Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Do redakcie sa nám na dlhodobé testovanie dostal obľúbený mestský crossover. Patrí do triedy, ktorej sa na trhu aktuálne mimoriadne darí, preto sme chceli zistiť, čo prináša do každodenného života. Je to totiž vždy rozdiel, vyzvŕtať auto v týždennom teste, kde sú jednotlivé procedúry zhustené a nie vždy také hlboké. Najlepším testom je sám život. Aký je Renault Kadjar, keď ho máte v domácej garáži?
Exteriér
Zvonku je náš biely Renault nenápadný. Napriek tomu dokáže upútať a pri hodnotení jeho dizajnu musíme uznať, že francúzski dizajnéri našli celkom príjemný kompromis medzi konzervatívnym a príťažlivo výstredným výzorom. Najskôr si ho v dave nevšimnete, no potom vás upútajú jeho decentné línie, vyššia karoséria a oku lahodiace tvary. Revírom Kadjaru je mesto a prímestské satelity. Jeho karoséria je posadená o niečo vyššie, vďaka tomu máte dostatok rozhľadu okolo seba, čo sa v meste hodí. V prípade, že budete bojovať o parkovacie miesta na chodníkoch, budete sa zabávať prejazdmi cez obrubníky alebo sa necháte zlákať na neupravené parkovacie plochy, nemusíte sa báť poškodení. Auto má ochranné lišty a to po nielen na plechoch. Kompaktný Renault ich má aj na podvozku. Zadná, aj predná náprava, ale aj ostatok podvozkových častí sú bezpečne zakryté veľkými a odolnými plastovými panelmi.
Vďaka týmto prvkom sa nemusíte báť ani jazdy na lúke, vo vyššej tráve alebo sa pokojne vyberte niekam na chatu, tam, kde asfaltová cesta nebude, až kým si nad vami nepostaví chatu nejaký papaláš.
Vonkajší výzor dobre korešponduje s interiérom. Ako celok tak vozidlo pôsobí vyvážene vo všetkých smeroch.
Interiér
Počas testovania dostáva náš interiér poriadne zabrať. Zvyčajne vozíme veľa techniky, natáčame v každom počasí, sadáme si doň zablatení, často zaprášení a statívy, či kamery na tom nie sú ani o milimeter lepšie. Vozievame sa v ňom všetci alebo len jeden. Na dlhé trasy, alebo sa posúvame v nekonečných zápchach. Keď nie je čas si dať poriadnu pauzu, pijeme v ňom kávu, obedujeme a svižne sa presúvame na ďalšie natáčacie miesto. A Renault to všetko musí zvládnuť. Treba priznať, robí to s gráciou. Pohodlné sedadlá sú skvelým miestom na hodiny strávené na cestách. Príjemné materiály sa celkom dobre udržujú a ich tmavá farba maskuje veľa drobnej špiny. Na cestovanie v Kadjari sa budete tešiť. Čas strávený za volantom alebo na niektorom z ostatných miest nie je únavný. Pokoj a pohodu za volantom podčiarkuje prítomnosť automatickej prevodovky.
Jazda v dobrodružnom mestskom Renaulte je príjemná aj vďaka celkom rozumnej ergonómii. Všetko je tam, kde má byť a nič nebudete zbytočne hľadať. Ak by Kadjar bol váš prvý automobil, veľmi rýchlo pochopíte, kde čo treba hľadať a ak nebudete striedať autá pričasto, zvyknete si na každé jedno tlačidlo.
Objem batožinového priestoru je obstojný a na danú triedu akceptovateľný. Nám v redakcii postačuje na každodenné potreby a to nie sme vôbec skromní. V základnom nastavení ponúka Kadjar 472 litrov. Dokážeme ich zaplniť bez toho, aby sme sa zapotili. Zmestíme doň aj dlhé predmety – náš profesionálny statív je totiž veľmi nespratný. Po zložení zadného radu sedadiel získame 1 478 litrov a to v prípade, ak sa vozíte sami, postačí aj na drobné sťahovanie. Batožinový priestor je dobre členený, ľahko prístupný, no treba počítať s trocha vyššou nakladacou hranou.
Jazdné vlastnosti
Kadjar nešetríme. Nedáme mu vydýchnuť ani na sekundu. Podľa hesla „najlepšie terénne auto je služobné“ ho síce neničíme, no na druhej strane, musí pracovať dosť tvrdo. Používame ho pri točení, musí s kamerou naháňať nami testované autá, berieme si ho domov, kde ho skúšajú deti i domáce zvieratá. A pre zistenie, čo všetko dokáže sme ho zobrali aj do terénu a vyskúšali sme, ako sa správa na hranici nosnosti. Auto má aj pri plnom obsadení stále dosť sily. Nenechá vás teda v štichu, ani keď budete plne naložení a vyberiete sa k moru. Adekvátne k zaťaženiu sa zdvíha spotreba, ktorú ani po zabehnutí agregátu nevieme dostať pod 6 litrov. V našich rukách si vozidlo vypýta medzi 6,2 – 6,5 litra. Výrobca deklaruje priemernú spotrebu 5,9 litra, čo však zrejme nedosiahneme. Naše hodnoty sú vzhľadom vzhľadom na nároky, ktoré máme, fantastické a pevne veríme, že horšie už nebudú.
Francúzske vozidlo nie je príliš mäkké a dokáže sa vyrovnať aj s menšími prepruženiami v teréne. Na nespevnený povrch sa Kadjar síce nechá zlákať, no veľmi rýchlo zistíte, ako blízko sú limity. Náš testovaný Kadjar má pohon prednej nápravy a výlety mimo asfalt nie sú pre neho prirodzeným prostredím. Poradí si s nimi, ale lepšie sa cíti v mestskej džungle.
Uspokojivo pracuje aj automatická prevodovka. Je dobre odstupňovaná a sedem stupňov stačí aj pri cestovaní po diaľnici. Nepatrí medzi najrýchlejšie, na jej spôsob radenia sa však dá rýchlo privyknúť a k manuálu by sa vám vracalo ťažko. Na stovku sa Kadjar s benzínovým štvorvalcom s objemom 1,33 litra a výkonom 117 kW dostane hlboko pod 10 sekúnd, čo tiež nie je zlé. Jeho maximálnu rýchlosť 210 km/h si u nás nevyskúšate, vo vyšších rýchlostiach treba pochváliť odhlučnenie, do intewriéru nepreniká priveľa aerodynamického hluku. Ako sa s Kadjarom žije každý deň? Výborne. Prehľadná karoséria pomáha pri parkovaní a síce nie je športovec, zahanbiť sa nedá. Pevne veríme, že našu spokojnosť nezničí nepredvídavá udalosť.
Plusy
+ kompaktné rozmery
+ variabilita vnútorného priestoru
+ odolný podvozok
+ dielenské spracovanie
+ rozumná spotreba
+ výborné sedadlá
Mínusy
- pomalšia automatická prevodovka
Technické údaje
Motor - zážihový atmosferický 4 valec
zdvihový objem – 1 332 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 117/159/5 500
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 260/1 750
prevodovka – 7-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,3
max. rýchlosť - /km/h/ - 210
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 7,0/4,9/5,9
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 448,9/161,3/183,6
rázvor /cm/ - 264,6
celková hmotnosť /kg/ - 1 918
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 472/1 478
objem palivovej nádrže /l/ - 55
základná cena vozidla od /€/ - 20 490,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 25 390,- €
text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |