Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Renault Clio je stálica v segmente malých áut, je neodmysliteľnou súčasťou mestskej dopravy alebo jedno z prvých áut dospievajúcej mládeže. Ponúka veľa. Od bohatej histórie, rozumnej cenovej politiky, je držiteľom statusu malého veľkého auta, teda, zvonka krpec, zvnútra prekvapujúco nie až taký, a korunuje to príjemnou ponukou verzií - pre každého niečo. Čo mu chýbalo? Nuž, v tlaku súčasnosti a elektrizujúceho marketingu je to jednoznačne elektrina. A to už neplatí.
Bolo otázkou času, kedy sa Renault, známy viacerými čisto elektrickými modelmi, pustí aj do elektrifikácie svojich objemových modelov. Nemohol v tomto ťažení zaostať, lebo už sa do zástrčiek pripojili aj takí, o ktorých sa len nedávno pošuškávalo, že tí to nedajú. A dali.
Francúzska automobilka má vo svojej vývojovej špajzi dostatok technológie a vôbec sa za ňu nemusí hanbiť. Elektriny sa dočkali Mégane, Capture a Clio. Megáne a aj Captur sú plug-in-hybridy, a teda sa dajú dobiť z elektrickej siete. Clio si musí vystačiť ako hybrid, vyrába si teda elektrinu samo. Technika nazvaná e-tech pochádza z motoršportu, v ktorom už elektrina tiež rozohrala svoju nekompromisnú hru. Clio sme si vyskúšali a funguje veľmi dobre
Exteriér
Nástup elektromobilov a hybridov v nás zanechal spomienku na všakovaké ufónske kreácie. Našťastie tento trend sa vytratil a automobilky pochopili, že ak chcú osloviť širšie spektrum motoristov a nielen bláznov, ktorí potrebujú mať doma niečo strašne škaredé a zvláštne, musia zletieť na zem a prekopať konvenčné auto s normálnym výzorom. Chvalabohu Clio ostalo Cliom. Jediným poznávacím znakom je emblém e-tech na karosérii. Za to si Renault zaslúži obrovskú poklonu. Má predsa veľmi vydarený dizajnový jazyk, ktorý autu dodáva vizuálnu robustnosť, pričom nestráca zo svojej kompaktnosti, tak prečo to meniť?! Tým, že sa z Clia stal hybrid sa teda zvonka nič zásadné nezmenilo. Ďakujeme...
Interiér
A v duchu, nechať dobré to, čo dobré už bolo, Renault pokračoval pri skladaní hybridného Clia aj v interiéri. Vnútorný priestor je na také malé auto celkom slušný a určite zvládne úlohu vozítka pre mladý pár alebo auta pre seniorov. Renault v prípade nášho testovacieho hybridu nešetril pri výbere výbavy a spravil z e-techu až prémiového krpca. Skvele vyladená audio súprava BOSE hrá tak dobre, že budete chodiť počúvať hudbu do auta. Výber materiálov, dielenské spracovanie, množstvo bezpečnostnej elektroniky, fantastické sedadlá a celkový dojem z interiéru sú atribúty, pre ktoré sa bude otvárať nejedna peňaženka. Každé minuté euro by stálo za to.
Hybridný systém si nevyžiadal žiadne ovládače navyše. Akurát automatická prevodovka dostala stupeň B, ktorým si vodič vie brzdiť a zvýrazniť rekuperačné schopnosti Clia. S hľadaním tlačidiel, či klasických ovládačov, ktoré musia byť v dosahu vodiča nie je problém. Ergonómia je premyslená a vidno, že Renault vo vývoji nestagnuje.
Batožinový priestor nie je ovplyvnený hybridnou technikou, napriek tomu svojimi parametrami neohúri, no na poslanie auta je plne postačujúci.
Jazda
A teraz to najlepšie. Hybridné Clio ostalo Cliom aj počas jazdy. Je hravé, necítiť žiadnu „akumulátorovú“ nadváhu, riadenie je presné, dostatočne komunikatívne. Lenže… a teraz prichádza na rad elektrina. Systém využíva dvojicu elektromotorov a z toho sa jeden stará aj do samotného pohonu. Clio sa ho snaží zapájať do diania čo najviac a preto šprint z nuly po prvú červenú sú tie najfajnovejšie chvíle. Renault je živé a vďaka unikátnej prevodovke veľmi nekonfliktné auto. Neškube, nástup výkonu je taký samozrejmý, že si rozjazdy budete s počudovaním opakovať znova a znova. Vďaka okamžitému zásahu elektromotora necítiť žiadnu turbodieru, či nafukovanie turba, oneskorenie, nič, len agilný prísun energie. Automat preraďuje tak hladko, akoby mal len jednu rýchlosť, elektromotor sa pripája bez náznaku zmeny - to isté platí aj pre spaľovací motor. O jeho nástupe do služby ho prezradí len zvuková kulisa. Bez pochýb Clio hybrid možno povýšiť na jeden z najlepších hybridov, aké sme v redakcii mali. Nenútene elektrizujúce.
Systém je nastavený podľa hesla, vždy keď sa dá vyrábaj elektrinu, preto e-tech láduje do akumulátorov kW za kW vždy keď je na to čo i len sekundová príležitosť. Dokonca aj vtedy, keď nerekuperujete. Vďaka tomu sa darí držať v systéme dostatok elektriny, aby dokázalo až 80 % času stráveného v meste ísť bezhlučne, ekologicky a spotrebovávať kilowathodiny.
Ide o skutočne vydarený systém. Rýchlo sa nám dostal pod kožu a nebyť tej cenovky, kritiky by sa nedočkal. Azda nám chýbala len regulácia sily rekuperácie. Režim B je totiž taký silný, že na jazdu ani dole prudkým kopcom nie je vhodný. Spomalí Clio tak, že za ním sa okamžite utvorí zápcha. Na dojazdy do križovatky však ide o dobre naladenú funkciu.
Veľmi sme boli zvedaví na spotrebu. V redakcii sme si Clio e-tech vymenili dvaja vodiči s diametrálne odlišnými jazdnými štýlmi. Vďaka tomu sme vyskúšali mestský režim, pokojný medzimestský a rýchlostný na diaľnici. Hybridné Clio sa tvrdohlavo držalo piatich litrov. Najnižšia hodnota 3,5 litra sa nám podarila vyjazdiť v kombinácii dediny a medzi mesta. Clio sa vtedy snažilo neustále jazdiť na čistú elektrinu a odvďačilo sa spotrebou, ktorá by tú vysokú cenovku určite s prehľadom obhájila. Papierovo by si malý Renault mal vystačiť s apetítom 4,3 l/100 km. Dlhodobý priemer päť litrov však nie je zlý. Zrejme by sa dal dosiahnuť aj s čisto benzínovým Cliom, no v prípade hybridu sme si užili toľko dynamiky, že by „obyčajnémuL autu poriadne pokrivila štatistiku.
Plusy
+ vnútorný priestor
+ bohatá výbava
+ skvelé spracovanie
+ komplexné naladenie hybridného systému
+ dynamika pri rozjazdoch a živelnosť n nízkych rýchlostiach
Mínusy
- cenovka
- chýbajúca viac stupňová regulácia rekuperácie
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec + eletromotor
zdvihový objem – 1 598 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 103/140/ -
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 144 - 240/ -
prevodovka – 6 rýchl., multi-mode E-Tech
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,9
max. rýchlosť - /km/h/ - 186
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / 4,7 - 4,4/4,4 - 4,0/4,0 - 3,6
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 405,0/144,0/179,4
rázvor /cm/ - 258,3
celková hmotnosť /kg/ - 1 758
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 300/1 006
objem palivovej nádrže l/ - 39
základná cena vozidla od /€/ - 18 900,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 24 390,- €
Text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |