Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Po prvý raz sa objavil v Ženeve ako dvojmiestne kupé roadster. Zaujal najmä vďaka inovatívnemu konceptu rýchlo sa preklápajúcej strechy. Ale aj tým, že poskladaná strecha nijako nezmenšovala batožinový priestor. Zasunula sa totiž do priehradky na ním. Wind sa na Slovensku predáva od júna tohto roka...
Exteriér
Pri prvom pohľade zboku má toto auto krajší predok ako zadok. Zadná časť pôsobí príliš mohutne a to až do takej miery, že 16-palcové kolesá sa zdajú oveľa menšie... Pohľad spredu odhalí zaujímavo riešené predné svetlá, zozadu zasa efektný spojler a robustne pôsobiaci kryt batožinového priestoru, z ktorého vyčnievajú dve mohutné vlny, ktoré sú vlastne pokračovaním hlavových opierok. Neprehliadnuteľným športovým akcentom je i zadné okno, ktoré je iba akýmsi priezorom, na ktorý sa pri cúvaní príliš spoliehať nemôžete...
Technika
Zaujímavo znejúcou správou pre nás bolo to, že Wind je na tuhšom podvozku, ktorý vyvinuli v Renault Sport Technologies. Už vopred sme sa tešili, ako ho popreháňame v extrémnych zákrutách. Druhou zaujímavou informáciou bolo, že vďaka sklápacej streche sa kupé zmení na roadster za 12 sekúnd, čo má byť doteraz neprekonaný rekord v tejto triede a poskladaná strecha vonkoncom neobmedzí priestor v kufri. A ostatnou - pre nás najdôležitejšou informáciou – bola tá, že motor s objemom 1 149 cm3 a výkonom 74 kW môže vodičovi poskytnúť dostatok výkonu na to, aby sa cítil ak v športovom roadsteri...
Realita vo vnútri
Najdôležitejšie v akomkoľvek type auta je sedenie. Tu sa vydarilo. Sedadlá sú síce iba dve, no sú príjemne pohodlné a trup v zákrutách naozaj držia. Priestor nad hlavou nám pri zatvorenej streche vyhovoval, volant má príjemne hrubší priemer i veniec, škoda, že ho možno nastavovať iba vertikálne.
Páčilo sa nám racionálne rozdelenie kvality plastov. Na všetkých častiach, ktorých sa posádka najčastejšie dotýka sú príjemne mäkké. Ostatné sú tvrdé a bez zbytočne hlbokej štruktúry, pretože u otvoreného vozidla sa ráta s tým, že interiér bude treba často čistiť. Rovnako nás pozitívne prekvapil odkladací priestor za operadlami, do ktorého sa dali pred zvedavými zrakmi ukryť menšie predmety.
Nepáčili sa nám ovládače klimatizácie. Sú síce mohutné, no ich podsvietenie je veľmi slabé , a tak sa vodič veľmi zle orientuje v tom, ako ich má nastavené. Navyše ich vzhľad pôsobil príliš lacno. Rovnako nás zarazila zložitý proces pri otváraní strechy – treba totiž najskôr prekvapujúco zatiahnuť ručnú brzdu. No a privítali by sme i lepšie rozmiestnenie reproduktorov audiosústavy
Nadchlo nás to, že strecha, ktorá sa skladá smerom dozadu nezaplní priestor určený pre batožinu. Ten má stále rovnakú hodnotu 270 litrov jediným limitujúcim prvkom sú dve vzpery v horných zadných rohoch, ktoré eliminujú krútenie karosérie v zadnej časti. Pre strechu je určený samostatný priestor, ktorý je pevne oddelený od toho, ktorý je vyčlenený iba pre náklad.
Motor, spotreba, podvozok...
Hneď na začiatku tohto odseku musíme priznať, že tento motor k výzoru auta „nesedel“. V spodných obrátkach je výkonovo menej výrazný, čo môže zapríčiňovať aj snaha o čo najmenšiu spotrebu a aj produkciu emisií, vo vyšších (do ktorých sa ale dostáva bez problémov) si zasa berie z nádrže toľko benzínu, že by podľa údajov počítača mal byť Wind minimálne raz tak veľkým autom... Ten, kto si tento model kúpi kvôli tomu, aby ako „cestný pretekár“ iba vyzeral a netúži prekračovať povolené rýchlostné limity, toho poteší spotrebou v okolí 5,7 – 6,7 l/100 km. Tí, ktorí majú „ťažšie nohy“ však musia počítať s apetítom, ktorý sa začne šplhať k hodnote: 10 l/100 km...
V závere môžeme vyzdvihnúť kvality podvozka, riadenia a bŕzd. Komunikatívny podvozok je určite pripravený i pre silnejšie motory, no na rozbitých slovenských cestách ho vodiči budú pociťovať ako menej komfortný.
Záver
Renault Wind vyzerá dobre zozadu a spredu. Zboka jeho zadná časť presvedčí menej. S motorom 1,2 je vhodnou voľbou skôr pre aktívne dámy a začínajúcich vodičov. Trocha nás zamrzelo, že za cenu, za akú sa tento netradičný model predáva na slovenskom trhu (15 990.- EUR) nie sú úplne dokonale zvládnuté niektoré detaily. A otázkou do diskusií môže byť aj to, či jeho netradičná silueta až prirýchlo vizuálne nezostarne...
PLUSY
+ podvozok
+ riadenie
+ uloženie strechy pevnej strechy
+ batožinový priestor
MÍNUSY
- ovládače klimatizácie
- vyššia spotreba pri športovej jazde
- zatiahnutie ručnej brzdy pri otváraní strechy
Technické údaje:
Motor
4/16 Multipoint Séquentielle
Palivo
benzín
Zdvihový objem (cm3)
1 149
Výkon (kW/k/ot./min)
74/100/5 500
Krútiaci moment (Nm/ot./min)
152/3 500
Pohon
prednej nápravy
Prevodovka
manuál 5
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
Spotreba mesto/mimo/kombinácia (l/100 km)
9,1/5,7/6,3
Objem palivovej nádrže l
40
Dĺžka, šírka, výška (cm)
383,3/191,3/138,1
Rázvor (cm)
236,8
Objem batož. priestoru (l)
270
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 131
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové s chladením
Cena testovaného vozidla (€)
15 990.- s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |