Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Keď sme si išli prevziať toto auto pre redakčný test už sme vedeli, že bude vo verzii Racing. Celkom nás to rozveselilo, pretože táto informácia akoby zaváňala priehľadným marketingovým klamstvom. Keď sme nové Punto Evo zbadali, museli sme uznať, že Taliani pri autách neklamú. Ako majstri dizajnu dotvorili túto verziu vkusnými pretekárskymi „retronálepkami“, ktoré vyzývajú k tvrdšiemu šliapnutiu na plyn...
Len nedávno, renomé modelu Punto zachraňovalo Grande. Mnohých priaznivcov značky to inšpirovalo k modernizácii obsahu ich garáží. Fiat však rýchlo pochopil neľahkú a vážnu situáciu na trhu, a tak rovnako ako konkurencia začal rýchlejšie modifikovať. Nečudo, že Evo prichádza...
V porovnaní s modelom Grande Punto má jeho nástupca modernejší vzhľad svetiel a nárazníkov. Aj zadná časť teraz vyzerá dynamickejšie. Najväčšími zmenami však prešiel interiér. Zmenilo sa usporiadanie prístrojovej dosky, sú na nej použité úplne nové, výrazne kvalitnejšie materiály, je modernejšia a elegantnejšia. V testovanom aute nás prekvapila jej odvážna farebná kombinácia (pripomínajúca Fiat 500), priznáme sa, že u Punta Evo sme si na toto museli chvíľu zvykať. No už po niekoľkých kilometroch sme usúdili, že sa podarila, do modelu Racing jednoducho odvaha patrí...
Páčila sa nám i decentne svietiaca „ledková“ linka v palubnej doske pred spolujazdcom, no stalo sa nám, že tí, ktorí si do auta sadli po prvý raz ju považovali za presvitanie vnútorného osvetlenia zle zatvorenej odkladacej schránky...
Prvé ohmatanie
Sedadlá sú príjemné, ventilovanou kožou potiahnutý volant má dobrý rozmer, sklon i hrúbku. Prehľadnosť prístrojov dizajnéri zvládli. Na všetky prístroje dosiahneme bez problémov. Vodič má dosť miesta i v oblasti nôh, stredový tunel výraznejšie neprekáža. Odkladacie priestory sú skromnejšie, no takto aspoň zabraňujú v tom, aby bol v aute neporiadok. Miesto na sedenie vzadu je adekvátne tejto triede vozidiel, možno iba cestujúci s výškou nad 180 cm budú mať menej priestoru nad hlavami. Kufor s objemom 275 litrov je v aute, v ktorom sa budú voziť maximálne štyria dospelí, vyhovujúci. Celkový dojem: auto vo vnútri pôsobí akoby patrilo do segmentu, ktorý je o stupeň vyššie.
Je lepšie ako Grande?
Punto Evo, na ktorom sme sa rozhodli preveriť, či je naozaj „racingové“, malo pod kapotou motor 1,4 MultiAir s výkonom 77 kW, teda 105 koní. Je označovaný ako revolučný agregát, pretože ukrýva techniku premenného časovania sacích ventilov prostredníctvom elektrohydraulického systému namiesto tradičnej vačky. Vďaka tomu sľubuje o 10 percent väčší výkon a výrazne menšiu spotrebu. Naše pretekárske ambície ho však odhalili. Menší objem motora zapríčiňuje to, že v oblasti do 4000 otáčok sme si s ním veľa zábavy neužili. Ožívať začal až nad touto hranicou a vtedy už možno objektívne hovoriť o „racingovej“ jazde. K tej sme sa však prepracovávali zložitejšie aj kvôli dlhšej a málo presnej 6-stupňovej manuálnej prevodovke, ktorá zostala rovnaká ako bola v Punto Grande. Jazda v spektre vysokých otáčok nás však stála i viac peňazí, pretože pri nej sme sa (z pochopiteľných dôvodov) od ideálnej spotreby udávanej výrobcom výrazne vzďaľovali. Spoľahlivo fungujúci systém Start and Stop nám pri jej znižovaní pomáhal iba čiastočne, analýzu štýlu jazdy, ktorú ponúka systém eco:Drive cez USB kľúč sme nevyužili, jazdili sme totiž tak, aby sme naplno využívali dobré vlastnosti športovo nadaného auta ...
S Evom Racing sa dá jazdiť rýchlo aj preto, lebo oproti predchodcovi má jednoznačne lepšie vyladený podvozok. Teraz je tuhší, auto sa nehojdá, nenakláňa a dôsledne drží zvolenú stopu. Prepracovaná koncepcia výrazne utlmila aj údery kolies pri prejazde cez priečne nerovnosti a výtlky. To čo bolo dobré u predchodcu zostalo: športovo pichľavé a veľmi spoľahlivé brzdy aj napriek tomu, že vzadu boli „iba“ bubnové. Musíme priznať, že Evo úspešne prekonalo ďalšiu z etáp na svojej evolučnej púti...
Jednou vetou
Punto Evo má výborne vyladený podvozok, účinné brzdy, príjemný interiér, ale pod kapotu by sme si vybrali pocitovo živší a na spotrebu menej náročný dieselový Multijet.
PLUSY
+ vynikajúce brzdy
+ vyladený podvozok
+ príjemný interiér
MÍNUSY
- radenie prevodových stupňov
- spotreba pri dynamickej jazde
Technické parametre
Motor
benzínový R4/16v
Objem motora cm3
1 368
Max. výkon kW/k/ot. min
77/105/6 500
Max. krútiaci moment Nm/ot.min
130/4 000
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s
10,8
Max. rýchlosť km/h
185
Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
7,5/4,7/5,7
Pohotovostná hmotnosť kg
1 075
Celková hmotnosť kg
1 635
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové/bubnové
Rozmery d/š/v cm
406,5 x 168,7 x 149
Rázvor náprav cm
251
Objem batožinového priestoru l
275/1030
Emisie CO2 g/km
134
Cena:
s DPH od 9 490,- €
Cena testovaného vozidla:
s DPH 15 040.-
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |