Dnes je sobota, 23 november 2024
|
V automobilke Seat skonštatovali, že je čas na zmenu. Preto sa končí šesťročný cyklus tretej generácie a nastupuje štvrté pokračovanie. Prvé jazdy s novinkou sme absolvovali na ostrove s rovnomenným názvom – Ibiza.
Udalosti v prípade nového modelu Seat Ibiza majú logické rozuzlenie. Na ženevskom autosalóne pošteklila srdcia športovo orientovaných motoristov štúdia Bocanegra, v rýchlom slede po nej nasledovala ďalšia generácia Ibizy. Na jej tvorbe sa podpísal nový šéfdizajnér Luc Donckerwolke. Pri definícii dizajnu karosérie sa zástupcovia značky prikláňajú ku označeniu Arrow Design. Vsádza na jasné a výrazné geometrické línie, najaktuálnejšia Ibiza pritom neobišla typické identifikačné výrazové prostriedky španielskej značky.
Nový základ
Najnovšie dielo využíva novú platformu, z čoho profituje nielen jej dynamický vzhľad, ale aj vnútorný priestor. Rozchod kolies si pridal tri desiatky milimetrov a o desať centimetrov sa natiahla dĺžka. Z tohto rozmeru profituje väčší kufor, s 292 litrami patrí medzi najväčšie v triede. Nárast rozmerov Ibizy nejde na vrub prírastku hmotnosti, výrobca dokonca deklaruje priemerné zníženie hmotnosti o 47 kilogramov oproti porovnateľnej motorizácii predchodkyne. Vďaka tomu si motory pripisujú lepšiu spotrebu paliva a zároveň o dačo lepšiu dynamiku.
Prepracované vnútro
Interiéroví štylisti venovali veľkú pozornosť funkčnosti usporiadania kokpitu vodiča. Palubná doska dostala sympatický tvar, poloha ovládacích prvkov zodpovedá ergonomickej moderne. Za akurátnym priemerom volantu sú umiestnené čitateľné prístroje – otáčkomer a rýchlomer. Aj nová Ibiza ponúkne viacero úrovní výbavy, podľa nich sa bude odvíjať pohodlie a komfort ovládania tohto päťdverového hatchbacku. Palubná doska je potiahnutá dobre vyzerajúcimi plastmi, na ich ploche sa vyskytujú aj mäkčené časti. V blízkosti vodiča je zopár užitočných priehradiek na odloženie drobných predmetov.
Výber agregátov
Na začiatku príchodu na trh bude pod prednou kapotou na výber štvorica motorov. Tri benzínové 1.2 12V (51 kW/70 k), 1.4 16V (63 kW/85 k) a 1.6 16V (77 kW/105 k). Naftová alternatíva 1.9 TDI DPF disponuje maximálnym výkonom 77 kW (105 k) a krútiacim momentom 240 Nm. Všetky motory sa hlásia ku ekologickému odkazu prevádzky a budú sa kombinovať s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Predpokladá sa, že postupne pribudnú do ponuky aj prepĺňané benzínové motory.
Prvé kontakty
Na prvých desiatkach kilometrov sa nám stala spoločníčkou Ibiza vybavená najvýkonnejším benzínovým agregátom 1.6 16V. Zaručuje svižné zvezenie a dobre je zladený s prevodovkou. Dráhy radiacej páky sú koncernovo presné a jednoznačné. Nová podvozková základňa sa vyznačuje veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Naladená je do neutrálna, ku komfortu teda pridáva aj spoľahlivé držanie stopy v zákrutách. Karoséria sa v nich nakláňa iba minimálne. V pozitívnom zmysle možno hovoriť aj o účinnosti bŕzd a presnom riadení s vhodne zvoleným účinkom posilňovača. Pohodlná je aj podpora sedadla vodiča, predné pozície sa dajú nastavovať aj výškovo.
Príchod
Nová Ibiza vyrazí na cesty v polovici júna a ponúkne praktický automobil so spoľahlivými jazdnými vlastnosťami a komfortom. Prostredníctvom modernej pohonnej techniky sa prihlási ku ekologickým trendom.
Jozef Beníček
Foto – autor
Technické údaje
Motor 1.6 16V
Zdvihový objem (cm3) 1598
Maximálny výkon (kW/k) pri (ot/min) 77 (105)/5600
Max. krútiaci moment (Nm) pri (ot/min) 153/3800
Max. rýchlosť (km/h) 187
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,5
Spotreba
mesto/mimo/kombinácia (l/100 km) 8,9/5,3/6,6
Objem batožinového priestoru (l) 292
Objem palivovej nádrže (l) 45
Rozmery (dlžkaxšírkaxvýška) 4052x1693x1445
Rázvor (mm) 2469
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |