Dnes je utorok, 3 december 2024
|
V súčasnosti sú karosérie typu suvcoupé záležitosťou prémiových automobiliek. Neustále zlepšujúcemu sa mainstreamu, opovážlivo posúvanému latku stále vyššie, sa však zachcelo odhryznúť si z tohto koláča. Klienti prémiových automobiliek nad suvcoupé nos neohrnuli, tak prečo by to neskúsil napríklad Renault. Má model Arkana našliapnuté na slušnú porciu?
EXTERIĚR
To, že sa v strednom prúde znova objaví suvcoupé bolo len otázkou času. Európski výrobcovia ho nemali a z ďalekého východu sem chodil na skusy Ssang Yong Actyon. Renault to spravil odvážne. S dizajnom sa vyhral, pričom sa ani o milimeter neuhol od svojho dizajnového jazyka. Akurát ho obohatil. Arkana má po vzore svojich menších i väčších súrodencoch odvážne predné partie. Na bokoch nechýbajú svaly crossovera a zadná časť je príťažlivá – plynulo klesajúca strecha smerom ku koncu veka batožinového priestoru je vizuálna čerešnička. Najzaujímavejšia je Arkana z profilu. Vtedy sa suvcoupé ukáže v plnej kráse. Pri listovaní v katalógu sa dajú nájsť chrumkavé doplnky, ktorým kraľuje výbava R.S. Line. Tá podčiarkuje športový strih zaujímavého esúvečka, ktorému nechýbajú ochranné plasty, i keď do terénu zrejme nepôjde – nemá pohon všetkých kolies.
Pri prezeraní si exteriéru vám však bude ten klesajúci zadok udierať do očí a vyvolávať otázku – nemá Arkana malý kufor?
INTERIÉR
Nemá! Skôr naopak, v rámci triedy si svoje miesto so vztýčenou hlavou ustojí. Interiér Arkany dokonale demonštruje, kam si trúfa mainstream nazerať. Prémiové značky sa majú čo obracať, aby neostali v hanbe a že to nebude len o veľkých dotykových obrazovkách, aplikáciách a nepraktických naleštených zbytočnostiach, zistia veľmi rýchlo. Arkana je výborne spracované auto. Interiér je toho dôkazom. Pár chybičiek by sa našlo, napríklad niektoré časti palubnej dosky alebo stredového tunela pod tlakom trocha vŕzgajú. Od navoňaných prémiových suvcoupé Arkanu líši aj viac plastových, ničím nepotiahnutých dielcov. Spracovanie, napojenia a odolnosť sú na veľmi dobrej úrovni, no v nižších výbavách si na svoju „hogo-fogo“ konkurenciu nemôže Arkana robiť nárok. Napriek tomu, výber materiálov, audio (nie som audiofil a možno mi budú znalci protirečiť, ale podľa mňa audio systém v Arkane z obrázkov, ktorá nepatrí medzi top výbavy, hrá veľmi veľmi slušne), robia z Renaultu vydarený kúsok.
Poteší miesto na zadných sedlách. Sedadlá pohodlne odvezú dospelákov i deti v sedačkách. Predné sedadlá sú tiež pohodlné a umožnia za volantom a na mieste spolujazdca stráviť stovky kilometrov bez bolesti chrbta. Ak máte radi exkluzívnejšie spracovanie a športový nádych, R.S. Line so svojimi kombináciami vyčaruje úsmev. K tomu slušná výbava už v základe alebo veľa doplnkových prvkov dajú záujemcovi o Arkanu možnosť si vozidlo prispôsobiť.
A teda ten batožinový priestor? Veľmi dôstojných 513 litrov v prípade, že auto má automatickú 7-stupňovú prevodovku je fakt slušný objem. Z kufra odhryzne pár litrov multimódová supermúdra prevodovka E-Tech. Kapacita klesne na stále akceptovateľných 480 litrov. Jediný problém klesajúceho veka s oknom je, že veľké, neforemné a nespratné doplnky do domácnosti, práčky, televízory budú o nízke sklo narážať. Ale zase, treba byť úprimný, neexistuje auto, ktoré by za štýl niečím nezaplatilo.
JAZDA
Každé SUV, ktoré sa vybralo asfaltovou cestou a viac dbá na ohurovanie dizajnom, než na terénne schopnosti a športovo-úžitkové vlastnosti sa právom stretá s prísnejšími nárokmi na jazdné vlastnosti mimo nespevnených ciest – teda na bežných komunikáciách. Tu Arkana nezaostáva a asfalt jej chutí. Má neutrálne jazdné vlastnosti a napriek malému motoru dostatok dynamiky. Testovaný exemplár s automatickou prevodovkou EDC je pohodlný hltač kilometrov, ktorý si vyžiada citlivú nohu, ak chcete jazdiť s kombinovanou spotrebou na úrovni medzi 5,9 až 7 litrov, ku ktorej jej pomáha mild hybridná technika. K ťažkej nohe neláka, napriek dynamickému zjavu, no svižná jazda, a to aj v technických úsekoch, Arkanu nevyvedie z miery. Karoséria je pevná, podvozok celkom dobre filtruje nerovnosti, no nezakryje ich. Benzínový agregát s objemom 1,3 má výkon skromných 103 kW, Arkana však váži v pohotovostnom režime 1,4 tony, takže sa štvorvalec veľmi nenadrie. Dobré odhlučnenie podvozka a nízky aerodynamický hluk vytvárajú na palube pokojnú atmosféru. Pri jazde vyššiu svetlú výšku vôbec necítiť, ťažisko nie je vysoko, vďaka čomu je vozidlo príjemne čitateľné. Jazdným vlastnostiam by sa dali vyčítať azda chýbajúce emócie. Tie Renault nechal v dizajnérskom oddelení.
Plusy
+ kvalita spracovania
+ bohatá výbava
+ veľkosť batožinového priestoru
+ vydarený dizajn
Mínusy
- zvláštne vŕzganie v palubnej doske a stredovom tuneli
- nemá pohon všetkých kolies (síce mu nechýba, ale treba to povedať, lebo svetlá výška i ochranné lišty sú na terén prispôsobené.)
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec
zdvihový objem – 1 333 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 103/140/ 4 500 – 6 000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 260/ 1 750 - 3 500
prevodovka – 7 rýchl. automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,8
max. rýchlosť - /km/h/ - 205
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km / - /-/5,8 – 5,9
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 456,8/157,6/182,1
rázvor /cm/ - 272,0
celková hmotnosť /kg/ - 1 885
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 513/-
objem palivovej nádrže l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 22 300,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 24 900,- €
Text a foto: Samuel Vanko
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |