Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Niektoré veci v automobilizme dostávajú rýchly spád. Pickup od Mazdy je na trhu iba dva roky a už sa podrobil miernym kozmetickým úpravám. Malé technické zmeny sa odohrali aj pod jeho karosériou.
Za prvým novinárskym kontaktom s inovovaným modelom BT-50 sme vycestovali do klimaticky prijateľnejšieho pásma – chorvátskeho Dubrovníka. Mazda BT-50 je typickým pracantom, ktorý sa nestratí v teréne, preto si získal obľubu v rôznych nasadeniach. Uplatní sa v horských oblastiach ako dopravca rôznych materiálov, ako spoločník pri preprave náčinia na voľný čas, či vo funkcii požiarneho vozidla. To sú iba niektoré z jeho možných činností, okrem toho ho možno použiť aj ako štýlové offroadové vozidlo. Doteraz sa celosvetovo predalo 60 tisíc týchto vozidiel, pričom takmer jedna tretina pripadá na Európu (19 tisíc kusov). Jeho úspešnosť podčiarkujú aj viaceré ocenenia. Z toho logicky vyplýva, že zmeny nemuseli byť výrazné, ale iba zušľachťujúce.
Mierne retuše
Zmeny zovňajšku sa zamerali na inováciu tvaru predného nárazníka, výraznejšie je vypracovaná maska chladiča. Lichobežníkové otvory na prívod vzduchu dodávajú prednej časti spolu so svetlometmi širšiu optiku a mohutnejší vzhľad. Menil sa aj počet farebných odtieňov laku karosérie. Teraz je k dispozícii jedenásť, z toho päť je nových. Zákazník si má možnosť objednať aj tri farebné kombinácie dvoch odtieňov. Nový dizajn dostali aj 16-palcové disky kolies. Zmeny sa dotkli aj interiéru, priestor tu dostala ešte väčšia elegancia a kvalita materiálov. Na sedadlách a obloženiach dverí sa objavili nové látky. Stredová konzola sa prezentuje striebornou plochou, na želanie je k dispozícii koža.
Kokpit vodiča je zostavený tak, aby bol funkčný, predné sedadlá ponúkajú dostatočný komfort. Na stredovej konzole je neveľký počet prehľadne usporiadaných prvkov. O dobrý výhľad z vozidla sa stará vyššia pozícia vodiča, veľké vyhrievané spätné zrkadlá a dostatočne presklená kabína. Potrebné drobné predmety si možno odložiť do viacerých praktických priehradiek. Volant sa dá nastaviť výškovo.
Možnosti výberu
Pickup od Mazdy sa vyskytuje v troch variantoch ponukykabín: Regular Cab (4x2), Rap Cab (4x4) a Double Cab (4x4). Od typu kabíny sa odvíja aj dĺžka ložnej plochy. Štandardná kabína (Regular Cab) pre dvojicu pasažierov má ložnú plochu dlhú 2280 mm, stredná Rap Cab (usporiadanie sedadiel dve vpredu a dve vzadu) ponúka dĺžku 1753 mm a verzia pre piatich pasažierov Double Cab odvezie predmety dlhé 1530 mm. Samozrejme, navyše sa dá využiť aj do roviny sklopené zadné čelo.
Známy motor
Pohonná jednotka zostala nezmenená, znamená to, že ide o naftový motor 2.5 MZR-CD (105 kW/143 k; 330 Nm). Tieto parametre umožňujú vozidlu ťahať príves s hmotnosťou až 3000 kg. Mazda BT-50 je k dispozícii s pohonom jednej nápravy a pripájateľným pohonom všetkých kolies prostredníctvom redukčnej prevodovky. Za bežných okolností je poháňanou zadná náprava. Prenos pohonnej sily zabezpečuje 5-stupňová manuálna prevodovka. Sériovo je pre všetky BT-50 k dispozícii samosvorný diferenciál.
Zopár postrehov
Mazda BT-50 posunula svoje poslanie o kus dopredu. Jej vlastnosti ju pasujú za vhodné náčinie do náročnejších terénov, pritom si zachováva imidž vzhľadovo zaujímavého pickupu. Jazdili sme s verziou Double Cab, ktorá do vnútra pojme piatich pasažierov. Dobrý je aj komfort odpruženia vozidla, z hľadiska jeho určenia. Páčilo sa nám aj vypracovanie interiéru. Najnovší vyslanec do terénu ponúka nielen materiálovú a jazdnú kvalitu, ale aj príjemný vzhľad. Cena základnej verzie Regular Cab 4x2 Basis je 684 900 Sk (22 734,52 Sk) s DPH.
Jozef Beníček
Foto – autor, archív
Technické údaje
Motor 2.5 MZR-CD (verzia 4x4 Double Cab)
Zdvihový objem (cm3) 2499
Maximálny výkon (kW/k) pri (ot/min) 105 (143)/3500
Max. krútiaci moment (Nm) pri (ot/min) 330/1800
Max. rýchlosť (km/h) 158
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5
Spotreba
mesto/mimo/kombinácia (l/100 km) 10,9/7,8/8,9
Rozmery ložnej plochy dxš (mm) 1530x1456
Objem palivovej nádrže (l) 70
Rozmery – dlžkaxšírkaxvýška (mm) 5075x1805x1445
Rázvor (mm) 3000
Terénne vlastnosti
Nájazdový uhol vpredu/vzadu (o) 34/33
Prejazdový uhol (o) 22
Bočný náklon (o) 48
Hĺbka brodenia (mm) 750
Svetlá výška (mm) 207
Cena: od 991 800 Sk (32 921,73 eur) s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |