Dnes je streda, 4 december 2024
|
Pozícia značky Alfa Romeo na trhu sa má posilniť prostredníctvom modelu MiTo. Všetko nasvedčuje tomu, že sa tak udeje, veď talianski štylisti si dali skutočne záležať.
Novinárska prezentácia a prvé absolvované kilometre s novinkou sa odohrávali v okolí Milána. Nechýbali sme ani my, preto už dnes vieme priniesť prvé pocity z jazdy. Nablýskané automobily boli pripravené na okruhu v Monze, ale táto mekka motoristického športu nám nebola na skúšanie horúcej novinky súdená. Pohybovali sme sa po bežných cestách, na prvý kontakt to však stačilo.
Taliansky štýl
Alfa Mito si zobrala niektoré časti strihu vozidla 8C Competizione. Pokračuje tak v tradícii štylisticky príťažlivých produktov. MiTo patrí do triedy kompaktných vozidiel, jeho rozmery sú 4063 mm (dĺžka), 1720 mm (šírka) a 1446 mm (výška). Štýlovosť trojdverovej karosérie si našla pokračovanie aj vo vnútri vozidla, za volantom sme si našli dobrú polohu. Rozmiestnenie ovládačov je ergonomické, až na bežný jav známy aj z ďalších vozidiel. Ovládanie kúrenia a vetrania si našlo o dačo nižšiu polohu, teda je mierne neprehľadné. Tu sa asi odvoláme na návyk majiteľa vozidla, pri dlhšom používaní vozidla si toto usporiadanie jednoducho osvojí. Príjemný priemer dostal veniec volantu, na spoluprácu s prepĺňaným motorom sme využívali prácu 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Za zadným sedadlom je priestor na odloženie 270 litrov batožiny, čo je pri takomto štýlovom zjave dobrá hodnota.
Pohonné možnosti
Kompaktná novinka môže využívať služby jedného z trojice agregátov. K dispozícii budú benzínové pohonné jednotky 1,4 l (58 kW/79 k) a prepĺňaná 1,4 TB (114 kW/155 k), naftovým reprezentantom sa stane 1.6 JTDM (88 kW/120 k). Prvé desiatky kilometrov sme absolvovali s benzínovým turbomotorom, ktorý sa nám pri nízkych otáčkach prihováral dobrým odhlučnením. Vo vyšších sférach pridal športový prejav, nepôsobil však rušivým dojmom. Technické parametre stačia na dynamickú jazdu, nejde však o výkonovo príliš premotorizovanú alternatívu. Podvozok je naladený do športového štýlu, v zákrutách sme nezaznamenali veľké náklony karosérie. O dobrej práci štylistov vypovedá aj nízky aerodynamický hluk a súčiniteľ odporu vzduchu 0,29.
Jazdu podporujú elektronické systémy. Pretáčaniu odľahčeného vnútorného predného kolesa zabraňuje elektronický systém Q2 nahrádzajúci samosvorný diferenciál tým, že koleso pribrzďuje. Takýmto spôsobom sa zlepšia trakčné vlastnosti a viac krútiaceho momentu sa prenesie na vonkajšie koleso. Podvozok sme si vyskúšali na slalomovej trati, možno povedať, že nás o svojich kvalitách presvedčil. Na priečnych nerovnostiach sa objavili rázy, prenikajúce do kabíny. Vodič si má možnosť zvoliť aj jeden z troch režimov jazdy prostredníctvom systému DNA. Je to skratka pre nastavenia Dynamic, Normal a All-weather. V tomto prípade sa elektronikou riadia vlastnosti reakcie motora, riadenia, systému stability jazdy. Podľa jazdného štýlu a jazdnej situácie alebo podľa želania vodiča sa dajú nastaviť tri rôzne vlastnosti vozidla. K dispozícii bude aj dvojspojková prevodovka DDCT (Dual Dry Clutch Transmission).
Spoľahlivá bezpečnosť
Ku bezpečnosti jazdy prispievajú podporné elektronické systémy a tuhá štruktúra karosérie. Do výbavy vozidla patrí sériovo až sedem airbagov, trojbodové pásy s napínačmi a obmedzovačmi napínacej sily. Vozidlo bolo navrhované tak, aby obstálo s najlepším hodnotením v rámci bariérových skúšok Euro NCAP.
Jozef Beníček
Foto autor, archív
Technické údaje
Alfa MiTo 1.4TB
Motor benzínový prepĺňaný štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1368
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 114 (155 )/5500
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 230/3000
Maximálna rýchlosť (km/h) 215
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,5
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1145/500
Rozmery (mm) 4063x1720x1446
Rázvor (mm) 2511
Objem kufra (l) 270
Prevodovka 6-stupňová manuálna
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |