Po novom hatchbacku sa ku slovu hlási druhá sestra Fabie – priestrannejšie kombi. V oboch prípadoch ide o moderných nástupcov prvej generácie. Za spoznaním vlastností horúcej novinky sme sa vydali do teplejšieho zemepisného pásma.
Miestom prvých dynamických skúšok sa stal chorvátsky Split, kde na nás čakalo približne 150 kilometrov jazdy. Skôr ako sa umiestnime do pozície ochutnávačov prvých jazdných dojmov, pripomeňme si základné fakty. V porovnaní s predchodkyňou sa kombi „natiahlo“ vo všetkých smeroch, o 7 mm na dĺžku, 4 mm na šírku a najmarkatnejšie na výšku – o 46 mm. Rázvor zostal identický.
Plusy rozmerov
Mierne navýšenie rozmerov padlo na úrodnú pôdu v rámci ponuky vnútorného priestoru. Časť na batožinu si v základnom usporiadaní zadokumentovala objem 480 litrov, čím v porovnaní s predchodkyňou pripočítala k dobru 54 litrov. To isté platí aj v prípade prepravnej verzie so sklopeným zadným sedadlom. Tu je k dispozícii 1460 litrov, teda plus 235 litrov. V tomto oddelení možno nájsť aj niekoľko praktických detailov, ako napríklad sériovú roletku, ktorá sa navinie do puzdra po zatlačení jej okraja smerom nadol, alebo 12-voltovú zásuvku, či odkladacie priestory po bokoch. Doplnkom sa môže stať aj poloblúková priehradka zabezpečujúca náklad (napríklad fľaše) proti posunu. Otázka transportu bicyklov vo vnútri vozidla je vyriešená praktickým doplnkovým držiakom. Maximálna užitočná hmotnosť je do 515 kilogramov. Zadné sedadlo je delené v pomere 60:40, po jeho sklopení vznikne ložná plocha s miernym schodíkom.
Sadáme si za volant
Pred nami sa rozprestiera ergonomicky usporiadaný interiér, pozdáva sa nám aj dielenské spracovanie a voľba materiálov. Pod kapotou môžu alternovať štyri benzínové a tri naftové motory s maximálnymi výkonmi od 44 kW (60 k) do 77 kW (105 k). Otázka použitia prvého zo štvorice benzínov (1.2 HTP/44 kW) zostáva otvorená, o tom, či bude v ponuke, sa ešte rozhoduje. Agregáty sa kombinujú s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami, benzínový motor 1.6 16V (77 kW) možno objednať so 6-stupňovou prevodovkou tiptronic.
Pripravenú trasu sme absolvovali so štvorvalcovým agregátom 1.4 16V s maximálnym výkonom 63 kW (86 k). Tento motor bude patriť v benzínovej ponuke asi medzi vyhľadávanejšie. V bežnom pracovnom režime nie je hlučný, dobre s ním spolupracovala 5-stupňová manuálna prevodovka s presným radením. Dobrú oporu sme našli aj v príjemne tvarovaných predných sedadlách. Podvozok je naladený tvrdšie. Konštruktéri ho „nasmerovali“ na miernu nedotáčavosť v zákrutách. Príchod Fabie Combi sa očakáva v januári budúceho roka.
Jozef Beníček
Foto: autor
Technické údaje
Škoda Fabia Combi 1.4 16V
Motor 1.4 16V
Objem (cm3) 1390
Výkon (kW/k) 63/86
pri (ot/min) 5000
Krút. moment (Nm) 132
pri (ot/min) 3800
Max. rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,7
Spotreba (l/100 km) 6,5
Bat. priestor (l) 480/1460
Rozmery dxšxv (mm) 4239x1642x1498