Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Opel sa snaží o dôstojné udržanie sa na svetových trhoch. Preto prichádza s modelmi, ktoré by mali zabodovať. Insignia nahradila poruchovú Vectru a - predáva sa. Nová Astra zaujímavo mieša rebríčky predajnosti vo svojom segmente. A do „béčkového“ segmentu MPV vyrazila nová Meriva. Chce zaujať, preto otvára dvere dokorán. Ale úplne inak ako sme na to zvyknutí...
V tom je vtip, že...
Meriva vyzerá dobre. A iba pozornejší si všimnú, že bočné dvere majú kľučky umiestnené inak. Pri sebe. A v tom je ten vtip. Otvárajú sa spôsobom, ktorý môžeme z nedávnej minulosti poznať z modelu Mazda RX 8, no do Merivy sa na rozdiel od neho (a nielen vďaka tomu, že je v kategórii MPV) nastupuje podstatne lepšie. Navyše sme pozitíva tejto neobvyklej konštrukcie ocenili ešte aj pri vystupovaní. Ak máte v ruke aktovku, či rozmernejšiu kabelku zistíte, že ju prirodzeným pohybom ruky môžete vysunúť najprv do priestoru a následne ergonomicky pohodlne vystúpiť smerom dopredu.
„Ortopedické“ sedadlá
Možno aj preto, že predné dvere sa otvárajú „iba klasicky“ konštruktéri pridali pre posádku vpredu bonus v podobe veľmi dobrých sedadiel. Tie tvorili spoločne s nemeckými lekármi v rámci akcie „Za zdravý chrbát“. Sú síce príplatkovou výbavou, no aj my ich po stovkách kilometrov môžeme vrelo odporučiť. Nastavovať sa dajú vo všetkých potrebných smeroch, majú aj variabilne nastaviteľnú dĺžku sedáka.
A keď sme už vo vnútri: Meriva novej generácie si zaslúži veľkú pochvalu za množstvo odkladacích priestorov (rovnako ako aj nová Astra). Tých je vo vnútri dovedna 32 a ak by to nestačilo, tak aj do stredovej lakťovej podpery FlexRail sa dá pred zvedavými očami ukryť až v dvoch „poschodiach“ 1,5 kg materiálu (takúto nevšednú informáciu sme našli v jej vnútri napísanú na samolepke). Pre batožinu je určený objem 400 litrov, po sklopení zadného radu sedadiel (do roviny) narastie na 1 500 litrov. A využiť sa dá aj priestor pre rezervu, ktorý je pod krytom dna, v prípade, že je v aute iba dojazdová opravná sada.
Na ceste...
Z auta je veľmi dobrý výhľad a ten podporujú v daždi i stierače, ktoré stierajú smerom od seba, a tak čistia úplne ideálne celú plochu predného okna. V prvých chladných dňoch nás potešilo aj príplatkové vyhrievanie volantu a v kopcovitom teréne hill holder a elektromotorom ovládaná parkovacia brzda.
Podvozok sa prejavuje ako tvrdší, no nie je nepríjemný. Po plnom zaťažení sa stane pohodlným a dobre filtruje priečne nerovnosti. Pri bežnom prejazde zákrut sa správa predvídavo, pri extrémnych nájazdoch ako nedotáčavý. Riadenie je výborné , a tak umožňuje rýchle reakcie na každú neštandardnú situáciu. Brzdy sú nadpriemerne agilné.
Motor na naftu mal v tejto verzii obsah 1 686 cm3 a výkon 74 kW pri 4 000 otáčkach. Dnes už nájdeme iba veľmi málo agregátov, ktoré by sme mohli kritizovať. I tento nás svojim ťahom a akustickým utlmením presvedčil. Veľmi dobrá bola i spotreba pri pohodovej jazde sme sa dostali k priemeru 6,6 l/100 km, pri športovej sme neprekročili 7,9 l/100 km. Škoda len, že pracovitosť i dobré hodnoty spotreby (vzhľadom na rozmery a hmotnosť auta) mu kazila 6-stupňová automatická prevodovka. Preraďovanie jednotlivých stupňov je pomalé, nepomôže ani ručné radenie, a tak sme spočiatku pri výjazdoch z vedľajších ciest na frekventované hlavné ťahy prežívali nepríjemné situácie. Zaujímavosťou pre nás bolo, že s touto prevodovkou sme nedokázali zrýchliť z 0 na 100 km/h v časovom limite aký sľuboval výrobca. A to už ani ním udávaných 13,9 s k dych vyrážajúcim hodnotám určite nemôžeme zaradiť...
Záver
Nová Meriva príjemne vyzerá, má výborný podvozok s brilantným riadením. Vo vnútri boduje množstvom dômyselných odkladacích priestorov a tým, že všetko je podriadené pohodliu posádky. Motor s výkonom 74kW si s hmotnosťou i výškou karosérie poradí primerane. V prípade, že patríte k dynamickejším vodičom odporúčame zamyslieť sa nad verziami Merivy s vyšším výkonom a možno aj s manuálnou prevodovkou...
PLUSY
+ podvozok
+ riadenie
+ odkladacie priestory
+ príplatkové sedadlá
MÍNUSY
- automatická prevodovka
Technické údaje:
Motor
A 1,7 DT vznetový 4-valec
Zdvihový objem (cm3)
1 686
Výkon (kW/k/ot/min)
74/100/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
260/1 700 – 2 550
Pohon
predná náprava
Prevodovka
6-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
13,9
Maximálna rýchlosť (km/h)
172
Spotreba (l/100 km)
5,1/8,6/6,4
Dĺžka x šírka x výška (cm)
428,8 x 191,2x 161,5
Rázvor (cm)
264,4
Objem batož. priestoru (l)
400/1 500
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 360
Celková hmotnosť (kg)
1 890
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena základnej verzie (€)
13 390 s DPH
Cena testovaného vozidla (€)
18 020 s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |