Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
SsangYong sú v preklade „dvaja draci“ a firma Ssang Yong Motor Company (雙龍) je štvrtým najväčším juhokórejským výrobcom áut. Hoci cez rôznych dílerov už viackrát dobýjali aj slovenský trh nikdy sa im to nepodarilo a so stiahnutými chvostami odlietali preč. Teraz však dračí bratia prilietajú opäť a na úplne novom Korande. Aute, ktoré je celkom zaujímavou alternatívou...
Európskejšie...
SsangYong bol pre našinca doteraz zaujímavý možno iba tým, že dokázal produkovať modely, ktoré víťazili jediným – exteriérom, ktorý svojou „zvláštnosťou“ vyrážal dych. Preto si ho kupovali tí, ktorí sa chceli (ignorujúc posmešky) odlišovať a ktorým neprekážalo, že jeho technika zaostávala vždy minimálne o jednu generáciu za aktuálnymi modelmi iných výrobcov.
Nové Korando „nakreslil“ Giorgetto Giugiaro, a preto ho možno porovnávať so súčasnými ázijskými konkurentmi, ktorých tvary vytvorili rovnako - Európania. A preto si vám dovolíme odporučiť: ak si ho náhodou budete chcieť porovnať s tými pre ktorých by mohol byť rovnocenným partnerom pozrite sa na Nissan Quashqai, Kia Sportage, Hyundai ix35, Subaru Forester...
Nevnucujeme vám svoj názor na jeho exteriér, no nám sa páčili: predná masívna mriežka chladiča, robustná bočná silueta a „svalnatá“ zadná časť s originálnymi zadnými svetlami.
Vnútrajšok
Prvý a najdôležitejší poznatok, ktorý sme z neho nadobudli bol ten, že je to už úplne iný SsangYong. Prehľadné prístroje, bez akýchkoľvek farebných zbytočností, slušná ergonómia , vďaka ktorej má vodič všetko na dosah. Prehľadný stredový panel, praktická zatváracia skrinka v strede palubnej dosky, vstupy pre externé audio, bluetooth. Vpredu vyhrievané sedadlá s európskym rozmerom sedákov, nadštandardný priestor v druhom rade sedadiel, ktorý má nastaviteľný sklon operadiel. A musíme zdôrazniť, že aj to „lícovanie“ jednotlivých dielov je oproti predchodcom konečne presné.
V Korande sme našli dostatok odkladacích priestorov, pri ktorých potešil najmä ten vo dverách, do ktorého sa zmestí aj väčšia plastová fľaša. Batožinový priestor s objemom už v základe 485 litrov a s rovným dnom, podľa nás predstavuje cestovateľský ideál. Takže náš verdikt: európsky poňatý interiér nás ako vodičov ale aj našich spolujazdcov presvedčil.
Hodnotenie vodičom
Pred nastúpením do auta nás prekvapil veľký a nesklápateľný kľúč so samostatným diaľkovým ovládaním v podobe prívesku. Ako sme veľmi rýchlo zistili tlačidlá diaľkového ovládača nemajú výraznejší zdvih, a tak sme nikdy nemali úplnú istotu, že sme auto spoľahlivo odomkli, alebo zamkli. Pri hľadaní odpovede na túto otázku nám nepomohlo ani slabé bliknutie smeroviek, ktoré sme niekedy na ostrom slnko ani nezbadali, a tak sme stále chodili skúšať kľučky...
Po usadení sa za multifunkčný volant sme zistili nielen to, že vzhľadom na veľkosť auta by mohol mať o čosi hrubší veniec, ale aj to, že má príjemne menší priemer. Pochváliť musíme veľké spätné zrkadlá a už spomenuté prehľadné usporiadanie ovládacích prvkov v stredovom paneli. Dlhšie sme si museli zvykať na neštandardné polohy páčok ovládača stieračov a smeroviek, ktoré boli oveľa vyššie ako sme u väčšiny značiek zvyknutí.
Skrytý Mercedes...
SsangYong aj do svojich predchádzajúcich modelov montoval pohonné jednotky, ktoré vznikali v spolupráci s nemeckým Mercedesom. Kvôli cenovej príťažlivosti sa však pod kapoty vždy dostávali staršie „výbehové“ verzie motorov. V prípade Koranda nám dovozca tvrdil, že naftový dvojliter bol aktuálne vyvinutý v spolupráci s hviezdnou značkou a je iba špeciálne upravený pre nové Korando. V každom prípade chápeme techniku Mercedes ako príjemný bonus a aj preto sme boli zvedaví, ako si porozumie s kórejským SUV.
Naftový agregát so systémom common rail tretej generácie pracuje s tlakom 1 800 barov. Hodnoty maximálneho výkonu 175 koní a krútiaci moment 360 Nm sú pri pokuse o pružné zrýchľovanie najmä v meste naozaj „cítiť“ . Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10 sekúnd je v tomto segmente vozidiel dobrý údaj. Na čo si však treba zvyknúť je to, že približne do 1 800 ot/min nemôže vodič očakávať výrazné zrýchľovanie a pri výjazdoch z vedľajších komunikácií mu to môže skomplikovať život. A rovnako za hranicou 4 000 ot/min už auto výraznejšie nezrýchľuje – to si musí zasa pripomínať najmä pri adrenalínovom predbiehaní. Ak ale vodič bude tieto dve obmedzujúce hranice otáčok rešpektovať, tak dokáže s autom jazdiť naozaj dynamicky. Nám k takejto jazde výrazne pomáhala najmä o presná 6-stupňová manuálna prevodovka.
Pri bežnej jazde sme dosiahli kombinovanú spotrebu 7 – 8 l/100 km. Pri dynamickej jazde sme sa dostávali k údaju: 9 - 10 l/100 km.
Cesta a terén
Podvozok, ktorý je vybavený systémom s elektronicky riadenou medzinápravovou spojkou je dobre naladený pre jazdu po spevnených komunikáciách. Slušne filtruje priečne nerovnosti a pokojne prechádza aj po hlbších mestských výtlkoch. V prípade razantnejších rozjazdov z križovatiek, prejazdov zákrutami, alebo na klzkých povrchoch sa k prednej náprave automaticky pripája aj zadná. A v zákrutách, v ktorých sme to prehnali nám pomáhala aj všetka spoľahlivo a razantne fungujúca bezpečnostná elektronika, ktorá kontrolovala pretáčavosť a nedotáčavosť (ESP), preklz kolies (ASR), naše reakcie na brzdovom pedáli (BAS, ABS) a dokoncia zabraňovala aj prevráteniu vozidla (ARP). V zákrutách však treba mať vždy na pamäti vyššie umiestnené ťažisko vozidla, na ktoré upozorňuje väčším, no predvídateľným náklonom.
Jazda v ťažkom teréne je limitovaná dlhšími prevismi (vpredu 920, vzadu 840 mm) a nižšou svetlosťou podvozka (180 mm). Pri dlhšom jazdení po skúšobnom terénnom polygóne nám na Korande chýbala automatická prevodovka (čoskoro príde). V kritických úsekoch, kde bolo treba postupovať „plazivo“ sme v pásme pod 1 800 obrátok nedokázali vždy dobre zosynchronizovať prácu plynu a spojky a kvôli ochrane spodku vozidla a spojkového obloženia sme tieto úseky radšej veľmi rýchlo opustili. Užívali sme si však priame a naozaj veľmi strmé výjazdy po menej členitom teréne. Tu sme využívali hill holder, elektronickú medzinápravovú uzávierku (50:50) a oceňovali výkon motora pri bezproblémovom rozjazde. Hoci nové Korando má nadanie a aj predpoklady pre jazdu aj po menej náročnom teréne, je to už iba SUV, ktorému viac chutí cesta. Už to rozhodne nie je to predchádzajúce off-roadové Korando, ktoré malo rámový podvozok a netajilo sa tým, že ho výrazne inšpirovala sparťanská značka Jeep. S ním ale nebola jazda po ceste určite tak zábavná ako s jeho aktuálnym pokračovateľom.
Záver
Dvaja draci teda prileteli na Korande, ktoré výrazne zlepšuje názor na značku SsangYong. Môže to byť vhodná alternatíva pre tých, ktorí chcú s robustne vyzerajúcim SUV viac komfortne jazdiť najmä po spevnených vozovkách. Dobre zvládnutá koncepcia podvozka im poskytne ako bonus spoľahlivú trakciu aj na mokrej a zasneženej vozovke a zvládnu s ňou aj ľahší terén. Zaujímavé u Koranda je aj bohaté základné vybavenie. Pocit dobrej investície môže u budúcich majiteľov výrazne podporiť aj motor s technikou z dielne M-B.
PLUSY
+ priestor pre posádku
+ priestor pre batožinu
+ komfortný podvozok 4x4
+ radenie prevodových stupňov
+ veľké spätné zrkadlá
+ vybavenie v štandarde
+ exteriér
MÍNUSY
- hlučnosť motora
- slabšia odozva riadenia
- kľúč a diaľkové ovládanie zvlášť
Technické údaje:
Motor
R4, common-rail, prepĺňaný turbodúchadlom
Zdvihový objem (cm3)
1 998
Výkon (kW/k/ot/min)
129/175/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
360/2 000 – 3 000
Pohon
4 WD
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10
Maximálna rýchlosť (km/h)
179
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,9/5,5/6,4
Dĺžka x šírka x výška (cm)
441 x 183 x 180
Rázvor (cm)
265
Objem batožinového priestoru (l)
486
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 672 – 1 727
Celková hmotnosť (kg)
2 260
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
169
Cena vozidla od (€)
20 300 s DPH
Cena testovaného vozidla (€)
24 000 s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |