Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Zmeny...
Najdôležitejšie zmeny exteriéru sú situované dopredu. Tu sme našli nový tvar svetiel, kapoty, ktorá dostala do stredu pozdĺžny výčnelok a nový nárazník. Vzadu, pod inovovanými krytmi svietidiel, je miesto aj pre LED technológiu, za ktorú si pri vyššom stupni vybavenia modelu s označením STYLE priplatíte 150 EUR. Prvé resumé? To sme vlastne napísali už v úvode: auto vyzerá príjemne dynamicky...
V interiéri zostali osvedčené trvácne materiály, ktoré majú slušnú úroveň povrchovej úpravy. Páčil sa nám stredový panel orientovaný na vodiča, nepáčil sa nám zložitý a neprehľadný panel autorádia, ktoré sa našťastie dalo ovládať oveľa jednoduchšie aj spod volantu. Priemer volantu rozumne komunikoval s ostatnými proporciami auta, ktorému na úplné otočenie stačí polomer 10,48 m. Škoda len, že vo vnútri sme našli iba veľmi malú lakťovú opierku. O tú sa vodič a spolujazdec pri dlhých cestách podelia iba veľmi ťažko...
Vpredu sa sedí veľmi dobre. Výhľad vodiča do strán je vyhovujúci. Sedadlá nás prekvapili dobrým bočným držaním, sedáky sú síce o čosi tuhšie, no ani pri dlhšej ceste nie sú pre vodiča nepohodlné. Vzadu čaká na dvoch dospelých o čosi menej miesta (čo je v tomto segmente pochopiteľné), ale kratšie cesty tí, ktorí nevyrástli nad 180 cm aj vzadu určite vydržia.
Za zadný rad sedadiel sa dostal batožinový priestor s objemom 292 litrov, ktorý sa dá zväčšiť po sklopení zadných operadiel. Tie sú delené na tretiny v pomere 2:1. Pozitívnym je, že pod batožinového priestoru sa skrýva dojazdová rezerva a nie iba lepiaca sada, s ktorou ste pri bočnom prieraze pneumatiky odsúdený už iba na čakanie odťahovky...
Modernejší podvozok
Ibiza boduje jazdným komfortom. O ten sa stará podvozková platforma, ktorá je síce z rovnakého „dvora“ ako pri Fabii, no je o ďalšiu generáciu mladšia. Vpredu sa o dostatočnú komunikáciu s volantom stará nielen elektro-hydraulický posilňovač riadenia, ale aj náprava typu McPherson s nezávislým zavesením a so špirálovými pružinami. Vzadu je polotuhá hriadeľ, ktorá je rovnako tlmená špirálovými pružinami a hydraulickými tlmičmi.
Na testovanie sme dostali auto obuté na pneumatikách Pirelli P7 s rozmerom 215/45 R 16. Očakávali sme, že väčšie „obutie“ bude pre posádku menšieho vozidla problémom najmä na rozbitých bratislavských cestách. Očakávanie buchotu náprav na nerovnostiach sa prekvapujúco nenaplnilo, pretože auto vďaka dobre odhlučnenému podvozku prechádzalo bez výraznejšieho natriasania a búchania aj cez väčšie priečne nerovnosti. Správanie podvozka aj pri skúšobnej drsnejšej športovej jazde môžeme zaradiť k tomu najlepšiemu čo v tomto segmente na trhu momentálne je.
A hoci sériovo ponúkané a bezpríplatkové 15-palcové kolesá komfort jazdy po meste ešte čiatočne vylepšujú, tak za 16-palcové kolesá by sme si radšej priplatili, pretože - auto na nich vyzerá naozaj dobre...
Nafta v meste?
Voľbu naftového agregátu pre krátke trasy po meste, nepovažujeme za najvhodnejšiu. Našťastie prichádzajú časy, keď sa malé benzínové agregáty v spotrebe „naftiakom“ už vyrovnali. A tak už ani argumenty o výkonovej rezerve a väčších hodnotách krútiacich momentov u naftových motorov celkom neobstoja. Zaujímavé nárasty výkonov u maloobjemových „benzíniakov“ a hlavne menšie nároky na ich servis naftu z mesta čiastočne vytláčajú. Takže - naftu do mesta už asi celkom nie, ale ak občas vyrážate aj za hranice mesta, tak o tomto agregáte môžete celkom vážne uvažovať. Prečo? To sa pokúsime vysvetliť v nasledujúcich riadkoch...
Do Ibizy sa montujú dva naftové motory s rovnakým objemom no s rozdielnymi výkonmi. V testovanom automobile bol silnejší agregát s výkonom 77 kW (105 k), ktorý dosahuje pri 4400 ot./min. Nástup ťahu motora sa začína už od 1400 otáčok a od 1800 otáčok akceleruje už úplne nekompromisne. Pocitová kontinuita ťahu končí na hranici 4600 otáčok. Aj keď má motor ambície točiť až po hranicu piatich tisícok je zbytočné trápiť ho. Výraznejšie zrýchľovanie sme už vo vyšších otáčkach nezaznamenali...
Bolo pre nás zaujímavé pozorovať nastavenie asistenta radenia rýchlostných stupňov. Ten nás nútil k jazde vždy na vyšších prevodových stupňoch, na rozdiel od tých, ktoré by sme intuitívne zaraďovali sami. Neraz sa nám stávalo, že sme podľa jeho pokynov jazdili s dunivým prejavom motora na – podľa nás – priveľmi nízkych otáčkach. Elektronika palubného počítača však prezrádzala, že asistent má pravdu a stará sa hlavne o priaznivú spotrebu a nízke emisie. Otázne však je či to nie je aj na úkor životnosti agregátu. Nuž, ale toto sa v súčasnosti dotýka takmer všetkých značiek...
S motorom bola spriahnutá „mestská“ iba 5-stupňová prevodovka. Pozitívne nás prekvapila tým, že pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h motor aj pri zaradenom 5. prevodovom stupni „točil“ iba 2400 otáčok. Prevodovka je nastavená na dlhé prevody, a tak pri jazde predpisovou „deväťdesiatkou“ sa na otáčkomery objavil ďalší pozitívny údaj v podobe 1650 otáčok.
Pri jazde mestom bolo trocha nepríjemné, že už pod hraniciou 50 km/h sa asistent radenia (v rámci šetrenia) dožadoval zaradenia 5. prevodového stupňa. Po jeho uposlúchnutí sa do kabíny ale prenášal nepríjemne dunivý zvuk „podtočeného“ agregátu. Takže sme v mestských úsekoch jazdili radšej so zaradeným 4. rýchlostným stupňom a aj tak sme motor točili iba v okolí 1200 ot./min.
Ale aj napriek nášmu tvrdeniu, že tento agregát nebude pre jazdu po meste tým „pravým orechovým“ musíme skonštatovať, že „autoritatívneho“ asistenta radenia sa oplatí rešpektovať. Po meste sme sa dostali na dlhodobú spotrebu pod 6 l/100 km, za mestom sme jazdili za 4,5 l/100 km a na diaľnici sme sa vozili medzi 5 – 5,2 l/100 km.
Rozhodnutie?
O kvalite auta, ktoré zastrešuje silný koncern, azda netreba pochybovať. Istým problémom u naftovej verzie môže byť jej ďalší predaj. Túto mierne ojazdenú verziu už určite nebudú vyhľadávať tí, ktorí jazdia iba krátke trasy po meste.
Odporučiť ju však môžeme tým, ktorí hľadajú menšie auto, ktoré bez problémov a s malou spotrebou zvládne aj dlhšie trasy. Motor 1,6 TDI totiž patrí jednoznačne k špičke vo svojej triede vďaka zaujímavému rozsahu naozaj účinných otáčok. Ostatná Ibiza vyzerá veľmi dobre. Jej exteriér bude vhodne reprezentovať najmä mladých a dynamických vodičov, ktorí si radi vyskúšajú hranice dobre vyladeného podvozka v spojení so živým a vydareným naftovým agregátom....
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ podvozok
+ kvalita interiéru
+ predné sedadlá
+ exteriér
MÍNUSY
- menší batožinový priestor
- priestor na zadných sedadlách
Technické údaje
Motor
4/4 diesel, Common Rail
Zdvihový objem (cm3)
1 598
Výkon (kW/k/ot/min)
77/105/4 400
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
250/1 500 – 2 500
Pohon
predných kolies
Prevodovka
5-stupňová manuál
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
188
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
5,1/3,6/4,2
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4 052 x 1 693 x 1 445
Rázvor (mm)
2 469
Objem batožinového priestoru (l)
292
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 170
Celková hmotnosť (kg)
1 621
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
109
Cena vozidla od (€)
8 977
Cena testovaného vozidla (€)
14 110
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |