Dnes je sobota, 23 november 2024
|
„Keď valce „boxujú“, tak to je v poriadku. Motor ide hladko, netrasie sa a je aj dosť svižný“, - povedal mi môj 84-ročný otec, ktorého celý život živila práca s autami, hneď ako som ho prvý raz posadil do dieselového Subaru. Po prvom riadnom prišliapnutí plynového pedála uznanlivo zahmkal: „Ťahá japončík...“ . A nezaprúc svoj „liptácky“ pôvod hneď dodal: “ Akoby mu do zadku strelil...“.
Vôňa nafty...
Subaru už inú možnosť nemalo. Muselo vyrobiť motor, ktorý je oveľa skromnejší ako jeho výkonné benzínové agregáty. Je zaujímavé, že tvrdošijne (chlapcom za to vďaka) zostali konštruktéri pri koncepcii „boxer“. Málokto veril, že zvládnu vyrobiť vlastný naftový agregát. Zlé jazyky v dlhom období čakania začali dokonca tvrdiť, že pod kapotu Subaru sa dostane niečo od konkurencie. No ale, ale... Veď to by predsa už potom nebolo Subaru?
Diera pre mocný nádych...
Na prednej – veľmi dlhej - kapote upúta (a navodí aj dostatočne športovú náladu) mimoriadne priestranný prieduch, ktorý vedie priamo k rebrám medzichladiča. Pod ňou je veľkorozmerný spojler s ďalším prieduchom a s dvojicou ostro pôsobiacich hmloviek. Bočná línia so splývajúcim zadkom, rozšírenými podbehmi a impozantnými sedemnástkami, vzadu už neodmysliteľný strešný spojler a hrubá koncovka výfuku... To je Impreza, ktorá hoci jazdí na naftu, chce vyzerať tak športovo, aby svojim benzínovým predchodkyniam nerobila hanbu. A musíme uznať, že sa jej to úspešne darí. Hoci jej to spôsobuje vlastne i problém. No o tom až o niekoľko riadkov nižšie.
Keď sa otvoria dvere
Tak do prílišného luxusu nevkročíte. Všimnete si praktický interiér, s vynikajúcimi príplatkovými sedadlami (testovali sme výbavu Sport) ale zbadáte aj nemotorné kruhové ovládače na stredovom paneli. Palubná doska má veľmi efektne (ale aj dobre) v strede umiestnený displej palubného počítača. Je čitateľný a dizajnovo neruší. Nepochopiteľne umiestnené je však jeho ovládanie. Márne sme hľadali tlačidlo v strede. Skusmo sme stisli vyčnievajúci kolík naľavo od rýchlomera, u ktorého sme predpokladali, že bude slúžiť na vynulovanie denného kilometrovníka. A práve tým sa ovláda i palubný počítač. Keď si počas jazdy budete chcieť vynulovať priemernú spotrebu, tak to budete musieť robiť iba na rovnej ceste, pretože treba prestrčiť ruku ponad stredovú priečku volantu, alebo sa predkloniť a kaskadérsky zalomiť predlaktie poza volant smerom doľava...
Reputáciu vnútrajška zachraňuje príjemný rozmer a hrúbka multifunkčného volantu, dostatok miesta na zadných sedadlách a fajn priestor pre chodidlá pod prednou dvojicou sedadiel.
Tak a „nakopnime ho“...
Štartovacie tlačidlo je netradične vľavo (ako v Porsche). Po stlačení spojky sa rozsvieti jeho zelená kontrolka a o pár stotín sekundy už konečne zavrčí. Pri otvorenom okne sa studený motor predsa len priznáva k tomu, že konzumuje naftu. To nás trocha prekvapí. Veď kolegovia ho ospevovali ako mimoriadne tichý. To ešte netušíme, že keď sa z prístrojovky stratí modrý symbol studeného motora tak naozaj úplne stíchne. Ale už pri studenom motore sme si všimli, že vôbec netrasie, hoci nemá vyvažovací hriadeľ . No jednoducho boxer. Veď aj otec mi to hovoril...
Nebudeme zbytočne zdržiavať: motor je výborný. Zospodu síce potrebuje trocha nádychu, no už keď mu chýba iba dvesto otáčok do hranice dvoch tisícok začína ťahať. Má na to – 350 Nm krútiaceho momentu je na toto auto dosť. Ak je vodič zvyknutý na rýchle preraďovanie, ktoré dieselovým agregátom svedčí, tak dokáže z motora vydolovať veľmi slušnú dynamiku. Auto dobre zrýchľuje i bez preraďovania aj pri jazde na vyššie prevodové stupne. Pomáha k tomu i šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá nás však nepresvedčila. Od Subaru Impreza by sme čakali krátke a veľmi presné dráhy. Tie však výrobca určil pre výbavu WRX STI no, ale to je už úplne iné náradie. Škoda, lebo práve to nám odkrojilo riadny kus z pocitu, že sedíme v naozaj športovom Subaru...
Symetrická jazda
Symetricky presná koncepcia podvozka Subaru je osvedčená. Do dieselovej Imprezy sa síce nemontuje redukcia, no pri nájazde do zvolenej stopy na asfaltovom povrchu nám to sebavedomie neznižovalo. Pri extrémnych „zalomeniach“ sme zaznamenali pretáčavosť, ktorá sa však dala veľmi príjemne a takmer hravo zvládnuť. Podvozok je naladený tak, že s ním dá ísť bez ujmy na zdraví nielen do brutálnych horských serpentín, ale vďaka dôkladnému naladeniu pruženia i na rozbité mestské komunikácie. Absolutórium si zaslúžia neúnavné a ostré brzdy. No a úplnú nirvánu nám navodila spotreba. Je málo výrobcov, ktorí v rámci reklamy hovoria úplnú pravdu. V Subaru sú však poctiví. Pri jazde po diaľnici sme 120-ku hravo zvládali so spotrebou 5,6 litra a v meste sme, ako veľmi sebavedomí drviči križovatiek, útočili pri krátkych presunoch na hranicu ôsmich litrov. Celkovo sa naša kombinovaná spotreba ustálila na šiestich litroch. Iba o jednu desatinu vyššie ako sľubovala reklamná nálepka na kryte nádrže...
PLUSY
+ podvozok Symmetrical AWD
+ komfort pruženia
+ riadenie
+ príplatkové sedadlá
+ odhlučnenie interiéru
+ motor a spotreba
MÍNUSY
- ovládanie palubného počítača
- menší kufor
- nemožnosť zatvoriť okná po vypnutí motora
Technické parametre
Motor
Boxer 4/16 2xDOHC
Objem motora cm3
1998
Výkon kW/k/ot.
110/150/3600
Max. krútiaci moment Nm/ot.
350/1800
Prevodovka
6-stupňový manuál
Max. rýchlosť km/h
205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
8,6
Priemerná spotreba l/100 km
5,9
Rozmery d/š/v mm
4415/1740/1475
Rázvor náprav mm
2620
Objem batožinového priestoru l
300
Cena vozidla EUR
27 990.-
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |