Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Imidž predáva
Twingo bolo vždy zaujímavým a pekným autom. Už prvá generácia, ktorá prišla do Európy, približne pred 15 rokmi, zaujala avantgardným riešením exteriéru. Ten aj napriek tomu, že pôsobil kompaktne, vo vnútri ukrýval mimoriadne bohatú nádielku priestoru. Najmä na zadný rad sedadiel zaskočil cestujúcich vzdušnosťou a slobodou nielen v oblasti kolien a ramien, ale aj nad ich hlavami.
Zatiaľ ostatná, tretia generácia, zachytáva súčasný trend, v ktorom sa snaží kraľovať najmä reinkarnovaný Fiat 500. Nové Twingo je mu však určite dôstojným konkurentom. Zaujímavosťou je druhý pár dverí, ktoré teraz uľahčujú nástup aj na zadný rad sedadiel (u tohto modelu sme boli doteraz zvyknutí na to, že to je iba „trojdverák“).
Koncepcia novej karosérie prisúdila Twingu vzhľad o čosi vyššieho auta akým v skutočnosti je a dodala mu v zadných partiách aj svalnatejší výzor. Nám sa páčili veľmi krátke previsy, ktoré prezrádzali solídnu podvozkovú platformu, pri ktorej je každé z kolies umiestnené naozaj ideálne - teda v rohoch.
Interiér: orientovaný na vodiča
Prvé čo po otvorení dverí príjemne prekvapí je, že rovnako ako v prvej z generácií, sedí vodič vyššie, ako by mohol u tak malého auta očakávať. Dizajnéri sa s milimetrami vyhrali a preto aj kolegovia s výškou nad 180 centimetrov, po celodennom jazdení s Twingom absolútne nereptali. Naopak pochvaľovali si vyhovujúci tvar volantu, dobre rozloženie pedálov a umiestnenie hlavných ovládacích prvkov. Príjemné bolo držanie hornej časti trupu prednými operadlami. Menej nadšení sme však boli z veľkosti a tvarovania sedacej plochy. Nuž niekde sa to, že jazdíme menšie auto, prejaviť muselo...
Pre posádku je v interiéri na odloženie drobností určených 52-litrov priestoru. Zaujímavosťou je vyberateľná priehradka pred spolujazdcom, ktorá (vďaka pútku) môže nahrádzať menšiu tašku, ktorú možno nosiť aj na ramene. Do dverí sa vojde bez problémov pollitrová fľaša – väčšiu netreba, pretože na dlhšie trasy týmto autom jazdiť asi nebudete.
Spomenúť musíme aj veľmi dobre pripravenú aplikáciu R and Go. Tá výborne komunikuje so súčasnými telefónmi cez USB kábel, alebo Bluetooth.
Kde je „kufor“?
Ak by ste ho kvôli motoru vzadu hľadali vpredu (čo je logické), nepochodíte. Predná plastová kapota sa nevyklápa. Dá sa iba trocha odsunúť, aby ste mohli dopĺňať nádobku ostrekovača a skontrolovať, prípadne tiež aj doplniť nádržku pre brzdovú kvapalinu. Zaujímavé však je, že ak sa k nádržkám chcete dostať, tak musíte vypnúť zapaľovanie, vybrať kľúč, odklopiť kryt umiestnený v prednom „grile“, odomknúť a potiahnuť páčku. Okrem ostrekovača pod odsunutou kapotou nájdete prvky vystuženia karosérie a batériu.
Ak chcete niečo naložiť do kufra, tak treba ísť dozadu. Tam sa za piatymi dverami ukrýva 188-litrový priestor, čo pre tento segment vozidiel nie je zlá hodnota. Navyše: ak treba tak sa operadlá (vzadu ale aj vpredu) dajú sklopiť a do tohto malého auta dostanete predmet s dĺžkou až 2,3 metra! V prípade núdze by ste sa v Twingu teda aj vyspali...
Pri preprave nápojov a čerstvých potravín – najmä v lete - pamätajte na to, že vďaka motoru, ktorý je tesne pod dnom batožinového priestoru, v ňom môže byť teplejšie. Teplota v ňom môže stúpať najmä pri dynamickej jazde a pri prejazde tiahlych stúpaní.
Zaujímal nás, samozrejme, aj prístup k hnaciemu agregátu. Ak ho teda budete chcieť uvidieť, určite musíte z kufra všetko vybrať, potom odstrániť koberec a akustickú rohož. Následne ručne odskrutkovať šesť skrutiek, zdvihnúť veko a budete pri ňom. Páči sa nám, že konštruktéri pamätali aj na automechanikov – motor sa v úspornom priestore dá nakloniť o 15 stupňov aby sa zvrchu mohli dostať všade tam, kam budú musieť siahnuť.
Jazda
V testovanom aute sa pod batožinovým priestorom ukrýval atmosférický trojvalec s maximálnym výkonom 52 kW (70 koní), ktorý dosahoval pri 6000 otáčkach za minútu. Spriahnutý bol s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá mala dlhšie dráhy. Krútiaci moment bol skromných 91 Nm pri 2850 otáčkach za minútu. Nuž žiaden trhač asfaltu. Priznáme sa, že pri preberaní kľúčikov sme si naivne mysleli, že si so zadným náhonom parádne zadriftujeme. Nedalo sa, elektronická kontrola ESC sa nedá vypnúť...
Pri bežnom jazdení po meste auto v rámci obratnosti do bodky napĺňa to, čo sľubuje. Vynikajúce je zatáčanie, pri ktorom cítiť dobré rozloženie hmotnosti medzi oboma nápravami. Navyše: koncepcia s motorom vzadu robí riadenie naozaj komunikatívnejším. Pri prejazde zákrut sa auto vďaka účinnému systému ESC správa absolútne neutrálne. Ani raz sa nám nestalo, že by sa nás zadná časť snažila „predbehnúť“. Maximálnu pochvalu si zaslúži miniatúrny polomer otáčania, s ktorým sa otočíte aj tam, kde ostatní musia niekoľkokrát zaradiť aj spiatočku.
Podvozok sa snaží filtrovať aj väčšie priečne nerovnosti, pri nich sa od kolies ozývajú iba tlmené zvuky. Pri jazde vo vyšších rýchlostiach (nad 120 km/h) v kabíne narastá iba aerodynamický hluk, motor výraznejšie počuť nie je.
Spotreba sa počas testu dostala na priemernú hodnotu 6,1 l/100 km, s prevahou jazdy po meste. Na diaľnici si plne naložené auto pri rýchlosti 130 km/h „vypýtalo“ 6,8 l/100 km.
Ak sa rozhodujete...
Nové Twingo s testovanou motorizáciou je vhodnou voľbou najmä pre dámy a menej skúsených vodičov. Dodáva sa vo veselých farbách, s možnosťami rôznych individualizácií. Bonusmi sú: dostatočný priestor vo vnútri, vyslovene mestská koncepcia riadenia, štvorica dverí a priaznivá cena. Aktívnejším mužom by však mohol chýbať vyšší výkon motora.
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ riadenie, polomer otáčania
+ spotreba
+ exteriér
MÍNUSY
- výkon motora
Technické údaje:
Motor
3-valcový, benzínový
Zdvihový objem (cm3)
939
Výkon (kW/k/ot/min)
52/6000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
91/2850
Pohon
zadných kolies
Prevodovka
5-stupňová, manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
14,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
151
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
5,6/3,9/4,5
Dĺžka x šírka x výška (mm)
3595/1646/1544
Rázvor (mm)
2494
Objem nádrže benzín (l)
35
Objem batožinového priestoru (l)
188
Pohotovostná hmotnosť (kg)
864
Celková hmotnosť (kg)
1358
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové/bubnové
Emisie CO2 (g/km)
Cena vozidla od (€)
7 990.-
Cena testovaného vozidla (€)
9 790.-
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |