Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Na XV netrpezlivo čakali najmä tí fanúšikovia značky, ktorí potrebujú auto pre častejší pohyb po meste, ale cez víkendy musia jazdiť aj po nespevnených komunikáciách. Zvonka je to crossover so siluetou hatchbacku, ktorý svoje nadanie pre jazdu v teréne prezrádza viditeľnou nádielkou ochranných plastov a zaujímavou svetlosťou podvozka. Tá má až 220 milimetrov. Škoda len, že má pridlhý predný previs. Uvedomujeme si, že v teréne si budeme musieť strážiť predný spojler, v ktorom sú osadené aj krehké hmlovky...
Najviac nám je ľúto, že z prednej kapoty naftovej verzie zmizol – rovnako ako aj z nového Forestera – mohutný nasávací otvor, ktorý sa páči aj viacerým kolegom z novinárskej brandže (zaujímavosťou je, že ho nemožno získať ani za príplatok). Pri pozornejšom pohľade sme zistili, že XV má črty novej Imprezy, no toto auto v crossoverovej verzii vyzerá podľa nás lepšie.
Vo vnútri
Interiér nás najskôr prekvapil. Negatívne. Na prvý pohľad totiž pôsobí veľmi skromne a dokonca až lacno. Pri dlhšom skúmaní sme ho však začali považovať za praktický a dokonca až príjemne konzervatívny. No a po týždňovom teste sme začali oceňovať hlavne jeho kvalitu a ergonómiu.
Pracovisku vodiča dominuje trojramenný volant so slušným priemerom a dobrou hrúbkou venca. Pred ním je dvojica displejov s prehľadnou grafikou, v strede prístrojovej dosky je multifunkčný dotykový displej, ktorý ukazuje údaje z palubného počítača a voľby audia. Jeho najdôležitejšími funkciami je však kontrola spotreby, projekcia cúvacej kamery a navigácia.
Sedadlá predného radu sa snažia o solídne bočné držanie. Zadný rad poskytuje dostatočný priestor pred kolenami a pri výške do 180 cm aj nad hlavou. Chvályhodné je, že ak treba zväčšiť batožinový priestor, ta sa operadlá sklápajú veľmi jednoducho (nie však do úplnej roviny). Jeho objem v základe je 450 litrov, po sklopení zadného radu hodnota stúpne na 1270 litrov. Treba však spozornieť v prípade, ak často jazdíte v teréne. Vtedy je namiesto lepiacej súpravy lepšia plnohodnotná rezerva a s tou má batožinový priestor objem iba 310 litrov...
Na odloženie drobnejších predmetov priamo v kabíne sú určené odkladacie priestory v spodnej časti centrálnej konzoly a v lakťovej opierke. Do predných a zadných dverí sa zmestia pollitrové fľaše s nápojmi.
Dobrý výhľad a...
Predné stĺpiky sú na vozidlo, ktoré môže jazdiť aj v ťažkom teréne, prekvapivo subtílne. Nekritizujeme, skôr ich výrazne chválime! Vodič má totiž skvelý výhľad dopredu a aj do strán, a tak sme pri parkovaní v meste nemali problém ustrážiť si každý z rohov.
V mestskej premávke sme ocenili aj: slušnú komunikatívnosť hrebeňového riadenia s elektrickým posilňovačom, výborný polomer otáčania, cúvaciu kameru a hill holder. Menej sa nám páčila 6-stupňová manuálna prevodovka. Nastavenie prevodových stupňov je v poriadku, no dráhy prevodovky by mohli byť kratšie a presnejšie. Práve toto spoznanie v nás utvrdzuje tom, že aj naftový agregát by si zaslúžiť dobrú automatickú prevodovku. Tá sa, žiaľ, montuje iba do benzínovej verzie...
Vyššie, komfortne a isto...
Prvé jazdy, ktoré sme absolvovali boli v ťažkých horských terénoch, prezradili, že symetrický pohon 4x4 (s medzinápravovým diferenciálom a viskóznou spojkou) je v spojení s ľahšou karosériou výbornou voľbou. Priechodnosť v blatistom teréne je, aj vďaka podpore aktívnej elektroniky až neuveriteľná. Samozrejme vodič musí mať skúsenosti s jazdou v teréne a ak už vopred odhadne, že nebude musieť dať nohu z plynu dole, tak ho nič nezastaví. Pozitívnym je, že auto má spodný kryt motora a nebyť toho (už spomínaného) dlhšieho predného previsu bolo by aj pre off-roadové modely vážnym konkurentom. Páčil sa nám aj detail - xenónové svetlomety majú samostatné ostrekovače, ktoré sme pri večernom jazdení po teréne veľmi aktívne využívali...
Pocity na záver
U Subaru XV sme v praktickej každodennej prevádzke ocenili dobre vyladené spojenie naftového boxer motora s protiľahlými piestami s manuálnou prevodovkou. Prenos zvuku motora do kabíny je do (najpoužívanejšej oblasti) 2600 otáčok minimálny, nad ňou je jeho prejav skôr športový ako rušivý.
Auto sa napriek vyššej výške v zákrutách príliš nenakláňa. Robustný podvozok, obutý do 17-palcových pneumatík, výborne a bez výraznejších akustických prejavov filtruje pri prejazde aj väčšie priečne nerovnosti. Hoci mu viac svedčí pohodová jazda dá sa s ním jazdiť aj svižne.
Geniálny podvozok udrží auto v akejkoľvek zákrute, no vďaka ťažšiemu agregátu vpredu treba počítať s miernou nedotáčavosťou, ktorú však ihneď rieši elektronika (dá sa vypnúť). Aj napriek tomuto naozaj zanedbateľnému nedostatku považujeme koncepciu symmetrical 50:50 za momentálne najlepšiu v triede.
Záverečné riadky patria spotrebe: Pri bežnej jazde sme spotrebovali 5,6 – 6,5 l/100 km. Po meste a aj po teréne sme sa pohybovali so spotrebou 7,0 – 7,4 l/100 km, po diaľnici pri 130 km/h so spotrebou 8,4 l/100 km.
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ motor
+ podvozok
+ spotreba
+ stabilita
+ exteriér
MÍNUSY
- vzhľad interiéru
- predný previs
Technické údaje:
Motor
naftový preplňovaný štvorvalec boxer
Zdvihový objem (cm3)
1 998
Výkon (kW/k/ot/min)
108/147/3 600
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
350/1 600 – 2 400
Pohon
4x4 Symmetrical AWD 50:50
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,3
Maximálna rýchlosť (km/h)
198
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
6,8/5,0/5,6
Dĺžka x šírka x výška (cm)
445 x 178 x 157
Rázvor (cm)
263,5
Objem batožinového priestoru (l)
450/1 270
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 435
Celková hmotnosť (kg)
1 960
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Objem palivovej nádrže l
60
Emisie CO2 (g/km)
146 Euro 5
Cena vozidla od (€)
29 990
Cena testovaného vozidla (€)
32 790
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |