Smart pre dvoch vstúpil do druhého generačného obdobia. Narástol o 12 centimetrov, ale stále je formátom vhodným najmä na prepletanie sa mestskými uličkami.
Už prvá generácia sa hlásila k solídnej pasívnej bezpečnosti, čo zaručila pevná konštrukcia kabíny pre cestujúcich. Technika však od tých čias pokročila a z troch hviezdičiek pri bývalom Smarte sú štyri pri aktuálnom. Toľko dostal v rámci hodnotenia EuroNCAP. Na minivozidielko je to veľmi dobrý výkon.
Vnútorné pomery
Za volant sa nastupuje veľkými dverami, dvojica pasažierov má k dispozícii dostatočný priestor. Príjemnou cestovateľskou epizódou sú pohodlné sedadlá. Palubná doska je jednoduchá a spĺňa nároky na ergonómiu, spínacia skrinka je pri voliacej páke ovládajúcej režimy automatizovanej prevodovky. Polohu spätných zrkadiel treba doladiť manuálne, okná bočných dverí sa ovládajú elektricky. Do batožinového priestoru vzadu sa dá uložiť 220 litrov nákladu, čo je vcelku solídna hodnota. Zadné dvere sa otvárajú na dvakrát, v prvom kroku sa dá otvoriť iba zadné okno, spodná časť sa vyklápa.
Pohyblivý stroj
V zadnej časti je uložený jednolitrový motor s maximálnym výkonom 52 kW (71 k). Vzhľadom na to, že dodáva kinetickú energiu nízkej pohotovostnej hmotnosti, vozidlo má veľmi slušnú akceleráciu. Jeho ochota zrýchľovať po naskočení zelenej na semafore sem-tam urazí aj namyslených výkonovo silnejších. Automatizovanú prevodovku možno nechať radiť, v tomto režime trochu váha, sekvenčná zmena predvolených stupňov je trochu bystrejšia. Pri pohybe nerobí problém to, že volant nie je podporovaný posilňovačom. Ku pozitívam patrí výhľad z vozidla. Pri bežnej jazde sa agregát zvukovo nemosúri, pri razantnejšej prevádzke sa prihlási mohutnejším prejavom. V prípade tohto kolibríka to však nie je pre zvukovody nepríjemná súčasť hybnosti, ale akési prirodzené napínanie malolitrážneho svalstva. Podvozok je naladený tvrdšie, ale dobrú tlmiacu prácu si odvedú príjemné sedadlá. Smart napriek krátkemu rázvoru vcelku dobre zvládal húpavé vlnovky, rázy sa príliš do volantu neprenášali.
Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 4,7 litra benzínu na 100 kilometrov, my sme zaznamenali 5,5 litra. Smart nie je teda iba bystrý, ale aj prevádzkovo nenáročný.
Technické údaje
Smart ForTwo 1.0
Motor benzínový trojvalec
Zdvihový objem (cm3) 999
Max. výkon (kW/k) pri (ot/min) 52 (71)/5800
Max. krút. moment (Nm) pri (ot/min) 92/4500
Maximálna rýchlosť (km/h) 145
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,7
Objem kufra (l) 220/340
Objem nádrže (l) 33
Pohotovostná/užitočná hmotnosť (kg) 750/270
Rozmery (mm) 2695x1559x1542
Rázvor (mm) 1867
Prevodovka 5-stupňová automatizovaná
Cena: od 322 660 Sk
Plusy:
• živý motor
• nenáročný na palivo
• priestor vo vnútri
• pohodlné sedadlá
• jednoduchá obsluha
• rozmery vhodné do mesta
Mínusy:
• radenie prevodovky
• chod motora na voľnobehu