Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Punto Evo 1,4 T Sport Najsvižnejšie Punto

28.8.2010

 

Taliani vedia aj malé autá spraviť tak, že si to môžu smelo „rozdať“ i s väčšími. Malé autá sú neprekonateľné pri parkovaní v meste a keď sa pod kapotu nasype dostatočná kopa výkonu tak zabavia aj na horských serpentínach...

Ako dospievalo
Punto sa prvýkrát predstavilo v roku 1993 a hneď získalo titul Európske auto roka. Postupne absolvovalo niekoľko faceliftov, ktoré boli viac-menej úspešné a v roku 2005 si do svojho názvu pridalo prívlastok Grande, čo znamenalo, že je už dospelým a aj o trocha väčším vozidlom. Netrvalo dlho a prichádza s ďalšími úpravami exteriéru. Iba mierne sa zmenila predná maska a aj predný nárazník, do ktorého sa dostal príťažlivý akcent vo forme nelakovaného čierneho plastu. To isté sa s nárazníkom stalo aj vzadu. Viditeľnejšie sa zmenila optika zadných svetiel, spätné zrkadielka dostali „chromované“ krytky. No najviac viditeľných zmien exteriéru testovaného auta predstavovali „italiano tricolori“ nálepky, spojler nad zadným oknom a športové sploštená koncovka výfuku, ktoré prezrádzali, že tentoraz by sme si mali vyskúšať auto, ktoré má športové ambície. Veď aj v názve verzie má Sport, a tá je zo všetkých „púnt“ najsilnejšia.

Komfort a šport?
Do auta sa dobre nastupuje vďaka veľkorysému otváraniu dvojice predných dverí. Zadná časť určená na sedenie v druhom rade je primerane široká, no miesta v oblasti kolien je tu menej. Na tejto verzii bola k dispozícii i „celosklenená“ strecha, ktorá pozostávala z dvoch strešných okien, z ktorých sa otváralo iba predné. Prijali by sme hustejší raster krycej sieťky, pretože cez tú, ktorá bola vo vozidle prenikala do auta nepríjemná slnečná páľava viac ako by sme si želali. Všetky použité materiály sú kvalitné, dizajn je svieži a nesie sa v duchu úspešnej päťstovky a dostali sa do neho i prvky Abarth. Operadlá držia telo dobre aj v zákrutách, sedáky by mohli byť o čosi širšie a mäkšie. Potešila nás lakťová opierka s odkladacím priestorom, systém Hill Holder a technológia Blue & Me s ovládaním na volante a výborne tvarovaný volant.
Zaujímavé, že aj do tejto top športovej verzie, pri ktorej vodiči na spotrebu príliš nehľadia, sa dostal systém stop&start. Ten sa síce dá po každom naštartovaní vozidla tlačidlom deaktivovať, no už aj počas týždňového testu nám začalo veľmi prekážať to, že sa nedá vypnúť natrvalo. Reaguje oveľa pomalšie ako by si športovo založený vodič želal. A tak ho pri tomto modeli považujeme za nepochopiteľnú zbytočnosť.

Podvozok na jednotku...
Sedemnásťpalcové kolesá sú výbornou voľbou na hladké diaľnice a dobre vyasfaltované horské zákruty. S priečnymi nerovnosťami v meste si rozumejú o trocha menej aj kvôli tomu, že podvozok je naladený tuhšie. Musíme pochváliť slušné držanie v zákrutách a predvídateľné chovanie s miernym sklonom k nedotáčavosti. Úplne pochváliť nemôžeme riadenie, najmä preto nie, lebo vo vyšších rýchlostiach bolo pocitovo menej komunikatívne.

Srdcom je motor
Do Grande Punto sa montuje viacero motorov, jeho slabšiu verziu Racing sme vám už v jednom z testov predstavili. V seriáli Grande Punto tentoraz pokračujeme s najsilnejšou benzínovou verziou, ktorá má výkon 135 koní. Tento motor spája nový hydraulický systém MultiAir s kontrolou sacích ventilov, patentovaný Fiat-om Powertrain. Systém MultiAir dynamicky a priamo kontroluje prívod vzduchu a vznietenia tým, že optimalizuje otváranie sacích ventilov, a to pre každý valec zvlášť. Tým, že odhadne ideálny moment pre zatvorenie sacích ventilov, systém zlepšuje efektívnosť využitia objemu a zvyšuje maximálny krútiaci moment. Odozva na plynový pedál je teda slušná, výkon však nastupuje až vo vyšších obrátkach a vtedy sa k nemu pridáva i športový zvuk výfukovej sústavy. Na spotrebu sme nehľadeli, využívali sme naplno to, že môžeme jazdiť o čosi svižnejšie ako ostatní. Aj preto sme údaj z palubného počítača, že z nádrže ubudlo desať litrov benzínu po prejdení stovky kilometrov, nepovažovali za prehnaný údaj. Na diaľnici nám u prevodovky chýbala šestka, ktorá sa prekvapujúco kdesi stratila (u nižších výkonov a ostatných verzií je už v základnej výbave) a presnejšie dráhy jej páky. Ale aj napriek absencii toho šiesteho stupňa sme pri predpisovej jazde nakoniec išli vo výbornom priemere - za 5,6 l/100 km...

Tri vety na záver
oto Grande Punto, s ktorým sa najmä na kľukatých cestách dá zabaviť je ďalším vstupným modelom do športového segmentu. Keby malo „o chlp“ komunikatívnejšie riadenie a tlačidlo start&stop by sa dalo vypnúť natrvalo, bolo by ťažkým konkurentom pre viaceré úspešné modely z rovnakej triedy. Musíme ho však pochváliť za to, že kvalitatívne sa znova a dôraznejšie posunulo smerom k plusovým hodnoteniam. 

  PLUSY
+ podvozok
+ motor
+ interiér

 MÍNUSY
- odozva riadenia vo vyšších rýchlostiach
- absencia 6. prevodového stupňa na diaľnici
- pomalý systém stop&start

Technické údaje:

Motor
1.4 benzínový Multiair 4/16 OHC

Zdvihový objem (cm3)
1 368

Výkon (kW/k/ot/min)
99/135/5 000

Krútiaci moment (Nm/ot/min)
206/1 750

Pohon
predná náprava

Prevodovka
manuál 5

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,5

Maximálna rýchlosť (km/h)
205

Spotreba kombinácia (l/100 km)
5,6

Dĺžka x šírka x výška (cm)
406,5 x 168,7 x 151,4

Rázvor (cm)
251

Objem batož. priestoru (l)
275/1 030

Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 075

Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové ventilované


Cena základnej verzie (€)
8 790 s DPH

Cena testovaného vozidla (€)
14 190 s DPH

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén