Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Ak sa francúzska dizajnová škola do niečoho „zahryzne“ väčšinou to dopadne dobre. Nezameniteľne európskym rukopisom dokáže pretvoriť, ba až vylepšiť aj autá, o ktorých môžeme smelo tvrdiť, že sa už aj japonským dizajnérom vydarili. Aby ste pochopili: reč je o Nissane Qashqai. Pretože práve s ním má Renault Kadjar spoločný technický základ (a nielen podvozok).
Kadjar si pridal na dĺžku zopár centimetrov, ozdobil sa chrómom, namontoval si iné sedadlá a vytvoril si aj svoj vlastný interiér. Vzniklo tak auto s úplne iným charakterom.
Exteriér
Červená (s obchodným označením Flamme) mu pristane. Chróm a krikľavý lak priťahovali oči okoloidúcich počas celého týždňového testu. Usúdili sme, že nevídaný záujem o tento model sľubuje automobilke Renault aj jeho komerčný úspech. Bude teda zaujímavé aké predajné čísla dosiahne Kadjar na Slovensku.
Prednú časť výrazne rozširuje dobre zvládnutá grafika čelnej masky, na ktorej dominuje neprehliadnuteľné veľké logo automobilky. Zadná časť má príjemne menšiu grafiku zadných združených svetiel a vďaka menšiemu zadnému oknu pôsobí akoby auto bolo oveľa vyššie ako sa udáva v technických parametroch. Nám sa páčili najmä bočné krivky, ktoré evokovali horu svalov derúcu sa spod tenkej plechovej škrupiny...
Interiér
Vnútrajšok zaujme neprehliadnuteľnou kvalitou. V strednej časti palubnej dosky je umiestnený veľký dotykový displej s veľmi dobrou odozvou. Digitálna grafika združených prístrojov pred vodičov má dobrú čitateľnosť aj počas slnečného dňa a ponúka rôzne farebné motívy. Odkladacích priestorov je dostatok. Dostatočný je aj priestor v oboch radoch sedadiel. Sedadlá sú pohodlné, aj keď na rozdiel od ostatných modelov automobilky Renault sa nám po niekoľkých stovkách kilometrov zdali prekvapujúco pritvrdé.
U takéhoto typu vozidla neprekvapuje ani veľkorysý batožinový priestor. U modelu Kadjar je to 472 litrov v základe a po sklopení zadných operadiel (zatiahnutím páčok v batožinovom priestore sa sklopia do ideálnej roviny) 1478 litrov. Pri nakladaní ťažšieho nákladu však musíte rátať s vyššou nakladacou hranou.
Motor, prevodovka, pohon
Pod prednou kapotou pracuje naftový agregát s objemom 1 598 cm3. Ten je spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Auto zrýchli z pokoja na stovku za 10,5 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 190 km/h.
Motor v kabíne počuť minimálne, do vnútra sa neprenášajú žiadne vibrácie. Príjemný je jeho zvukový prejav i na diaľnici. Pružnosť motora s relatívne menším objemom však má (najmä pri plne naloženom aute) svoje limity. Z nízkych otáčok sa zobúdza o čosi pomalšie, dynamike výrazne pomôžete častejším podraďovaním. Prevodovka je však naladená na kratšie prevody, a tak sa dá jazdiť aj celkom dynamicky. Motor sa prebúdza od 2000 otáčok a na diaľnici, pri predpisovej 130-tke a zaradenom 6. prevodovom stupni točí okolo 2500 otáčok. Pocitovo zrýchľuje do hranice 4500 otáčok.
Primárnym je pohon prednej nápravy. Automatické pripájanie zadnej nápravy je riešené cez elektromagnetickú spojku. Stály pohon 4WD sa dá navoliť kruhovým voličom. Komfort jazdy je prekvapujúco dobrý. Určite k nemu prispieva i to, že zadná náprava je viacprvková. Auto sa preto aj v zákrutách s mimoriadne rozbitým povrchom správa neutrálne. O jeho ľahkú ovládateľnosť sa stará i slušne naladená elektronika. Stabilizačný systém sa dá vypnúť, no nad 55 km/h sa samovoľne aktivuje. Na snehu a blate maximum 55 km/h podľa nás určite stačí.
To, čím nás Kadjar prekvapil bola spotreba. Na sto kilometrov sme v meste spotrebovali menej ako 7,5 litra nafty. Mimo mesta sme svižne jazdili za 5,5 l/100 km a na diaľnici za 6 – 6,5 l/100 km.
Verdikt
Kadjar zaujme svojim nápaditým exteriérom a kvalitne spracovaným interiérom. Pre štyroch pasažierov je určite komfortnou alternatívou (aj s množstvom batožiny). Hoci si poradí i s náročnejším terénom, viac mu svedčia dlhšie trasy po asfalte. Na tých si vypýta minimum paliva a napriek tomu poskytne neočakávane veľkú nádielku pohodlia.
Na záver si dovolíme malé odporúčanie: Ak náhodou nebývate v horách a „štvorkolku“ vám netreba, tak vyskúšajte jeho dynamickejšiu verziu s iba predným pohonom...
Text a foto: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriér vozidla
+ kvalita spracovania
+ podvozok
MÍNUSY
- dynamika pri plnom zaťažení
Technické údaje:
Motor
4-valcový
Zdvihový objem (cm3)
1598
Výkon (kW/k/ot/min)
96/130/4000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
320
Pohon
všetkých kolies
Prevodovka
6-stupňová, manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
5,5/4,6/4,9
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4449x1836x1607
Rázvor (mm)
2646
Objem nádrže (l)
65
Objem batožinového priestoru (l)
472/1478
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1611
Celková hmotnosť (kg)
2050
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena vozidla od (€)
17 790
Cena testovaného vozidla (€)
28 690
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |