Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

Peugeot 4007 2,2 HDi Executive. Najpohodlnejší príbuzný...

13.3.2009

 

Nie je to prvý Peugeot, ktorý sa rozhodol pokoriť aj terén. Naozaj terénny Peugeot tu už bol. V roku 1978 sa začali testy prototypu P4, ktorý vychádzal z platformy Mercedes-Benz triedy G. S jeho výrobou sa začalo v roku 1982. V osemdesiatych rokoch minulého storočia P4 využívala hlavne armáda, no vyrobilo sa aj niekoľko civilných verzií. Jeho pokračovateľ - Peugeot 4007 nás zaujímal najmä preto, pretože sme boli zvedaví, či vo svoj prospech využil to, že na cesty sa prezieravo vydal až po svojom priamom príbuznom - Mitsubishi Outlander, a takmer súčasne s Citroënom C-Crosser. Samozrejme, chceli sme vedieť i to, ako si poradí s terénom. Hoci patrí iba do kategórie SUV...

Levia maska...
To, že ide o Peugeot, prezrádza vpredu veľkorysá nádielka chrómu, so znakom bojovne vztýčeného leva. Predná maska chrániaca chladič je úctyhodnou mrežou, ktorá by však mohla byť o čosi hustejšia, pretože cez ňu čiastočne vidno súčasti chladiaceho systému. Pod veľkorozmerným svetlometmi sú umiestnené svetlá do hmly, orámované a podčiarknuté vkusnou dvojlinkou chrómu.
Pohľad zboka prezrádza siluetu typickú pre SUV a neodškriepiteľnú príbuznosť k Mitsubishi a Citroënu. Pozornejší si všimnú štvoricu kotúčových bŕzd, ktoré pri takto veľkom aute môžu iba potešiť... Na streche za lesknú elegantné a praktické chromované úchyty na strešný nosič.
Aj zadná časť má dostatok chrómu a rovnako znak leva. Spodnú líniu ohraničujú (v dnešnej dobe už trocha archaicky pôsobiace) do zeme sklopené dvojice typicky „naftových“ výfukových koncoviek.

Interiér
Vo vnútri je to veľmi priestranné auto. To, čo prezrádza francúzsky pôvod sú sedadlá. Príjemne tuhšie, veľmi pohodlné, s výbornou bočnou oporou. Takú sme od 4007-ky priveľmi ani neočakávali, pretože nejde o auto určené na rýchle jazdenie v zákrutách, ale skôr o vozidlo, s ktorým by jeho vodič mal jazdiť aj tam, kam tí s nižšie položeným ťažiskom a menšou svetlosťou podvozka ísť nemôžu.
Príjemný rozmer multifunkčného volantu odkrýva cez svoj horný otvor dvojicu hlavných palubných prístrojov. Tie informujú o rýchlosti a otáčkach, na stredovom displeji sa zobrazujú údaje o prevádzkovej teplote a množstve pohonných hmôt. Prístrojová doska nezaprie svoju inšpiráciu v Mitsubishi Outlander. Je rovnako členitá (bude teda tiež dosť nepraktická pre utieranie prachu), takisto je z tvrdého plastu, ktorý však zachraňuje to, že je vizuálne dobre stráviteľný a jednotlivé kusy sú poskladané precízne. Stredový panel začína zvrchu odkladacou plôškou, nižšie je displej rádia a pod ním prehľadné a dobre prístupné ovládače klimatizácie. Logicky nasleduje radiaca páka (s trocha dlhšími dráhami ako by bolo milé) a volič režimu pohonu náprav.
Interiér nás upútal množstvom odkladacích priestorov. Páčili sa nám aj otvory v čalúnení zadných dverí, do ktorých sa zmestili až litrové fľaše. Chválime veľmi jednoduché sklápanie zadného radu sedadiel (zospodu s praktickým svetlom pre osvetlenie nákladnej plochy) a zrozumiteľnú manipuláciu s tretím radom sedadiel, ktorý je však určený skôr pre deti. Nakoniec: rovnako ako takmer u každého z jeho „sedemmiestnych“ konkurentov...
Páčilo sa nám i sklápanie spodnej časti piatych dverí, čím sa vytvorilo praktické predĺženie rovnej nakladacej plochy, na ktoré sme mohli položiť i 200 kilogramový náklad, alebo sa na neho dvaja veľmi pohodlne posadiť.

Overený japonský podvozok
Príbuznosť k Mitsubishi Outlander sme už spomenuli. Je dobré, že podvozková platforma vznikala u partnera, ktorý je už desaťročia terénnym špecialistom. Pred testom Peugeota 4007 sme si mysleli, že na podvozku, ktorý sme už otestovali v Outlanderi zažijeme rovnaké pocity. Peugeot je však podľa nášho názoru – čo sa týka pocitu jazdného komfortu – príjemnejší. Je možné, že pri našom teste k tomu prispievali menšie kolesá, mäkšie zimné pneumatiky a dobre zvládnuté sedadlá. No v kabíne sme takmer neregistrovali nerovnosti rozbitej mestskej vozovky (na, ktoré si na Slovensku už asi budeme musieť zvyknúť). Rovnaké však je to, že tak ako s Outlanderom aj s Peugeotom 4007 treba vchádzať do zákrut opatrnejšie. Nielen vzhľadom na vyššie ťažisko a celkovú hmotnosť, ale aj kvôli typickému neduhu väčších SUV, ktorým je oneskorená reakcia karosérie na pokyny volantu.
Stovky kilometrov sme absolvovali práve v najťažších snehových podmienkach. Aj napriek zúfalo udržiavaným vozovkám sme prevažnú časť absolvovali iba s predným pohonom. Veľmi dobre vyvážený podvozok nás v štandardnej prevádzke ani raz nedonútil prepnúť na pohon 4 x 4. Ten sme využili až pri skúškach v horských oblastiach. Distribúcia pohonu medzi oboma nápravami je, čo sa týka priechodnosti ľahším terénom, riešená ideálne. Limitovaná je iba typom pneumatík a dlhšou prednou časťou, ktorá neumožňuje prejazd prekážok s prudším sklonom. Škoda, pretože v režime LOCK by sa s autom dalo dostať aj tam, kde sa ostatné SUV dostanú asi len veľmi ťažko. Samozrejme, netreba zabúdať na to, že Peugeot 4007 nie je off-roadom. Ale s takou parádnou nádielkou chrómu by do brutálneho terénu išiel aj tak iba málokto...

Výborný HDi...
Páčilo sa nám, že Peugeot si pod kapotu dal svoj veľmi vydarený a moderný agregát s označením 2,2 HDi. Je to motor, ktorý má veľmi slušný kontinuálny ťah. Jeho výkon podporuje šesťstupňová manuálna prevodovka a na vrchole dosahuje 115 kW, čo je 156 koní. S autom sa dá jazdiť bez akýchkoľvek obmedzení so spotrebou v okolí ôsmich litrov nafty na sto kilometrov.
Karháme a chválime...
V závere najskôr pokarhajme dlhšie dráhy radiacej páky, tvrdé plasty prístrojovej dosky, horšie, no očakávané pomalšie reakcie na pokyny volantu. Dlhší nos, ktorý ako jediný limituje jazdu v ťažšom teréne. A to je asi všetko...
Pochváľme: vo vnútri výborné odhlučnenie, absolútnu absenciu vibrácií naftového agregátu v interiéri (netrasie sa dokonca ani rýchlostná páka). Výborné predné sedadlá. Príjemne prekvapil komfortný podvozok ale aj množstvo odkladacích priestorov. Praktické osvetlenie batožinového priestoru, sofistikovaný systém na uchytenie nákladu po jeho celej dĺžke. No a absolútnu pochvalu si zaslúži motor. Ale ten by sme asi chváliť ani nemuseli, pretože Peugeot zlý „naftiak“ už asi ani nedokáže urobiť...
Technické parametre
Objem motora cm3
2178

Usporiadanie a počet valcov
R4

Max. výkon kW/k/ot. Min
115/156/4000

Max. krútiaci moment Nm/ot. Min
380/2000

Prevodovka
6-stupňová, manuálna

Pohon
4x4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s
9,9

Max. rýchlosť km/h
200

Priemerná spotreba EU l/100 km
7,2

Hmotnosť kg
1750

Rozmery d/š/v mm
4635/2072/1715

Rázvor mm
2670

Svetlosť podvozka mm
175

Objem batožinového priestoru l
184/815/1686

Akciová cena modelu v EUR od
29 800,- (897 754,80 Sk)


autor: www.stellacentrum.sk

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén