Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Toyota Yaris 1.33 VVT-i Ekológia v praxi...

8.5.2009

 

Začíname šetriť, už vieme, čo je kríza, a tak o chvíľu už môže byť jazda pre viacerých mimoriadnym luxusom. Automobilky na takéto úvahy reagujú rôzne. Zmenšovaním modelov, znižovaním objemov motorov, šrotovným... V Toyote Yaris 1,33 VVT-i si dovolil objem a výkon motora zvýšiť a pre šetrných začali ponúkať systém „Stop/Štart“.

Osvedčený model
Ten, kto pozná Yaris vie, čo od neho môže očakávať. Patriarchálne založení motoristi ho s úškrnom priraďujú k „ženským autám“. Racionálne zmýšľajúci zasa k praktickým autám do mesta, v ktorých prekvapí priestor (a to nielen vpredu ale aj vzadu). Posuvná zadná „lavica“ s delenými operadlami poteší, zloženie zadného radu sedadiel do takmer úplnej roviny nadchne. Ovládanie všetkého čo treba je naozaj poruke, nájdu sa i praktické odkladacie priestory. Starosvetských motoristov zrejme nenadchne digitálny prístrojový panel umiestnený v strede. A jeho pozíciu neospravedlnia asi ani po zistení, že je veľmi dobre čitateľný aj v slnečné poludnie...
Do tohto auta sa pohodlne posadia štyria dospelí pasažieri. No väčšiemu vodičovi by ešte viac radosti priniesol trocha dlhší sedák a spoločne so spolujazdcom by vpredu určite prijali i lepšie bočné držanie trupu.

Eco a Eco off...
Už keď sme otočili kľúčikom nerušivá kontrolka nám oznámila, že sedíme v aute, ktoré má systém „Stop&Go“. Ten začína pracovať hneď po zahriati motora na prevádzkovú teplotu (aby sa zamedzilo zbytočne častým studeným štartom). Princíp fungovania je veľmi jednoduchý: keď zabrzdíte na križovatke, stlačíte spojku, vyradíte rýchlostnú páku do neutrálu a spojku pustíte, tak sa motor automaticky vypne. Naštartuje sa znova v okamihu keď zošliapnete spojkový pedál. Samozrejme, môžete sa rozhodnúť, či ho bude využívať, alebo nie. Pre vašu voľbu slúži tlačidlo umiestnené na stredovom tuneli medzi prednými sedadlami.
Ak sa ho rozhodnete využívať, tak zistíte, že prínosom tohto systému bezosporu je to, že na križovatkách auto nielenže neprodukuje spaliny, ale zbytočne ani „nevrčí“, a tak neprodukuje žiadne „zvukové emisie“. Asi najpodstatnejšou by však mala byť úspora paliva. Tú najlepšiu dosiahnu vodiči, ktorí jazda prevažne po veľkomestách. Pre to, aby zistili akí sú šetrní však musia byť aj trocha matematikmi. Na displeji sa totiž zobrazuje iba celkový čas, počas ktorého bol motor vypnutý. No a prečo tá matematika? Najskôr si treba zistiť koľko auto spotrebuje na voľnobeh (podľa našich zistení by to malo byť 0,7 l/h) a potom čas z displeja matematicky „konfrontovať“ s touto hodnotou. Nám sa podarilo vyrátať (veľmi zaokrúhlene), že za každú minútu státia na križovatke sme ušetrili 0,013 EUR...

Výkonnejší, lepší motor...
Motor 1,33 VVT-i je o štrnásť koní silnejší ako jeho predchodca. Dosahuje výkon 101 koní a má väčší aj krútiaci moment – 132 Nm pri 3800 ot/min. Agregát je vybavený ostatnou generáciou variabilného časovania sacích a výfukových ventilov s označením Dual VVT-i. K agilite vozidla prispieva aj zníženie jeho hmotnosti. Oproti predchodcovi dokázal motor „schudnúť“ o trinásť kilogramov.
Počas jazdy sme zaregistrovali tichší a kultivovanejší chod ako u predchodcu. Hoci na tichosti má zásluhu najmä nová koncepcia motora, pre zníženie prestupu hluku do kabíny inštalovali konštruktéri i ďalšie odhlučňovacie prvky.
Veľmi sa nám páčila prevodovka. Prvých päť stupňov je kratších a to nás nútilo častejšie preraďovať. Vďaka tomu, sme mohli naplno využívať dynamiku silnejšieho agregátu, ktorá sa však začína zobúdzať až pri vyšších otáčkach. Ekonomickú pohodu navodzuje použitie šiesteho prevodového stupňa. Ten je naopak, veľmi „dlhý“ a jeho časté využívanie prináša vytúženú úsporu. Pri diaľničných stúpaniach sa však pri plne naloženom aute pripomenie predsa len o čosi menší objem motora, a vtedy treba ísť s rýchlostnými stupňami smerom nadol...

Čo nie a čo áno...
Pri razantnejšej mestskej jazde sme s uznaním oceňovali presnú a krátku prevodovku, aktívny posilňovač riadenia a malý polomer otáčania (4,4 m). Menej sa nám však začali páčiť údaje na palubnom počítači – spotreba sa začala nebezpečne približovať k hranici 8 – 9 litrov. Rýchla jazda pri plne naloženom aute v horských serpentínach už tak príjemná nie je, pretože hoci podvozok veľmi dobre drží i v prudkejších zákrutách, komfort posádky negujú priveľké náklony karosérie a slabšie bočné držanie sedadiel.
Yaris má rád pokojnú jazdu po meste a aj diaľnici v spektre nižších obrátok. Pri využívaní systému „stop a štart“ sme v meste dokázali dodržať spotrebu deklarovanú výrobcom – 6,2 litra na 100 kilometrov. Vonku sme si vychutnávali lacné kilometre diaľnice, kde sme s neustále zaradenou tichou šestkou (pri 130 km/h okolo 3300 otáčok) dokázali cestovať so spotrebou v okolí piatich litrov.

Technické parametre
Motor
1,33 Dual VVT-i

Objem cm3
1329

Výkon kW/k/ot. min
74/101/6000

Krútiaci moment Nm/ot./min
132/3800

Max. rýchlosť km/h
175

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s
11,7

Spotreba kombinácia l/100 km
5,1

Rozmery d/š/v mm
3785/1695/1530

Rázvor mm
2460

Objem batožinového priestoru l
272

Cena testovaného modelu od EUR
11 490.- (346 147,74 Sk)


Zdroj: www.stellacentrum.sk

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén