Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Máme radi malé „nadupané“ autá. Preto sme očakávali s napätím Opel, ktorý bude menší ako Corsa, ale v parametroch sa veľmi priblíži jej verzii OPC. Už rozmery Opela Adam dávajú tušiť, že vozenie na aute s takmer motokárovou platformou (dlžka menej ako 3,7 m, šírka 1,72 m) a s výkonom 150 koní musí byť viac ako zábavné. A zopár dní, ktoré sme strávili pod šachovnicovým stropom verzie S nám to doslova potvrdilo.
Exteriér
Verzia S je dvojfarebná. Zaujímavé bolo, že na rozdiel od ostatných výrobcov, ktorí sa snažia zvýrazniť dynamiku hot-hatch auta čiernou strechou, Adam si vybral na strechu krikľavo červenú. Azda kvôli tomu, aby jasne naznačil, že vie byť v meste mimoriadne rýchlym autom. Osemnásťpalcové kolesá mu svedčia, ich 5-lúčové kolesá dávajú šancu vyniknúť červeným brzdovým strmeňom. Spojler s výrazným previsom a prieduchom vpredu mu pridáva na sebavedomí. Spojler na streche vyzerá milo a podľa nás siluetu športového auta dopĺňa úplne ideálne. Škoda len, že magické písmenko S sa dostalo iba na zadné stĺpiky a nie aj na zadné dvere, aby všetci už aj zozadu videli, že v tomto Adamovi tepe naozaj bojové srdce...
Interiér vo farbe chilli...
To, čo čaká na vodiča vo vnútri je vizuálnym a ergonomickým zážitkom. Je to jedno z mála áut, v ktorom sa oplatí pozrieť sa na strop. V „eskovej“ verzii ho tvorí čierno-biela šachovnica. Upúta červeno-čierny volant (ktorý by podľa nás mohol byť ešte o čosi menší) so skosenou spodnou hranou a veľmi viditeľnými červenými stehmi, ktoré pevne sťahujú jeho kožený obal. Radiaca páka a tiahlo ručnej brzdy sú rovnakou potiahnuté ohnivo červenou kožou. A aby tej červenej nebolo nebodaj málo tak: ešte aj palubné prístroje umiestnené v efektných tubusoch svietia, ako? No predsa na červeno! Aby náhodou ani spolujazdec nezabudol, že sedí v ostrej verzii tak má pred sebou na palubovke (nad odkladacou schránkou) výrazné červené „S“.
Keď je jazda zážitkom...
V redakcii Stellacentra nie sme žiadni trpaslíci. V priemere máme výšku nad 180 centimetrov a aj napriek tomu sme sa vpredu veľmi pohodlne usadili. Teda vodič a aj spolujazdec. O zadnom rade sedadiel u takéhoto typu auta písať nebudeme. Pre tie sa takéto dvojdverové žihadielko predsa nekupuje... Musíme pochváliť Opel, že aj v tomto aute radikálne znížil počet tlačidiel, ktoré by mohli vodiča zbytočne rozptyľovať. Prvé čo sa nám veľmi zapáčilo bolo umiestnenie a dĺžka radiacej páky. Bola vždy po ruke a jej dráhy boli veľmi príjemné. Veniec volantu bol tiež v pohode, no potešil by nás jeho o čosi menší priemer. Auto s dobre nastavením riadením by podľa nás na príkazy menšieho volantu reagovalo ešte o čosi ochotnejšie...
Adam S niektorí motoristickí novinári skúšajú tak, akoby to bolo špeciálne upravené pretekárske vozidlo. Podľa nás je to úplne zbytočné. Ak si niekto zmýli športové mestské vozidlo so špeciálom a preháňa ho slalomovým spôsobom medzi postavenými kolíkmi, nečudo, že mu v extrémoch (do akých ho ani ten najostrejšie jazdiaci „urban driver“ nikdy nedostane) nevyhovuje, napríklad tým, že je nedotáčavé, alebo, že nedokáže „rozhodiť zadok“...
Podvozok síce pochádza z modelu Corsa, no vyladili ho odborníci naslovovzatí: inžinieri z Opel Performance Center, ktoré viac poznáme pod ikonickou skratkou OPC. Kvôli kratšiemu rázvoru bola upravená geometria prednej nápravy a znížené ťažisko vozidla. Úpravou prešli predné pružiny, a tým sa eliminovalo „kľakanie“ vozidla pri brzdení. Upravené bolo nastavenie tlmičov a aj zadná náprava, ktorá dostala ďalší zvar na torznej tyči, čím sa zvýšila jej stabilita. A toto všetko stačí na to, aby ste si (rovnako ako my počas testu) zajazdili ostro, rýchlo, ale vždy spoľahlivo bezpečne.
Pohonný agregát reprezentuje preplňovaný štvorvalec s výkonom 150 koní a 220 Nm. Ako sme už napísali, nie je to rýdzo športové náradie a preto ponúka do 3500 otáčok skôr príjemnú a pohodovú jazdu podporovanú výborne vyladeným podvozkom, ktorý z vás na rozbitých mestských povrchoch nevytrasie dušu. A to ani vtedy ak budú na vozidle obuté obrovské 18-palcové kolesá.
Od 3500 otáčok vyššie sa však mení na malého draka, s ktorým sme si užívali prekvapené reakcie majiteľov sebavedomých výsostne športových značiek z vyššieho segmentu, ktorí sa medzi semaformi neveriacky pozerali na zadnú časť nášho „eska“. Nuž nebyť radarov, tak sme mohli byť neohrozenými kráľmi mestských okruhov celý testovací týždeň...
Spotreba a resumé
Nie, nebudeme trápne tvrdiť, že sme jazdili so spotrebou, akú ponúka predajná brožúra. Na deklarovaných 5,9 l/100 km spoločne s nami, prosím, zabudnite... S takou spotrebou sa na takomto type auta jednoducho jazdiť nedá. V svižnom mestskom režime sa pri rešpektovaní rýchlostných limitov dostanete veľmi pravdepodobne tesne pod osem litrov. Pri predpisovej jazde mimo mesta to bude približne 7 – 7,5 litra. A ak si to „rozdáte“ s niektorými, na serpentíny štedrým, horským priechodom tak sa určite prehupnete aj cez „desinu“. Ale ubezpečujeme vás, že to bude stáť za to. Auto vám za viacej paliva ponúkne výbornú ovládateľnosť, ukáže vám ako dobré a komunikatívne má riadenie. Dokáže vám to, ako spoľahlivo drží na ceste jeho podvozok a pri návrate z kopca vás spoľahlivo zastaví vďaka nevädnúcej brzdnej sústave. Ibaže ako rýchli jazdci musíte rátať s tým, že v malom aute je aj malá nádrž (iba 35 litrov), a tak budete na čerpacích staniciach oproti ostatným častejšími hosťami...
Opel Adam S je podľa nás vhodnou alternatívou pre tých, ktorí sa potrebujú cez týždeň svižne presúvať po meste a aj bezproblémovo zaparkovať. Cez víkendy im toto malé auto ponúkne oproti iným konkurentom v triede ešte bonus: možnosť zajazdiť si tam, kde nestriehnu radary, naozaj ostro. A zaujímavým pre vás môže byť možno aj to, že každý znalec a nadšenec motoršportu, ktorého stretnete bude vedieť, že nejazdíte na tuctovom aute, na ktoré ste si iba samoúčelne namontovali strešný spojler...
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ image
+ riadenie
+ dynamika motora
+ podvozok
MÍNUSY
- väčší volant
Technické údaje:
Motor
benzínový štvorvalec s turbom
Zdvihový objem (cm3)
1364
Výkon (kW/ot/min)
110/150/5500
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
220/2750-4500
Pohon
predných kolies
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
210
Spotreba (kombinácia l/100 km)
5,9
Dĺžka x šírka x výška (mm)
3698/1807/1484
Rázvor (mm)
2130
Objem nádrže (l)
35
Objem batožinového priestoru (l)
170
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1103
Celková hmotnosť (kg)
1565
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
Euro 6
Cena vozidla od (€)
10 990
Cena testovaného vozidla (€)
16 190
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |