Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Pochádza značka SsangYong z Južnej Kórey?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 
Zobraziť iba značku:

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV:Odvážne aj s elektrikou

30.3.2020

Značka s trojicou diamantov v znaku mala svoje portfólio kedysi vyšperkované svalnatými offroadovými autami. Trh však zavelil na presun k všeumelcom typu SUV a Mitsubishi sa ani v nich nikdy nestrácalo. Naopak, má k dispozícii modely, ktoré potešia aktívnych vodičov v každom smere. A keď prišla na pretras elektrika, automobilka sa nezľakla. Do terénu má predsa pripravený plug-in-hybridný Outlander.

Mitsubishi Outlander je v ponuke automobilky úspešnou stálicou a to aj ako verzia PHEV, teda plug-in-hybrid. Je to dokonca najpredávanejšie plug-in-hybridné SUV na svete. Minulý rok prešiel Outlander modernizáciou. Posúva elektrifikáciu modelu o kus ďalej, pričom ponechala Mitsubishi všetky jeho dobré vlastnosti. Vyskúšali sme si Outlander PHEV na vlastnej koži a treba priznať, že to s tou elektrikou vie celkom dobre.

Exteriér

Zvonka sa na pohľad Outlander zmenil len minimálne. Stále má sebavedomý, robustný vzhľad, čo je pre auto tejto kategórie vítaným plusom. Napriek tomu, že dôležitou súčasťou celého pohonu a teda aj filozofie vozidla je elektrika, navonok to Mitsubishi nijako nevykrikuje. Vzhľadom ostáva rozumne konvenčné, ale pod plechmi je plné pokrokových technológii. Outlander sa nevyčleňuje zo zavedeného a úspešného dizajnového jazyka značky. Pôsobí energicky a pritom elegantne. Dominantným prvkom dizajnu je predná maska v tvare dynamického štítu a nezaprie, že pochádza z východného sveta. Snaží sa byť páčivým pre oko každého vkusu a treba priznať, že sa mu celkom darí.

Interiér

Bohatý vnútorný priestor je dobre presvetlený, potešia rozmerné presklenné plochy. Dobrý dojem podčiarkujú použité materiály a v Mitsubishi trocha zapracovali aj na dielenskom spracovaní detailov. Ak by ste chceli na prvý pohľad odlíšiť, či ide o verziu s klasickým pohonom alebo o plug-in-hybrid, nezistili by ste to. Svoju pozornosť by ste museli zamerať na volič automatickej prevodovky, ktorý je špecifický. Po naštartovaní Outlander prezradí ticho a informácie z prístrojového panela. Ovládače sú rozmiestnené ergonomicky, nič netreba hľadať a budete sa riadiť intuíciou. Akurát tlačidlo palubného počítača je ukryté pod volantom z ľavej strany. Samozrejme, pri dennom používaní si na jeho umiestnenie zvyknete. Pre nepripraveného je to však malá schovávačka.

Na palube vládne pohodlie. Vďaka rozmerom si na každom sedadle nájde dobrú pozíciu aj dospelý pasažier. Rodina nepohrdne slušným a dobre prístupným batožinovým priestorom. V tomto bode sa však podobnosti s klasickým Outlanderom začínajú rozchádzať a na rad ide elektrika.

Jazda

Z aktuálne dostupných elektrifikovaných automobilov sa podvedome núka plug-in-hybrid ako najrozumnejšia verzia. Zvládne jazdiť čisto na elektriku, pritom sa nemusíte báť, že sa vám minú jej zásoby. Konvenčný motor si stále vypýta benzín, takže v tomto je zatiaľ istota vítaná. Vo všeobecnosti platí, že výhody tohto pohonu cítiť hlavne v meste. Outlander PHEV nie je výnimka. V uličkách miest dokáže kľučkovať aj na elektriku, pomáha benzínovému motoru v rozjazdoch a úspešne tlačí priemernú hodnotu spotreby dole. Benzínový štvorvalec s objemom 2,4 litra má výkon 99 kW, spolu s dvojicou elektromotorov má systém celkový systémový výkon 165 kW. To rozmernému automobilu na dynamickú jazdu postačuje. A netreba sa báť ani plného zaťaženia vozidla. V meste sme jazdili so spotrebou okolo 2 l/100 km. To je výborný výsledok, treba však brať ohľad na fakt, že s vybitým akumulátorom to nie je možné. Pohon má pokrokový systém rekuperácie a dokáže trocha elektriky získať pri brzdení alebo pri využívaní niektorého z piatich rekuperačných stupňov. Takto získaná energia autu postačí na rozbiehanie, na elektrické plávanie mestom však už nie. Elektromotory vám nebudú veľmi pomáhať ani pri dlhých presunoch po diaľnici. Maximálna rýchlosť pri EV režime je 135 km/h, no kapacita akumulátorov sa rýchlo minie a ostane vám k dispozícii len spoľahlivý benzínový pracant. V tomto prípade osciluje spotreba medzi 6,5 až 9 l/100 km a v prípade, že sa vyberiete do terénu, atakuje hranicu 10 l/100 km.

Oulander PHEV stále ostáva SUV. Pohon typu Twin Motor so systémom S-AWC by mal zabezpečovať optimálny krútiaci moment a teda poskytovať záber každému kolesu. Na výber sú tri režimy: normal - bežná jazda, snow - ľahšie rozjazdy na nespevnenom povrchu a lock na simuláciu uzamknutého centrálneho diferenciálu. Základom pohonu všetkých kolies sú dva elektromotory. Jeden pre prednú, druhý pre zadnú nápravu. Spaľovací agregát sa stará o pohon prednej nápravy. Skúšali sme, čo všetko dokáže a jeho limity sme našli až pri náročnom krížení náprav, kde sa ukázalo, že zadná náprava nestíha schopnostiam prednej a auto v náročnejšom teréne stráca dych. Naše menej úspešné prejazdy mali na svedomí aj „obyčajné“ pneumatiky. Ak sa teda obzeráte po aute, ktoré sa nebojí terénu bez ohľadu na podmienky, tak PHEV Outlander to nebude. Má svoje nesporné kvality, ak kombinujete ľahší terén a mesto. Vtedy vás príjemne prekvapí spotrebou i jazdnými vlastnosťami.

 

Plusy

+ kompaktné rozmery

+ robustná konštrukcia

+ spotreba v meste

+ dielenské spracovanie

+ univerzálne využitie

 

Mínusy

- slabšie výkony v teréne

- vyššia spotreba po minutí elektriky

 

Technické údaje

Motor -  zážihový 4-valec

zdvihový objem – 2 360 cm3

systémový výkon kW/k/ot/min/ - 165/224/-

krútiaci moment (spaľovací motor) /Nm/ot/min/ - 211/4 500

krútiaci moment (elektromotor) Nm predný/zadný - 137/195

prevodovka –automatická s fixným prevodom

zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,5

max. rýchlosť (režim EV) - /km/h/ - 165 (135)

spotreba kombinovaná l/100 km/ (s nabitými akumulátormi) - 7,0(2,0)

dĺžka x výška x šírka /cm/ - 469,5/169,6/180,0

rázvor /cm/ - 267,0

celková hmotnosť /kg/ - 2 390

batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 463/-

objem palivovej nádrže /l/ - 45

základná cena vozidla od /€/ - 36 990,- €

 cena testovaného vozidla /€/ 48 490,- €

 

Text a foto: Samuel Vanko

 

© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén