Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
Minulý rok sa na svet prihlásil ďalší z retro automobilov, Fiat 500. Stalo sa tak presne po päťdesiatich rokoch od zrodu prvej generácie.
Obe vozidlá, každé z iného storočia, majú spoločnú siluetu. Zmodernizovaný súčasník však dozrel výrazne rozmerovo, zmenený je aj koncept pohonu. Motor sa zozadu presťahoval dopredu. Pôvodný tvorca, Dante Giacosa, môže byť na svoj prvý nesmrteľný návrh hrdý. Pôvodná „päťstovka“ sa vyrábala od roku 1957 do roku 1975 a celkový počet sa zastavil na hranici 3 milióny 678 tisíc kusov.
Najvyššie ocenenie
Druhá generácia Fiatu 500 zaujala aj odbornú novinársku porotu, veď získala titul Auto roka 2008. Darí sa jej veľmi dobre aj u zákazníkov, pričom ponúka širokú ponuku výzoru aj verzií. Do kufra sa zmestí 185 litrov prepravovanej batožiny, alebo menší nákup. Staré dobré časy evokuje palubná doska. Jej veľká časť obsahuje plast vo farbe vozidla, pripomínajúci časy nalakovanej plechovej plochy. Moderna sa zas pripomína multifunkčným volantom a centrálne usporiadaným rýchlomerom s ďalšími prístrojmi. Pri novodobom miniformáte sa nezabúda ani na prirodzenú vlastnosť bezproblémového ovládania obslužných prvkov. V interiéri sme našli viac miesta ako pri konkurencii. Volant možno nastavovať iba výškovo.
Úsporný agregát
Predné kolesá roztáča jediná naftová pohonná jednotka s maximálnym výkonom 55 kW (75 k). Dosahuje mimoriadne efektívnu prevádzku. Svoju živšiu povahu prejavuje od hranice 2000 otáčok za minútu, jej zvukový prejav je hlučnejší. Päťstupňová manuálna prevodovka vykazuje jednoznačné dráhy radenia. Počas ekonomickej prevádzky sa dá dostať na hranicu 4,2 litra na 100 km. Pri 130-kilometrovej rýchlosti vystúpi vďaka 3050 otáčkam za minútu spotreba nafty výrazne vyššie, až ku hranici 7 litrov. Podvozok dobre jazdí na kvalitných cestách, na priečnych nerovnostiach vykazuje tendenciu k odskočeniu.
Jozef Beníček
Foto – autor
Technické údaje
Fiat 500 1.3 JTD
Motor naftový 4-valec
Zdvihový objem (cm3) 1248
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 55/75/4000
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 145/1500
Maximálna rýchlosť (km/h) 165
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5
Spotreba paliva
mesto/mimo/kombinovaná (l/100 km) 5,3/3,6/4,2
Objem kufra (l) 185
Objem nádrže (l) 35
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 1055/365
Rozmery (mm) 3546x1627x1488
Rázvor (mm) 2300
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Cena: 384 500 Sk (12 763,06 eur) s DPH
Plusy:
● štýlový imidž
● úsporný motor
● zostava interiéru
● presné radenie
● priestor vo vnútri
Mínusy:
● hlučnejší motor
● odskakovanie na nerovnostiach
● nižšia dynamika
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |