Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Exteriér
Verzia, ku ktorej sa v Európe môže dostať iba 1500 záujemcov, vychádza z najvyššieho stupňa modelového vybavenia Tekna. K nemu sú ešte navyše pridané funkčné doplnky, z ktorých si určite ako prvý všimnete ochranný rám vyčnievajúci nad strechu kabíny. Sú na ňom namontované dve menšie LED svietidlá, ktoré však v noci ohúria brutálnym svetelným výkonom.
K ďalším neprehliadnuteľným prvkom patria čierne ochranné rámy prahov a veľmi vkusné 18-palcové kolesá, v rovnako čiernej farbe. Zadnú nákladnú časť zakrýva aerodynamicky tvarovaný kryt zo špeciálne tvrdeného plastu. Jeho zdvíhanie uľahčujú dve plynové vzpery. Kryt sa dá zamykať dvoma nezávislými zámkami, aby ochránil všetko to, čo môžu jeho potenciálni majitelia potrebovať pre vysokohorské túry.
Interiér
Verzia Trek ponúka vo vnútri prekvapujúco pohodlné sedenie na celokožených vyhrievaných sedadlách. Sedadlo vodiča je nastaviteľné až v ôsmich smeroch. Samozrejmosťou je, že v tejto kategórii má k dispozícii aj kvalitné audio aprehľadný informačný displej.
Aj sedenie na zadnom rade sedadiel možno považovať za komfortné a priestranné. Jediné, s čím u modelu Navara treba počítať je, že do sedadiel sa nastupuje trocha inak – sú totiž umiestnené vyššie ako by ste očakávali. Ale nám to po predchádzajúcich skúsenostiach už neprekážalo, pretože vyššie sedenie nás odmeňovalo výborným výhľadom z vozidla do všetkých strán.
Najviac nás však potešil kamerový systém, ktorý dokáže sprostredkovať pohľad z každej strany vozidla. Obraz je dobre viditeľný, pretože jej projekcia na obrazovke je vo vysokom rozlíšení. Ak sa pýtate prečo nás tak veľmi potešil, tak vám odporúčame vyskúšať si „naslepo“ cúvanie v podzemnej garáži s vozidlom, ktoré má dĺžku skoro päť a pol metra. A verte nám, prosím, že vieme o čom hovoríme. Pretože: ako sme písali v úvode - skúšali sme takmer všetky predchádzajúce verzie a drvivá väčšina z nich nemala nielenže kameru, ale ani zadné parkovacie senzory!
Nákladná plocha
Priamo v kryte nákladného priestoru je nainštalované osvetlenie, ktoré dokáže osvetliť celú jeho plochu. Výborným pomocníkom, ktorý bráni posúvaniu nákladu je priehradka, ktorú možno krokovo fixovať po celej dĺžke ložnej plochy. Samozrejmosťou sú i pevné montážne oká v koľajniciach po stranách nákladného priestoru. Ich robustnosť je zárukou toho, že v zákrutách udržia bez pohnutia i veľmi ťažké predmety.
Na nakladanie veľkorozmerných predmetov, ale aj na prípadný oddych, poslúži zadné sklopné čelo, ktoré je v horizontálnej polohe fixované dvojicou pevných oceľových laniek.
Pozitívnym je, že plochu a hĺbku nákladného priestoru neobmedzuje plnohodnotná rezerva, ktorá je stále tradične umiestnená v zadnej časti podvozkovej platformy.
Motor a jazda
Pod kapotou skúšaného vozidla pracoval štvorvalec s označením 2,3 dCi, ktorý dokáže vyprodukovať výkon 140 kW a krútiaci moment 450 Nm. Bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorej dráhy boli síce o čosi dlhšie, ale mechanicky príjemne presné. Pre jazdu v teréne by sme však viac odporúčali verziu so sedemstupňovým automatom. So skúseností vieme, že jazdu v náročných podmienkach dokáže automat výrazne zjednodušiť a odpadá starostlivosť o extrémne namáhanú spojkovú lamelu.
Jazdenie s Navarou je chlapskou záležitosťou. Vodič si, v prípade, že je vozidlo plne obsadené a vezie navyše aj náklad, musí vždy uvedomiť jeho hmotnosť. To pri aute, v ktorom pociťuje komfort menšieho osobného vozidla nebýva zo začiatku jednoduché.
Pri troche šťastia dostane nováčik šancu uvedomiť si to, v ako ťažkom vozidle reálne jazdí, už v prvej ostrej zákrute. Ak do nej vojde prirýchlo, tak sa vozidlo výrazne nakloní a prejaví sa nedotáčavo – v prípade suchého asfaltu mu našťastie výrazne pomôže bezpečnostná elektronika. Tá pri dostatočnej adhézii podvozka dokáže udržať vozidlo v požadovanom smere.
Jazda po diaľnici je, najmä pri voľbe pohonu iba jednej nápravy, naozaj komfortná a tichá. V Nemecku si s Navarou na diaľnici ešte stále môžete bez problémov vyskúšať aj jej „maximálku“, pri ktorej za hodinu prejdete až 180 kilometrov.
V terénnom režime autu výrazne pomáhajú dobré nájazdové uhly: predný 30,4, zadný 25,6 a prejazdový 22,2 stupňov. A samozrejme elektronicky riadený samosvorný diferenciál a aj elektronická uzávierka zadného diferenciálu, ktorá prenáša rovnaký výkon na obe zadné kolesá.
Zhrnutie
Trek- 1° je príťažlivé auto. Vďaka nadaniu pre jazdu v ťažkom teréne ale aj komfortu na diaľnici si určite nájde svoju (i keď naozaj iba vyhranenú) skupinu majiteľov. Tú podľa nás stopercentne uspokojí, pretože spĺňa úplne všetko čo od neho môžu požadovať.
Sympatickým je, že v Nissane si uvedomili, že táto špeciálna edícia sa nerozchytá ako “teplé rožky” a rozhodli sa vyrobiť iba niekoľko stovák kusov. Tým jej dali šancu na “nesmrteľnosť”, pretože po niekoľkých desaťročiach sa z tých niekoľkých kusov, ktoré “trekové nasadenie prežijú” určite stanú žiadané zberateľské kusy…
Foto a text: stellacentrum.sk
PLUSY
+ image
+ vzhľad interiéru
+ dynamika motora
+ priechodnosť terénom
+ využiteľnosť nákladnej plochy
+ podvozok
MÍNUSY
- dĺžka vozidla v meste
Technické údaje:
Motor
4-valec naftový
Zdvihový objem (cm3)
2 298
Výkon (kW/ot/min)
140/3 750
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
450/1 500-2 500
Pohon
všetkých kolies
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,8
Maximálna rýchlosť (km/h)
180
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
8,7/6,3/6,9
Dĺžka x šírka x výška (mm)
5 330 x 1 850 x 1 840
Rázvor (mm)
3 150
Rozmery batožinového priestoru d x š (mm)
1 560 x 1 578
Pohotovostná hmotnosť (kg)
2 012
Objem nádrže (l)
73
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena vozidla od (€)
44 050
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |