Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Škoda Superb Combi 2,0 TDI CR DPF 125 kW 4x4 - Komfortný „sťahovák“...

11.4.2011

 



Superb bol už ako sedan etalónom veľkého vnútorného priestoru. Najmä vzadu prebíjal konkurentov tým, že dámy si tam elegantne mohli prekrížiť (a chlapi vystrieť) svoje nohy. Dlhšie sa medzi priaznivcami značky šepkalo o tom, že sedan by bol úplne úžasným, keby bol: combi a štvorkolka. Šepot bol vyslyšaný, a tak sme si vyskúšali najkomfortnejší „sťahovák“ so znakom okrídleného šípa...


Krajší „zadok“
Je zaujímavé, že kombi verzie všetkých značiek rozdeľujú motoristický národ na dva tábory. Časti z nich sa kombi nebude páčiť ani keby bolo bez chybičky, časti zasa prichodí každý „kombík“ ako úžasné auto, ktoré je pre ňu dokonca dynamickejšie ako hatchback (no ale v takom prípade to už je možno aj na diagnózu...).
Toto kombi však zázračne spojilo oba tábory, ktoré ho zhodne považujú za jedno z najkrajších áut so značkou Škoda. Nám sa páči tiež, no boli sme zvedaví na jeho praktické využitie. Auto dlhé 483,8 metra, s objemom batožinového priestoru (po sklopení zadných operadiel) až 1 865 litrov, to už je naozaj – menší „sťahovák“, ktorý sa oplatí vyskúšať...

„Kufor“
Do priestoru pre batožinu – teda „kufra“ - sa konečne aj u škodovky dostávame tak ako sa na vyšší segment patrí: obrovské piate dvere aktivujeme tlačidlom diaľkového ovládača. Vzápätí v podzemnej garáži objavujeme jeho ďalšiu praktickú funkciu. Nevšimli sme si, že strop je prinízko, a tak v poslednej chvíli intuitívne stláčame tlačidlo opäť a dvere našťastie zastanú centimeter pod betónovým prekladom...
Do kufra sa však dá dostať aj klasicky - stlačením gombíka vo vnútri na strane vodiča, alebo zvonka, priamo na piatych dverách. Nuž ale kto by si špinil ruky keď je tu takáto „diaľková vychytávka“. A ruky sme si nezašpinili ani pri zatváraní, pretože to sme odštartovali tlačidlom na spodnej hrane otvorených dverí.
Nákladný priestor so základným objemom 633 litrov je naozaj veľkorysý a je vybavený dômyselným systémom koľajničiek a popruhov, ktoré rozparcelujú odkladaciu plochu podľa aktuálnych pôdorysov nakladanej batožiny. Páčila sa nám aj automatická roleta, ktorá sa dala otvárať iba natoľko, nakoľko sme práve potrebovali, a tak sme sa po ňu nemuseli zbytočne načahovať. Praktickým doplnkom bola baterka s presne určeným miestom, na ktorom bola vždy k dispozícii.

Pohoda bez „pumpa-dýzy“
Na test sme si vybrali najsilnejší vznetový agregát, aký sa momentálne do tohto modelu inštaluje – štvorvalec s technikou common-rail, s výkonom 125 kW. Motor s objemom 1 968 cm3 má piezoelektrické vstrekovače s tlakom 1 800 barov, turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek a je vybavený vyvažovacími hriadeľmi, ktoré potláčajú jeho vibrácie. A preto sme výraznejšie chvenie motora v prednej časti kabíny takmer nezaznamenávali. Prechod značky od techniky PD k technike CR bol teda určite dobrým rozhodnutím...
Dynamika Superbu s týmto dvojlitrom nás potešila. Prvý ťah sme začínali vnímať od hranice 1 500 otáčok a potom kontinuálne pokračoval až po 4 500 otáčok. Vo vyššom spektre otáčok (konkrétne v rozpätí 1 700 – 2 500 otáčok) sme motor vnímali ako vyslovene „živý“ a svoju agilitu nestrácal ani keď sme sa v aute viezli štyria s poriadne objemnou batožinou.
Testovaný motor do modelov 4x4 osádzajú v českých Kvasinách výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tá je presná, no podľa nás by mohla mať kratšie dráhy. Odstupňovanie, až na kratšiu jednotku, môžeme ohodnotiť ako dobré. Pri snahe o čo najúspornejšiu jazdu pomáha dobre viditeľná číslica odporúčaného rýchlostného stupňa na displeji priamo pred volantom. V meste sme s týmto predsa len väčším autom jazdili so spotrebou medzi 8 – 9 l/100 km. Keď sme mimo mesta jazdili tak, že sme stihli pokojne vnímať okolitú krajinu, tak sme sa dostávali najčastejšie tesne pod hranicu 6 l/100 km.

V praxi
Pri každodennom používaní, v dňoch keď príroda snehom nešetrila, sme najviac ocenili bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla. Takisto sme si veľmi pochvaľovali, že dvere uzatvárajúce batožinový priestor obsluhoval za nás elektromotor. Menej sa nám páčili sedadlá, najmä od tých zadných, ktoré sú osadené do naozaj veľkorysého priestoru by sme očakávali viac pohodlia a aj vodič by si zaslúžil lepšiu variabilitu opory v krížovej oblasti. Tá sa nám pri dlhších cestách zdala ako málo účinná.
Pri cestovaní po Slovensku sme na jeho zasnežených kopcoch ocenili vynikajúco fungujúci a komfortný podvozok 4x4 s technológiou Haldex 4. generácie. Tá totiž rozdeľuje krútiaci moment na kolesá, ktoré nemajú dostatočnú adhéziu tak bleskurýchlo, že si to vodič ani na veľmi klzkom povrchu nemá šancu všimnúť. Aj preto sa domnievame, že súhrn všetkých dobrých vlastností tejto verzie Škody Superb robí vozidlám prémiových značiek, ktoré používajú systém quattro, alebo 4-motion, oprávnene hlbšie vrásky na čele...

PLUSY
+ priestor pre posádku
+ priestor pre batožinu
+ komfortný podvozok 4x4
+ bezdotykové otváranie batožinového priestoru

MÍNUSY
- menej pohodlné sedadlá vzadu
- manuálna prevodovka

Technické údaje:

Motor
4/16 common-rail

Zdvihový objem (cm3)
1 968

Výkon (kW/k/ot/min)
125/170/4 200

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
350/1 750 – 2 500

Pohon
4 x 4

Prevodovka
6-stupňová manuálna

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,1

Maximálna rýchlosť (km/h)
217

Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
8,0/5,3/6,3

Dĺžka x šírka x výška (cm)
483,8 x 181,7 x 151

Rázvor (cm)
276,1

Objem batožinového priestoru (l)
633/1 865

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 654

Celková hmotnosť (kg)
2 392

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové

Emisie CO2 (g/km)
165

Cena vozidla od (€)
22 779 s DPH

Cena testovaného vozidla (€)
33 709 s DPH



 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén