 1.6 Duratec Ti-VCT (92 kW/125 k), 2.0 Duratec (107 kW/145 k), 2.3 Duratec (118 kW/161 k) a 2.5 Duratec (162 kW/220 k) disponuje aj štyrmi naftovými jednotkami 1.8 Duratorq TDCi (74 kW/100 k), 1.8 Duratorq TDCi (92 kW/125 k), 2.0 Duratorq TDCi (96 kW/130 k) a 2.0 Duratorq TDCi (103 kW/140 k). V našom testovanom vozidle pracoval dvojliter TDCi s maximálnym výkonom 103 kW (140 k). Skôr ako ho zapojíme do práce, preskúmajme interiér.
Ergonomický poriadok
Usporiadanie ovládacích prvkov v strede palubnej dosky je príkladom dobrej ergonómie. Táto časť je opticky oddelená od „zvyšku sveta“ kokpitu. Bezkľúčový prístup do vozidla umožňuje vozidlo naštartovať tlačidlom umiestneným na stredovej konzole. V zimných mesiacoch sa ku slovu dostane možnosť zohriať si plochy sedadiel.
Pri čítaní prístrojov nemusíte ostriť zrak, súčasťou veľmi slušne zastúpenej výbavy bol palubný počítač a tempomat. Stačí siahnuť špičkou prsta na volant a informácia, či zvolená rýchlosť sú na svete. Pochváliť sa dajú aj obsadenia jednotlivých plôch kvalitnými materiálmi s príjemným povrchom a dobré dielenské spracovanie, ktoré sa v tejto triede jednoducho nosí. V slušnom tvarovaní a pohodlí sa prezentujú aj sedadlá, majú mierne naznačené vystúpené bočnice. Na viacerých plochách prvkov interiéru sa leskne hliníková optika, vytvárajúca vyšší level komfortnosti interiéru.
Príslušné pohodlie, zodpovedajúce rázvoru 285 centimetrov, nájdu pasažieri aj na zadných sedadlách, osobnejšie prostredie možno vytvoriť zatiahnutím zácloniek.
Zbaľme sa na cestu
Veko batožinového priestoru s dobrým uhlom otvorenia odhaľuje objem 493 litrov, v tomto prípade vozíme so sebou plnohodnotnú rezervnú pneumatiku. Ak by sme sa rozhodli pre alternatívu so súpravou na opravu defektu, potom by si naše Mondeo trochu priestorovo polepšilo – zmizlo by v ňom 550 litrov batožiny. Slušné parametre aj v tomto ohľade.
Povedomé klopkanie
Štartujeme tlačidlom... Čo i len trochu vytrénovaným zvukovodom je hneď jasné, že máme tú česť s naftovým agregátom. Tento dvojlitrový hybný stroj zo seba vydá maximálne 103 kW (140 k), krútiaci moment 320 Nm je živou vodou už od 1750 otáčok za minútu. Podvozok je spoľahlivou základňou pre bezpečnú jazdu, vozidlo drží dobre stopu a jeho riadenie sa prezentuje dobrou väzbou s vozovkou. Veľmi dobre je odstupňovaná aj prevodovka, o úsporných kvalitách svedčí aj počet „točiek“ kľukového hriadeľa pri stotridsiatke. Otáčkomer vyháňa ručičku na číslicu 2350. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 5,9 litra nafty, my sme vykázali o dačo viac – 6,3 litra nafty na odjazdených 100 kilometrov.
Mondeo má veľmi dobrú stabilitu v priamom smere, zahanbiť sa nedá ani pri zdolávaní nerovností na ceste. Podvozok ich zvláda bez zbytočného hluku. Vo výbave sa môžu ocitnúť aj elektronicky riadené tlmiče, vtedy sa dá alternovať medzi tromi režimami – komfort, štandard a šport. Príslušné tlačidlá na zmenu režimu sa nachádzajú pred radiacou pákou.
Jozef Beníček
Foto: autor
Technické údaje
Ford Mondeo 2.0 Duratorq TDCi
Motor naftový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1997
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 103 kW (140 k)/4000
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 320/1750
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,5
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 7,6/4,9/5,9
Objem nádrže (l) 63
Objem kufra (l) 493 l
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1571/599
Rozmery (mm) 4844x1886x1500
Rázvor (mm) 2850
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Cena: od 959 000 Sk
Plusy:
● motor s výbornou pružnosťou
● presné radenie a dobré sprevodovanie
● jazdné vlastnosti
● možnosť nastavenia podvozka
● miesto vo vnútri
● kvalita spracovania interiéru
Mínusy:
● horší výhľad dozadu
● vyššia cena