Dnes je streda, 4 december 2024
|
Malý úžitkový automobil talianskej spoločnosti Fiat ponúka dve možnosti – skriňovú a osobnú verziu kombi. S druhou sme sa mali možnosť zoznámiť v krátkom teste.
V tomto variante sú teda k dispozícii dva rady sedadiel a za nimi ešte priestor na prepravu potrebných batožín, či nákladu. Identifikačným znakom, ktorý ho odlišuje od dodávky je, že posuvné bočné dvere dostali zasklenie. Zadná partia v oblasti ložného priestoru má však plnú plechovú stenu. Z tohto dôvodu je šikmý pohľad dozadu limitovaný, v kombi sa však lepšie cúva ako pri skriňovej verzii. Pri tomto úkone treba používať viac vonkajšie zrkadlá a trochu rozvahy.
Viacero možností
Osobná verzia kombi ponúka nielen prepravu osôb, ale pri využití jej variability aj dostatočný priestor na dopravu väčších predmetov. V mnohých prípadoch môže slúžiť ako rodinný automobil a zároveň aj ako prostriedok na malé podnikanie. Na sedadlách sa pohodlne odvezú štyri dospelé osoby a okrem toho ešte 500 litrov batožiny. Výborným prostriedkom pri narábaní s nákladom sú asymetricky delené zadné dvere, ktoré sa dajú otvoriť až do 180 stupňov. Veľmi dobrá je manipulácia so zadnou lavicou, ktorá sa dá jednoduchými úkonmi preklopiť smerom ku predným sedadlám. Dvojčlenné obsadenie vozidla potom môže so sebou viezť 1,5 m3 nákladu. Na jeho bezpečné pripevnenie slúžia oká na plechovej podlahe. Pri nakladaní netreba zdvíhať predmety vysoko, nakladacia hrana je príjemne nízko. Veľmi dobrým bezpečnostným doplnkom je automatické zamknutie dverí po rozjazde vozidla.
Vo vnútri
Priestor pre vodiča ponúka výškové aj pozdĺžne nastavenie volantu, okrem toho sa dá výškovo polohovať aj sedadlo. Vzhľadom na rozmery vozidla ponúka dobrú plochu a vhodne podopiera telo. Veniec volantu má vhodný priemer a dobré úchopové vlastnosti. Bezprostredne po pravej ruke je umiestnená radiaca páka, jej dráhy v päťmiestnej schéme sú jednoznačné. Primeraný je aj počet rôznych malých priehradiek. Pohodlné nastupovanie na zadnú lavicu umožňujú posuvné bočné dvere na oboch stranách vozidla.
Sloganom je úspornosť
Testované Fiorino Combi bolo vybavené naftovým motorom 1.3 Multijet z domácej produkcie. Už tento fakt naznačuje, že pôjde o úspornú pohonnú jednotku so slušnou dávkou newtonmetrov (na tento zdvihový objem). Naša prax bola viac ako presvedčivá. V kombinovanej prevádzke s podielom jazdy v meste, mimo a na diaľnici sme zaregistrovali na každých 100 kilometrov jazdy spotrebu 6 litrov nafty, čo je výborný výsledok. V ekologicky úspornejšom narábaní s automobilom sa dá stlačiť kombinovaná spotreba nafty na hranicu 4,7 litra na 100 kilometrov. Podvozok s kratším rázvorom sa nevyhne logickému pohupovaniu. Ak sa vozidlo zaťaží, získa na vyššom komforte jazdy. Pri bežnej jazde sú jeho vlastnosti dobre čitateľné, karoséria sa v zákrutách výraznejšie nakloní.
Jozef Beníček
Foto – autor
Technické údaje
Fiat Fiorino Combi 1.3 Multijet
Motor naftový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1248
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 55 (75 k)/4000
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 190/1750
Maximálna rýchlosť (km/h) 155
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) -
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 5,9/3,9/4,6
Objem kufra (m3) 0,5-2,5
Objem nádrže (l) 45
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1260/440
Rozmery (mm) 3959x1716x1721
Rázvor (mm) 2513
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Cena od 391 600 Sk bez DPH
Plusy:
• úsporný motor
• variabilita vnútorného priestoru
• zadné posuvné dvere aj vľavo
• všestrannosť využitia
• dostatok odkladacích priehradiek
• nízka nakladacia hrana
• jednoduché sklápanie zadnej lavice
Mínusy:
• výhľad šikmo dozadu
• pohupovanie nezaťaženého vozidla
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |