Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Na trh sa prvá generácia tohto modelu dostala už v roku 1997 a postupom rokov prechádzala rôznymi úpravami. Tá ostatná – z minulého roka - priniesla nielen drobné zmeny zovňajšku ale aj neviditeľné, no podstatné vylepšenia. Práve tie, z nej robia ešte dokonalejší pick-up...
Na trh sa prvá generácia tohto modelu dostala už v roku 1997 a postupom rokov prechádzala rôznymi úpravami. Tá ostatná – z minulého roka - priniesla nielen drobné zmeny zovňajšku ale aj neviditeľné, no podstatné vylepšenia. Práve tie, z nej robia ešte dokonalejší pick-up...
Iba drobné zmeny...
Tie hlavné sa udiali najmä na predných partiách. Vpredu je nová kapota, prepracovaná mriežka chladiča a nová zostava nárazníka, ktorý je zaoblenejší a dáva vozidlu športovejšiu vizáž.. Dĺžka sa zväčšila o takmer nespozorovateľných 80 mm. Výrobca sa rozhodol pridať dva nové metalické odtiene – modrú a sivomodrú. Podľa nás teda iba samé nepodstatné zmeny...
Zlepšenia vo vnútri
Nissan Navara vo verzii Double Cab nikdy nebol iba čisto pracovným autom. Okrem svojej praktickosti nás pri každom z testov zaujal tým, že vo vnútri sme sa ani v oblekoch necítili nekomfortne. Napriek tomu prišli na rad ďalšie zlepšenia, z ktorých niektoré možno označiť už aj ako nadštandardné. Najnovšia z verzií dostala kvalitnejšie čalúnenie a viac chrómu. Ale chróm pre nás určite nebol tým najdôležitejším. My sme totiž najviac ocenili prepracované a lepšie čitateľné prístroje, lepšie ovládače niektorých funkcií a veľký dotykový displej, na ktorom nás čakalo aj prekvapenie...
Bonus pod kapotou
Informácie o tom, že pod kapotu sa dostala výrazne upravená pohonná jednotka sme brali s rezervou. Samozrejme tušili sme, že aliančný partner nenechá ani model Navara „v štichu“, no za to, že jej pomohol až tak výrazne, si zaslúži našu poklonu...
Vznetový štvorvalec nás pri preberaní testovacieho vozidla najskôr klame tým, že si zachoval rovnaký objem – 2,5 litra. No konštruktéri sa s ním pohrali (podľa ich vlastných slov iba jemne) a dodali mu nielen 19 koní výkonu (celkovo 190 k) ale zvýšili aj krútiaci moment. Ten vzrástol o 47 Nm a jeho celková hodnota je teraz veľmi slušných 450 Nm.
Po naštartovaní a zahriatí motora na prevádzkovú teplotu sme ako prvé zaznamenali to, že pracuje kultivovanejšie (do zahriatia je ho ale stále dosť počuť). Zmenšil sa aj prenos jeho vibrácií do kabíny a už pri prvom pohnutí sme ocenili, že ochotnejšie zrýchľuje už od spektra nízkych obrátok.
V teréne pokojnejšie...
Musíme priznať, že jazdenie vyše tisícky kilometrov na aute akým je Navara bolo veľmi zábavným. Nárast výkonu sa pozitívne prejavil pri jazde v ťažkom teréne, kde nám tentoraz neprekážala kratšia jednotka manuálnej 6-stupňovej prevodovky. S dostatočným výkonom už netreba rázne šliapať na plynový pedál a auto prechádza cez nerovnosti teraz spoľahlivo a hlavne pokojnejšie aj v režime nízkych obrátok. Pohon 4WD toho prekoná dosť aj bez zapnutia uzávierky. Po jej aktivácii nás vo veľmi ťažkom teréne obmedzovali už iba obyčajné cestné pneumatiky.
Jazdné vlastnosti na asfalte zostali rovnaké. Pri voľbe pohonu iba zadnej tuhej nápravy s listovými perami je stále treba strážiť zadnú časť, ktorá má (pri prázdnej korbe, hlavne na vlhkej ceste) veľkú chuť predbiehať predok. Dlhší rázvor s prevahou hmotnosti vpredu je stále háklivý na priečne nerovnosti a zadná časť (pri prázdnej korbe) stále akoby cez ne preskakovala.
Najprekvapujúcejšia zmena sa udiala pri spotrebe. U predposlednej verzie sme sa veľmi ťažko dostávali pod hranicu desiatich litrov. Teraz sme na palubnom počítači udržiavali kombinovanú spotrebu pod osem litrov na sto kilometrov! A viete čo nás potešilo najviac? Navara dostala dozadu kameru! Málokto chápal, ako bravúrne sme zvládali cúvanie pri parkovaní „nákladiaku“ v prepchatých bratislavských uliciach...
Resumé
Aj vynovená Navara zostala väčšmi imidžovým pracovným autom. Asi iba veľkí entuziasti jej pri ceste do divadla odpustia nervózne a tvrdšie poskakovanie cez priečne nerovnosti (tento model má na Slovensku smolu v tom, že nie je krajinou, kde cestári a hlavne ich nadriadení pracujú na sto percent). Férovo však musíme priznať, že chápeme tých, ktorým to neprekáža. V aute, ktoré má na dĺžku viac ako päť metrov si totiž každý chlap pripadá ako... No, jednoducho: ako chlap. Aj preto, lebo má za sebou „korbu“, ktorá hravo prevezie 845 kg nákladu aj cez veľmi náročný terén a v prípade potreby potiahne za sebou ešte aj trojtonový brzdený príves.
PLUSY
+ motor
+ spotreba
+ zadná kamera
MÍNUSY
- prejazd priečnych nerovností
Technické údaje:
Motor
2,5 l turbodiesel 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3)
2 488
Výkon (kW/k/ot/min)
140/190/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
450/2 000
Pohon
4 WD
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,7
Maximálna rýchlosť (km/h)
180
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
10,6/7,3/8,5
Dĺžka x šírka x výška (cm)
529,6 x 184,8 x 191,3
Rázvor (cm)
320
Rozmery nákl. Priestoru dĺžka x šírka x výška (cm)
151,1 x 113 x 45,7
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 960
Celková hmotnosť (kg)
2 805
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena vozidla od (€)
23 583 s DPH
Cena testovaného vozidla (€)
37 100 s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |