Dnes je utorok, 3 december 2024
|
Škoda nedávno zatrúbila do útoku a na front, kde sa začína boj medzi elektromobilmi, poslala drobnú, ale efektívnu zbraň. Plne elektrické Citigo. Už od začiatku sme zistili, že má čo ponúknuť a nie je to len planý výstrel do tmy.
Škoda sa nikdy neprofilovala ako automobilka čo tvrdohlavo hľadá inovácie. Ona sa skôr vezie v strednom prúde, ktorému dodáva osobitý šmrnc. Stačí sa pozrieť na jej simply clever šikovné riešenia. Preto v čase, keď už je elektromobilita témou dňa a autá na baterky sa dostávajú do mainstreamu, tu nemôže Škoda chýbať. A so Citigom iV prináša presne to, čo sa od nej očakáva. Auto, ktoré je prioritne služobník a je natlačené technikou, aká dáva zmysel. Nuž a dali ju do karosérie, ktorej dokonale pasuje. Ak ste mali niekedy nutkavý pocit tvrdiť, že aktuálne má elektrika zmysel hlavne mestách, tak Citigo iV je rukolapný dôkaz, že to tak naozaj je.
Exteriér
Zvonka je Citigo skromné. Jeho dizajn nemá žiadne výstredné elementy a základným parametrom, na ktorý pri vývoji dbali, je veľkosť. Na dĺžku má hlboko pod štyri metre a s autom, ktoré by ste pokojne strčili do dámskej kabelky, zaparkujete s ohromnou ľahkosťou. Oproti konvenčnému Citigu, so spaľovacím agregátom, nemá „elektrika“ veľa zmien. Zásuvky sa nachádzajú pod klasickým vekom palivovej nádrže a okrem nápisu iV prezradí prítomnosť elektromotora azda len plná maska chladiča. Teda, chladiča, elektromotor ho tam nemá. Naše testované Citigo iV by možno zapadlo v nudnej sivosti mesta, ale vďaka farbe kiwi tomu tak nebolo. Škoda svietila ako neónka a automaticky priťahovala pohľady všade, kde sme sa ukázali. Bolo to... príjemné.
Určité vás poteší karoséria s piatimi dverami. Aj keď sa vzadu nesedí pohodlne, aspoň sa vďaka zadným dverám dostanete k odloženým veciam bez zbytočných gymnastických cvikov.
Ak poškuľujete po zelenej karosérii a hľadáte na Citigo iV ochranné plasty, tak treba povedať, že malá Škoda je rýdzi mestský automobil bez ambícií zdolávať poľné cesty. V tomto ostal výrobca racionálny a nepodľahol chúťkam spraviť z elektrického Citiga krosover. Rozmery a váha tak ostali čisto mestskými a dávajú elektrike skutočný zmysel.
Interiér
Kabína modelu Citigo iV nie je ani v plnej výbave luxusným miestom. Ponúka toľko komfortu, koľko budete pri cestovaní po meste potrebovať. Samozrejme, dá sa v ňom vydržať aj oveľa-oveľa viac kilometrov, ako by sa mohlo zdať, no na výlety ponúka málo vnútorného priestoru. Azda pre dvoch pasažierov, pre viac už nie. Batožinový priestor je na veľkosť a určenie auta dostatočný. Ako býva pri krátkych autách zvykom, je úzky a hlboký, ale pojme toho na prekvapenie dosť.
Vpredu sa sedí celkom slušne. S priestorom nebudú mať problémy ani vyšší jedinci, no treba počítať s tým, že keď si posuniete sedadlá viac dozadu, už za ne nevložíte žiadne tašky, či ruksaky – tobôž nie nohy a kolená pasažierov. Palubná doska vyzerá na prvý pohľad stroho, ale na bežný život motoristu stačí.
Materiály, z ktorých je interiér, sú kvalitné a spracovanie veľmi solídne. Plasty nepôsobia lacno a sú pomerne odolné voči škrabancom. Ovládače sú rozmiestnené ergonomicky a moderné funkcionality si nevyžadujú zložité zaobchádzanie. Naopak, ich pravidelné a správne využívanie je intuitívne a rýchlo sa s ním zžijete.
Jazdné vlastnosti
V tomto smere nás elektrické Citigo prekvapilo azda najviac. Elektrická sústava nijako nezhoršila jazdné vlastnosti auta. Necítiť v nich nadmernú váhu, auto nestratilo na dynamike a vzhľadom na jeho mestské využitie, nie je nijako obmedzená jeho praktickosť.
Skromný výkon a relatívne zaujímavý krútiaci moment si s autom poradia hravo. Nástup výkonu je okamžitý a mestské rýchlosti sú na jeho schopnosti prikrátke. S autom sa dá myšičkovať v premávke s bravúrnou ľahkosťou, dávkovanie výkonu je čitateľné a prítomnosť automatickej prevodovky život s elektrickým Citigom len uľahčuje. Sadnete, naštartujete a zrazu máte k dispozícií ohromne schopné auto, ktoré nesklame v zápchach, ale ani ako nákupná taška a zvládne aj vozenie detí do školských zariadení. Znie to všetko perfektne, však?
Má to svoje temné stránky, s ktorými sa naučíte žiť a vyhýbať sa im. Najskôr si musíte odrieknuť to myšičkovanie. Odhryzne vám totiž z dojazdu nepeknú porciu. Na druhej strane, ak zvolíte ekologický režim, zrazu zistíte, že pôvodných 256 kilometrov dojazdu vám stačí na celý týždeň. Chce to dodržiavať niekoľko pravidiel. Citigo iV má prepracovaný systém rekuperácie. Volič automatickej prevodovky potiahnete dozadu, zvolíte 4. stupeň rekuperácie, označený ako B a začnete ho využívať na miesto konvenčnej brzdy. Rýchlo prídete na to, že dojazd klesá omnoho pomalšie, ako pribúdajú najazdené kilometre. A keď náhodou bývate v hornatejšom meste, dá sa ním rozumne dobíjať akumulátor. Pohybom prevodovkovej páky do strán si viete zvoliť menej agresívne, ale aj menej účinné stupne rekuperácie. Sú tri. Využiteľné sú na mierne zjazdy z kopca či na dojazdievanie do križovatiek. Pravidelným používaním týchto vymožeností si na ne privyknete a naučíte sa dojazd výrazne zvýšiť. Závisí od trasy, ktorú bežne jazdíte, od profilu ciest a jazdného štýlu – nám sa podarilo v ideálnych podmienkach stratiť z dojazdu pri najazdení 20 km len polovicu. Toto však nie je pravidlo. K tomuto výsledku sme dospeli počas predvídavej jazdy na, pre nás, známom mieste, kde sa striedali stúpania, klesania a nenáročná doprava.
Škoda pri niektorých detailoch akoby zvoľnila. Auto štartujete kľúčom. Je to možno len zvláštny a subjektívny pocit, ale keď ním potočíte, ozve sa len pípnutie. Žiaden motor, žiaden hluk. Možno keby táto procedúra bola vyriešená tlačidlom, bolo by to lepšie. Sem-tam sme sa pristihli, že sme štartovali opäť a to aj po dlhšom používaní. Ale azda pri každodennom živote s elektrickým Citigom si človek na to zvykne. Nám sa to nepodarilo.
Druhú výčitku si zaslúži podvozok. Zadná náprava zvláštne búcha a hluk od nej sa prenáša do interiéru. To je škoda, lebo to kazí inak fantastický dojem z auta, ktorý dáva zmysel tvrdeniu, že elektromobilita súčasnosti je najpoužiteľnejšia v mestách. Pri Citigo iV, ktoré nie je ťažké a teda nemá na elektrickú energiu také nároky, zvlášť. Dokonca by pokojne mohlo rozhýbať „carsharing“. Požičiate si Citigo iV, odveziete sa do práce a tam ho necháte na verejnej nabíjačke. Pre niekoho iného, ktorý sa odvezie niekam inam. Alebo nutne potrebujete mať v meste vlastné auto? Škoda dokazuje, že nie.
Plusy
+ jazdné vlastnosti
+ dielenské spracovanie
+ spracovanie interiéru
+ výborné „urobený“ systém rekuperácie
+ dobrý základ pre zdielanú mobilitu
Mínusy
- hlučná zadná náprava
- menej miesta na zadných sedadlách
Technické údaje
Motor - Synchrónny AC elektromotor
výkon /kW/k/ot/min/ - 61 kW/83/-
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 212/-
prevodovka – 1-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 12,3
max. rýchlosť - /km/h/ - 130
spotreba /mesto/mimo/kombinácia kW/h /100 km/ - /-/12,9
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 359,7/148,1/164,5
rázvor /cm/ - 242,2
pohotovostná hmotnosť /kg/ - 1 530
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 250 - 923
Kapacita akumulátorov 36,8 kWh
základná cena vozidla od /€/ - 19 990 €
cena testovaného vozidla /€/ - - €
text a foto: Samuel Vanko
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |