Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Toyota Avensis je model, ktorý bol vždy veľmi solídnym reprezentantom strednej triedy. Toto kvalitné auto, s dobrými motormi (už pred rokmi skrývalo pod kapotou výkon cez 150 koní) je sebavedomým členom kvalitnej flotily značky Toyota. Vlastne patrí na jej vrchol v ponuke vozidiel s jednou poháňanou nápravou, nad ktorý začínajú vyčnievať už iba jej hybridy....
Maskovaný l(e?)uxus...
Po viacerých víťazstvách v konkurenčnom boji s inovovanými modelmi Yaris a novým Aurisom prišiel teda rad aj na inováciu najväčšieho z klasikov – Avensis. Návrhári mu dali na tretí krát dynamickejší vzhľad, aby dali najavo to, že tentoraz nemá ambície byť autom iba pre konzervatívnych a starších vyznávačov spoľahlivej japonskej techniky. Aktuálne sa rozhodli zaútočiť i na zaujímavú skupinu – na aktívnych ľudí, ktorí na Lexus ešte nemajú, no už chcú jazdiť na niečom, čím môžu pokojne prísť na akékoľvek dôležité rokovanie a po ňom odviezť rodinu aj s batožinou na predĺžený víkend. A práve preto sa auto pripomínajúce Lexus IS, stalo v dizajnérskych štúdiách nielen sedanom (ako tento jeho vzor) ale aj praktickým kombi...
Veľmi zaujímavá bočná silueta, so sebavedomými prevismi vpredu i vzadu, má dostatočne dlhú podvozkovú platformu s rázvorom 2700 milimetrov, ktorá prezrádza aj to, že oproti predchádzajúcej generácii sa zmenšil koeficient odporu vzduchu (pri sedane teraz dosahuje hodnotu Cx 0,28 a pri kombi 0,29). Predný a zadný pohľad odhaľuje, že Avensis sa aj rozšíril (na 1810 mm).
Interiér: pohodlný a presný
Už pri otváraní dverí zistíte, že Japonci v mnohom európskych tvorcov Avensisu poučili. Kľučky i mechanika dverí veľmi pripomínajú už spomínaný drahší Lexus, rovnako nám ho pripomenulo i vnútro. Hoci na prvý pohľad pôsobí veľmi stroho hneď v prvých sekundách sme si všimli, že všetky materiály sú kvalitné a zmontované tak, že v aute ani po tisíckach kilometrov určite vŕzgať nič nebude.
Veľmi sa nám páčili sedadlá. Tie predné sú dostatočne veľké, našťastie pri nich absentuje (pre niektoré „japonské“ autá ešte stále typický) neduh - kratšie sedáky. Tentoraz sa podarilo optimálne naladiť i ich tuhosť. Nie sú tvrdé, skôr príjemne mäkšie, no nie až tak, že by z nich cestujúci vypadávali (ako sa nám to bežne stáva u niektorých francúzskych modelov).
Zadný rad sedadiel má pod sebou rovnú podlahu a chodidlám pasažierom uľahčuje pohodlné uloženie zväčšený priestor pod operadlami predných sedadiel. Pri obsadení dvojicou urastených mužov s výškou tesne nad 180 cm musíme konštatovať, že priestor v oblasti hlavy a ramien je aj vzadu viac ako slušný. Takže ani cestovanie „v druhom slede“ nie je utrpením.
To, čo nás pri autách určených pre rodinu a na dlhšie cesty vždy zaujíma, sú odkladacie priestory. V prípade Avensisu teší dobre vyriešená stredová konzola vpredu, ktorá má neuveriteľne veľkorysú a hlbokú schránku schovanú pod lakťovou opierkou a pred ňou sú ešte ďalšie odkladacie otvory určené pre menšie nádoby s nápojmi. V batožinovom priestore s objemom od 543 litrov potešia posuvné a veľmi pevné kotviace úchyty na batožinu, háčiky na tašky a možnosť jednoduchého sklápania zadných operadiel páčkami priamo z „kufra“.
Svedčí mu elegantná jazda
Avensis, ktorý sme jazdili mal pod kapotou naftový štvorvalec so zdvihovým objemom 2 231 cm3. Oživoval sa príjemne veľkým štartovacím tlačidlom. Už pri studenom motore sme skonštatovali, že s odhlučnením sa v Toyote zaoberali dostatočne, po zahriatí sa do kabíny dostával zvuk motora iba po razantnom pridaní „plynu“. To však nie je nepríjemné, pretože táto zvuková kulisa pripomína vodičovi že sedí v dosť silnom aute (150 koní), s ktorým môže cestovať viac ako svižne. Vzhľadom na tuhšiu charakteristiku podvozka, ktorá sa nepriaznivejšie prejavila iba pri rýchlej jazde po rozbitých mestských povrchoch, sme radšej jazdili pokojnejším štýlom. Pri ňom sme spotrebovali v meste 6,5 litra nafty na 100 km a pri slušnom jazdení mimo mesta sa nám darilo ísť pod hranicou spotreby 5,5 litra nafty na 100 km.
Tento model odporúčame hlavne pokojnejším vodičom, ktorí majú radi pohodlie a dostatok priestoru pre spolujazdcov a batožinu. Tým budú určite vyhovovať o čosi dlhšie, no presné dráhy šesťstupňovej prevodovky a riadenie, ktoré je najmä pri vyšších rýchlostiach menej strmé a skôr tuhšie. A nebude im prekážať, že cez šotolinové zákruty nebudú môcť prechádzať so zatiahnutou ručnou brzdou, pretože jej páku nahrádza tlačidlo, ktoré je umiestnené na dosť nezvyklom mieste – pred kolenom vodiča...
Technické parametre
Motor
2,2 D-4D 150
Objem motora cm3
2231
Výkon kW/k/ot. min
110/150/3600
Max. krútiaci moment Nm/ot. min
340/2000-2800
Najvyššia rýchlosť km/h
210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s
9,2
Spotreba počas testu mesto/mimo l/100 km
6,5/5,5
Objem palivovej nádrže l
60
Rozmery v/d/š mm
1480/4765/1810
Celková hmotnosť kg
2140
Objem batožinového priestoru l
543/1609
Cena testovaného vozidla od
27 900.- EUR (840 515,40 Sk)
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |