Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Raz to príde – výber nového alebo prvého auta. A to je hotová alchýmia. Máte rodinu, sny, voľný čas, koníčky, estetické cítenie, niečo povedia susedia, niečo žena (alebo manžel - záleží, kto má na starosti vozový park)... a následne z toho všetkého vznikne guláš. Neexistuje odpoveď, ktorá by bola natoľko univerzálna, že by sa dala považovať za všeobecnú pravdu, ale sú autá, ktoré dokážu splniť viac nárokov, ako ste si napísali na papier s požiadavkami, naraz. Dodávky. Ohrnuli ste nosom? Veľké, nemotorné, hladné? Vedzte, že nie je dodávka, ako dodávka. Taká dobrá kompaktná dodávočka vám dokáže poriadne zamotať hlavu.
A jednu takú sme našli. Toyota Proace City Verso je pre japonskú automobilku veľmi dôležitý model. Vstupuje ním do segmentu úžitkových kompaktov. Ak máte rodinu, veľa aktívnych koníčkov, radi cestujete, máte radi pohodlie, ale nechcete dodávku, lebo osobák vám je srdcu bližší, treba zbystriť pozornosť. Parametre Proace City naznačia, že to nie je obor a nebudete voziť vzduch. Na výber sú dve verzie. Krátka meria 4,4 metra, tá z nášho testu sa hrdí prívlastkom dlhá a meria 4,7 metra. Na šírku nie je o nič širšia, než obyčajné osobné auto a na výšku len nepatrne - 1,8 metra. Takže pri vjazdoch do podzemných garáži nemusíte mať strach, že škrtnete strechu alebo si ohnete anténu. No vo vnútri už sú čísla rozšafnejšie.
Exteriér
Okrem dvoch rôznych dĺžok Toyota ponúka rôzne karosérie. Dodávku s plnými plechovými bokmi alebo dodávku s presklenými bokmi, kabínovú verziu a univerzálnu osobnú verziu. V rozmeroch zvonka sa nelíšia. Odhalí ich len počet okien.
Toyota Proace City je už na prvý pohľad konzervatívec. Nevystrkuje rožky a najlepšie sa cíti v sivosti každodennosti. Nevšimnutá, neodhalená, no svoju prácu vykonávajúca na 100 percent. Rozmery kompaktnej dodávky sú ideálne na každý deň. Na prepletanie sa mestom, na ťažké parkovacie manévre, na dlhé výlety po diaľnici, ale nestratí sa ani na pokrútených vidiecky cestách. Je to všeumelec, ktorý do svojich útrob vopchá takmer všetko.
Exteriér v našom prípade zdobili 17-palcové disky z ľahkých zliatin, ktoré patria k výbave. Poteší aj panoramatická strecha. Tá sa na vzhľade Toyoty nijako nepodpisuje, o to väčšiu radosť z nej majú detskí pasažieri.
Podvozok nie je príliš nízko, takže napriek tomu, že Proace City nie je crossover a ani SUV, poľné cesty alebo ľahký presun po lúke za piknikom zvládne. Spodné časti sú dostatočne ochránené, aby ste sa nemuseli báť konárikov či vysokej trávy.
Interiér
Na test nám prišla vrcholová osobná verzia Toyoty Proace City Verso. V cenníku sa skrýva pod názvom Family 7. Do solídne spracovaného a dobre vybaveného interiéru sa zmestilo 7 sedadiel. Dve sú samostatne sklopné, odnímateľné a v dlhej verzii sú na koľajničkách – sú však v kufri. Ak ich posuniete čo najviac dopredu, ostane ešte celkom slušný batožinový priestor. Do tretieho radu si však nesadne nikto, kto má dlhé, dospelácke nohy. Ak sú sedadlá posunuté čo najviac dozadu, do „kufra“ si sadne aj dospelý jedinec. A na počudovanie, je to sedenie príjemné a to aj pre dlháňa. Pre deti a ich vlastný svet sú však tieto sedadlá dokonalé. Batožinový priestor sa v tomto nastavení scvrkne a všetky veci na výlet musia ísť na strechu do truhly.
Ostatné sedadlá patria k tomu najlepšiemu, čo si v danej kategórii áut môžete želať. Pohodlné, mäkké a dostatočne nastaviteľné kreslá uspokoja túžbu po komforte na dlhú porciu kilometrov. Trojica sedadiel v strede je variabilná a vďaka nim sa dá vytvoriť dodávka s dlhým ložným priestorom na sťahovanie bytu.
Testovaný exemplár je v dlhej verzii, no rovnako ako krátka, pojme do interiéru celú europaletu. Na šírku má ložná plocha 1 129 mm, na výšku 1 126 mm, najdlhší predmet nesmie byť dlhší ako 2 230 mm. Základný objem batožinového priestoru bez zadných sedadiel je 850 l.
Obrovskou výhodou sú posuvné bočné dvere. Pre využitie priestoru za prednými sedadlami potrebujete veľké dvere a obyčajné pántové by zavadzali. Nedokázali by ste ich otvoriť napríklad v úzkych parkovací boxoch. Posuvné sú v tomto prípade výborná voľba. Vstup cez ne má šírku 737 mm.
Ak sa rozhodnete Proace využiť ako sťahovák, treba poznať dva základné údaje. Pohotovostná hmotnosť je 1 540 kg. Celková váha Toyoty je 2 320 kg. To je argument, ktorý večných prenášačov nábytku a navždy odložených harabúrd poteší.
Posed za volantom je pomerne dobrý. Počas jazdy sa vodič môže cítiť trocha stiesnený. Rozmerný stredový tunel zasahuje do životné priestoru vodiča, čo je vec, na ktorú si treba zvyknúť. Po ľavej ruke sú zase mohutné dvere a siahajú vysoko. To stiesňujúci pocit trocha násobí. Ovládače sú rozmiestnene celkom rozumne. Nič netreba zdĺhavo hľadať a s autom sa vodič zžije pomerne rýchlo. Palubná doska je všeobecne trocha napuchnutá, plná oblín. Skrýva však veľa odkladacích priečinkov.
Jazda
Doteraz všetko znie v prospech kompaktnej dodávky. Ak sa však spomenie jazda, množstvo vodičov zalomí rukami. Čo s takým veľkým autom? V Toyote všetko ide ako po masle. Jazda nie je nijako odlišná od obyčajného 5 dverového hatchbacku alebo kombi. Treba počítať s vyššou váhou, ak auto celkom zaťažíte, inak neskrýva žiadne nepríjemné nuansy. Proace sa nebojí prudkých zákrut, dynamickej jazdy, ale ani rozbitej cesty. Priečne nerovnosti zvláda s gráciou a vďaka parkovacím pomocníkom nie je problém ani mesto. Najlepšie sa Proace cíti na diaľnici. Hltá kilometre bez odvrávania a zbytočných únavných manierov. Bohatá výbava obsahuje tempomat, kvalitnú a výkonnú klimatizáciu, takže ani v oblasti pohodlia nie je o čom diskutovať.
Samozrejme, treba priznať, že Toyota nie je žiaden športovec. Vyvádzanie jej nechutí a plavný podvozok, aj keď zvládne veľa, najväčšiu službu urobí pri zdolávaní nekonečných porcií kilometrov, či prevážaní ťažkého tovaru. Riadenie je trocha menej citlivé, ale viac informácií sme počas jazdy ani raz nevyžadovali. Takže... nech sa páči, spojte si telefón s rádiom, pustite si túlavé country a horizont je váš. A vašej rodiny.
Pod prednou kapotou „našej“ Toyoty bilo francúzske naftové srdce s objemom 1,5 litra. S výbavou Family 7 je motor kombinovaný aj s automatickou 8-stupňovou prevodovkou, čo sa počas testu ukázalo ako výborná alternatíva. Automat radí hladko, netrhá a vozidlu a jeho charakteru celkom pasuje. Motor poteší rozumnou dynamikou a nestráca dych ani pri plnom zaťažení. Výkon 96 kW síce neznie extrémne zvučne, ale nechýbal nám jediný kilowat. Krútiaci moment 300 Nm si poradil so stúpaniami i našou veľkou domácou posteľou.
Plusy
+ vnútorný priestor
+ variabilita interiéru
+ bočné posuvné dvere
+ nosnosť
+ pohodlné jazdné vlastnosti
+ kultivovaný agregát
Mínusy
- nepoužiteľné sedadlá zadného radu, ak sú posunuté dopredu
- stiesnený pocit na predných sedadlách
Technické údaje
Motor – vznetový 4-valec
zdvihový objem – 1 498 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 96/130/3 750
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 300/1 750
prevodovka – 8-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,6
max. rýchlosť - /km/h/ - 181
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - -/-/- – 4,3
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 475,0/184,0/184,8
rázvor /cm/ - 297,5
celková hmotnosť /kg/ - 2 320
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 620/-
objem palivovej nádrže /l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 28 200,- €
cena testovaného vozidla /€/ 28 200,- €
Text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |