Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
Lexus 600h majiteľa zaskočí. Už po niekoľkých kilometroch začne premýšľať nad tým, či je lepšie viesť ho, či nechať sa ním viezť... Tak sme skončili i my, doteraz – po intenzívnom testovaní - premýšľame nad tým, či by sme (ak by sme na to samozrejme mali) chceli byť vodičmi, alebo pasažiermi. Skúste si s nami odpovedať na otázku: „Viesť ho, alebo sa ním nechať viezť?“
Poctivá limuzína
Zvonka to je praktická ukážka klasickej karosárskej školy. Žiadne výstrelky, línie sú elegantné a rozťahujú sa sebavedomo do obdivuhodných rozmerov. Označenie L znamená dlhý (Long) a to je v tomto prípade, keď karoséria meria 515 centimetrov, naozaj oprávnený prívlastok. U tohto vozidla jeho tvorcovia nesiahli k sebavedomej a dobre zvládnutej extravagancii s akou sa stretávame u BMW radu 7, alebo pri Mercedesoch-Benz radu S. Zvolili strohejší tvar. Vedeli, že týchto áut sa na cestách priveľa neobjaví, a tak budú pútať pozornosť i bez zbytočných „kudrliniek“.
Ako sa vozia milionári...
To, čo je v interiéri tohto vozidla je luxus tiež s veľkým L. Použité materiály sú: skutočná a veľmi precízne spracovaná koža, drevo, ak plast tak jedine vysokoleštený... Poďme však dopredu, teda tam, kde sme pri preberaní testovacieho vozidla začínali – za volant.
Ovládacích prvkov má toto vozidlo toľko, že nám trocha trvalo kým sme ich všetky našli a vyskúšali. Napriek ich množstvu podarilo sa ich dať tam, kde na nich vodič i spolujazdec bez problémov dosiahnu. Z vnútorných fajnovostí dôležitých pre vodiča (u tejto triedy vozidiel však samozrejmých) spomeňme: vyhrievaný volant, veľký dotykový displej, elektricky nastavovaný multifunkčný volant, cúvaciu kameru, štvorzónovú klimatizáciu a veľmi komfortné sedadlo, ktoré nielen hreje ale aj chladí. No a pretože hybridný motor neburácal, tak sme si naplno vychutnávali 19-reproduktorovú súpravu Mark Levinson...
A poďme dozadu. Tam je absolútna nádielka luxusu. Keď sme elektricky ovládanú roletku vytiahli nielen na zadnom ale aj na bočných oknách, tak sme sa ukryli pred zvedavými pohľadmi na križovatkách. A vtedy sme si začali vychutnávať pohodlie Ottomanu. Tak sa volá multifunkčné sedadlo vybavené niekoľkými masážnymi programami, ktoré sú naozaj účinné. Do vhodnej polohy sa nastaví pomocou elektromotorov a ak na prednom sedadle nik nesedí treba sklopiť jeho operadlo takmer do roviny, vztýčiť podperu pod lýtka a pohodlne si natiahnuť nohy. Stačí si už len vybrať masáž chrbta, japonskú masáž, masáž pliec, alebo driekovej oblasti. K tomu si nasadiť slúchadlá, tlačidlom vysunúť obrazovku DVD prehrávača a nechať sa voziť, voziť a voziť a (chŕŕŕŕ)....
Hybridné šoférovanie
Prebuďme sa však zo snívania a pokúsme sa vám sprostredkovať aj pocity vodiča. Najväčší zo sedanov poháňa tridsaťdvaventilový osemvalec s objemom 4 969 cm3. K tomu treba však prirátať aj synchrónny elektromotor s výkonom 165 kW. S oboma spolupracuje generátor, ktorý dobíja pevne zabudované akumulátory. Všetok výkon je distribuovaný cez medzinápravový diferenciál na kolesá oboch náprav od pomeru 30:70 až po úplný ideál - 50:50.
Nebudeme vás zaťažovať dôsledným predstavovaním toho ako technológia pracuje. Prakticky sme si overili, že ak sú akumulátory plne nabité, tak takmer do 60 km/hod sa dá (s veľmi ľahkou nohou ) jazdiť iba na elektrinu. Vďaka vysokej hmotnosti vozidla však neočakávajte, že zadarmo prejdete cez celé mesto. No určite takto precestujete jeho podstatnú časť, pretože akumulátory sa cez generátor dobíjajú pri každom zapnutí benzínového motora, pri ubratí „plynu“, a aj počas brzdenia. O veľmi pohodlnú jazdu sa stará automatická prevodovka, ktorá ponúka aj manuálne radenie. No to, zrejme (tak ako my) využívať priveľmi nebudete. Bezprevodový automat dáva jazde bez trhania takú eleganciu, že sa do nej jednoducho musí zamilovať každý pohodlnejší vodič.
Nie je na preteky...
Auto, hoci plne naložené môže dosiahnuť až 2 700 kg hmotnosti, jazdí veľmi svižne. Z nuly na stovku akceleruje za skvelých 6,3 sekundy. Maximálku má elektronicky obmedzenú na 250 km/hod. Hoci umožňuje voľbu športového módu, netreba zabúdať na fyziku. A preto je lepšie raketové zrýchlenie využívať iba v priamom smere a pri predbiehaní na rovných úsekoch. Bleskurýchla distribúcia výkonu na obe nápravy zabezpečí, že z každej kritickej situácie sa dostanete veľmi rýchlo a bez zbytočného „gumovania“.
Pri razantných prejazdoch zákrut síce elektronika statočne zachraňuje čo sa dá, no ktovie, kde sú hranice jej možností. My sme to radšej neskúšali, no musíme sa priznať, že skvelý podvozok nám viackrát zachránil reputáciu „vraj“ už na všetko pripravených vodičov.
Resumé
Lexus LS 600h L je reprezentatívnym luxusným vozidlom, ktoré svojmu budúcemu majiteľovi za cenu od 3 244 000 Sk (107 681,07 EUR) ponúka mimoriadny komfort. V zadnej časti priestrannej kabíny bude môcť nielen nerušene relaxovať ale aj pracovať. V prípade, že zatúži po šoférovaní, zažije pocit, že aj taký gigant sa dá ovládať ľahko ako vozidlá podstatne menších rozmerov. Poteší ho vynikajúca a bezpečná dynamika, skvelá kombináciou hybridného pohonu, vďaka ktorej sme počas testu dokázali jazdiť s touto rozmernou a nie ľahkou limuzínou so spotrebou na hranici 11 litrov na 100 kilometrov!
Technické parametre
Motor
benzín, V8/32 ventilov
Zdvihový objem cm3
4 969
Maximálny výkon k/kW/ot. min
394290/6400
Elektromotor výkon k/kW
225/165
Kombinovaný výkon k/kW
445/327
Maximálna rýchlosť km/h
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h v s
6,3
Prevádzková hmotnosť vozidla kg
2 270 - 2 730
Spotreba mesto/mimo/kombinácia l/100 km
11,3/8,0/9,3
Spotreba v teste l
11,0
Objem batožinového priestoru l
390
Rozmery d/š/v mm
5 150/1 875/1 480
Cena vozidla od
3 244 000.- Sk (107 681,07 EUR)
Zdroj: Stellacentrum
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |