Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Elektromobily sú veľká téma. V každom centimetri ich existencie sa vynára nejaká otázka. Čo by vo vás vzbudilo záujem o auto na elektrinu? Dizajn konvenčného automobilu? Rozumný dojazd, jednoduché spolunažívanie, lacná prevádzka, vybudovaná infraštruktúra? Na niekoľko z týchto otázok sme dostali odpoveď. Opel zmiešal slávne meno Corsa s modernou technológiou a my sme sa jej pozreli na zúbok.
Opel Corsa je už celé desaťročia synonymom mestského auta, nákupnej tašky, vozidla pre mladých vodičov alebo posledný automobil pre „dozrievajúcich“ motoristov. Má za sebou silné renomé, ktoré Opelu umožňuje pod plechy natlačiť aj experimentálnu techniku, ak pritom nevymaže z ponuky to staré dobré auto. Automobilka si už na poli elektromobility čo to preskákala a v tomto prípade preto nejde o slepý experiment, každopádne, určite sa bude zvedavo pozerať, čo na to povedia ľudia. Corsa je pre Opel objemovka a jej revír je mesto. My si myslíme, že mesto a trieda malých áut k sebe pasujú, nuž a keď je pod kapotou elektromotor, tak o to viac. Rovno na začiatku môžeme konštatovať, že Corsa s prívlastkom e nesklamala. Naopak. Naplnila naše očakávania. Mimo mesta by sme však s ňou už nešli. Nie preto, že by to nedokázala, ale pre ten vnútorný pokoj. Predsa len, infraštruktúra na Slovensku zatiaľ elektromobilom priveľmi nepraje.
Exteriér
V tomto treba Opel pochváliť. Corsa vyzerá výborne. Pri pohľade na karosériu cítiť, že nesie znaky svojho majiteľa, koncernu PSA, to jej však nebráni, aby bola dostatočne svojská. Francúzska 208 je v podobe Corsy umiernená, decentná, tvary sú vyvážené a v porovnaní s predchodcom je nová generácia bez pochýb oveľa krajším autom. Ľahkosť dizajnu je v tomto prípade príjemným bonusom, aj keď za jazdy si z exteriéru veľa neužijete. Našťastie sa Opel ubránil všakovakým pokusom podobať sa crossoverom, mestským mini esuvečkam a zachránil pre nás kus pekného, ničím nerušeného dizajnu.
Nebyť toho šialene modrozeleného ečv, ani by ste nezistili, že ide o elektromobil. Žiadne futuristicko-marketingové výkriky nečakajte. Za to palec hore. Dokovacia zástrčka sa nachádza štandardne na mieste pre pištoľ na tankovanie fosílneho paliva. Tento trend postupne uvidíme pri všetkých elektromobiloch. Niekdajšie „tankovanie“ cez prednú masku by sa malo z bezpečnostných dôvodov postupne stratiť.
Vydarený dizajn reflektuje na požiadavky mestského auta. Nie je príliš bacuľatý, pričom si zachováva rozumné rozmery, v ktorých sa dá skryť všetka dostupná bezpečnostná výbava. Výzor nie je extravagantný, no stále vyžaruje určitú dynamiku. Vcelku vyzerá skutočne vydarene. Navyše vo farebnej kombinácii Corsa, ktorá k nám prišla na test, vyzerá šmrncovne.
Interiér
Krikľavá Corsa na elektrinu nie je prvá Corsa aktuálnej generácie, ktorú sme mali možnosť v redakcii vyskúšať. Tou prvou bola asketická naftová verzia a tá vtedy v nás zanechala skvelý dojem. Veľmi nás potešil interiér, ktorý ostal príjemne konzervatívny a korešponduje s umierneným exteriérom. V prípade elektrickej Corsy to však až tak neplatí. Je totiž na vrchole ponuky, teda Opel do nej zabalil všetko, čo mal k dispozícii – vrátane dotykového displeja tróniaceho v strede palubnej dosky. Našťastie ostali k dispozícii aj klasické tlačidlá, takže infarkt pri hľadaní hlasitosti rádia nehrozí.
Corsa aj v elektrickej verzii ostáva verná svojej tradícii. Je to malé veľké auto. Zvonka drobec, zvnútra tak akurát. Auto má dostatok priestoru vpredu aj pre dlháňov a vodič si nájde pohodlnú pozíciu, aby za volantom zvládol pár stoviek kilometrov bez bolesti chrbta. V prípade elektrickej Corsy doslova pár stovák – teda dvesto. Sedadlá sú príjemne tvrdé a dávajú telu dostatočnú oporu.
Batožinový priestor je adekvátny triede. Základný objem 309 litrov nie je oslňujúci, ale postačujúci. V prípade, že potrebujete núdzovo odviezť viac batožiny, stále je tu možnosť sklopiť zadné sedadlá a priestor očarí hodnotou 1 015 litrov.
Jazda
Elektrická Corsa nás mala presvedčiť, že elektrina v meste má zmysel. Má. Po plnom nabití akumulátorov nám počítač ukazoval dojazd 220 kilometrov. Postupne sa však začal zvyšovať a po prejdení 50 kilometrov na počítači svietila hodnota 260 kilometrov. Konečným výsledkom 340 kilometrov Corsa dokázala preskočiť údaj výrobcu. Ak teda nemáte možnosť nabíjať v práci, tak vám postačí sa pripnúť do zásuvky len doma a aj to len raz za týždeň – samozrejme, za predpokladu, že jazdíte z nejakého satelitu do mesta a späť. My sme si vyskúšali aj diaľnicu a narazili sme na zatiaľ tradičné negatívne odpovede na dobre mierené otázky. Pri diaľničnej rýchlosti padá dojazd raketovým tempom. Pri umiernenej jazde, povedzme rýchlosťou okolo 110 km/h, dojazd odvážne preskakoval hodnotu 200 kilometrov. Nuž a potom na druhej strane Slovenska zistíte, že tamojší elektrikár neuznáva vašu predplatenú nabíjaciu kartu a „dotankovanie“ na 200 km stojí viac ako 30 eur.
Opel sa nechá „ládovať“ trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW. Vtedy ho nabijete približne za 5 hodín. Ak máte k dispozícií rýchlonabíjačku, tak je možné využiť aj 100 kW dokovaciu stanicu. Ak si teda dobre naplánujete jazdy, Opel skvele zvládne úlohu mestského a prímestského auta bez toho, aby ste sa báli, že mu niekde v zápche dôjde energia.
Corsa samozrejme dokáže aj rekuperovať. Prevodovka má okrem klasického D aj stupeň B. V ňom intenzívne brzdí a rekuperuje energiu. Nedokáže však brzdiť až do nulovej rýchlosti. Chýbalo nám odstupňovanie rekuperácie napríklad pádlami pod volantom – teda akýmisi virtuálnymi prevodovými stupňami, ktoré by napodobňovali brzdenie motorom, podobne, ako režim B, no v rôznych intenzitách. Sú totiž kopce, ktoré boli na silu režimu B primalé a auto spomaľovalo do zbytočne slimačej jazdy.
Opel Corsa-e je po dynamickej stránke vybavená veľmi dobre. Elektromotor disponuje výkonom 100 kW. Maximálny krútiaci moment 260 Nm je k dispozícii v podstate od nulovej rýchlosti, takže vystrelí z križovatky ako rozzúrená veverička. Takéto nerozvážne správanie sa za volantom však nebezpečne znižuje dojazd. Naftová verzia nás očarila aj podvozkom, svojou ochotou sa pobiť so zákrutami a takou nenútenosťou bytia. Elektrická Corsa však so sebou nesie záťaž navyše. Prevádzková hmotnosť viac ako 1,5 tony neznie práve optimisticky, agilita agregátu a schopnosti podvozka to však celkom umne maskujú. A keď si k tomu pripočítate pohodlnú, jednostupňovú automatickú prevodovko, dostanete leva mestského asfaltového parketu.
Plusy
+ dielenské spracovanie
+ kompaktné rozmery
+ ergonómia interiéru
+ rozsah výbavy
+ dobry posed za volantom
+ rozumne nastavený elektro pohon
Mínusy
- chýba odstupňovanie rekuperácie
Technické údaje
Motor – elektromotor
výkon /kW/k/ot/min/ - 100/136/ -
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 260/ -
prevodovka – jednostupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 8,1
max. rýchlosť - /km/h/ - 150
spotreba /mesto/mimo/kombinácia kWh/100 km/ - -/-/ 16,9
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 406,0/143,3/176,5
rázvor /cm/ - 253,8
celková hmotnosť /kg/ - 1 910
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 309/1 015
kapacita akumulátora – 50 kW/h
základná cena vozidla od /€/ - 10 190,- €
cena testovaného vozidla /€/ 29 990,- €
Text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |