Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Model GLE stretávate na slovenských cestách už bežne. A stavíme sa s vami, že rovnako ako my ho stále nazývate „Emelo“. Podoba je síce na prvý pohľad neodškriepiteľná, no ak sa pozriete lepšie zistíte, že: na prednej časti pribudli nové svetlá s technológiou LED, zmenil sa tvar nárazníka a aj maska chladiča. Na zadnej časti je nová grafika združených svetiel a výfukové koncovky dizajnéri „implantovali“ do rohov zadného nárazníka. Ak však stále, po krátkom obzeraní budete tvrdiť, že ste „nabetón“ videli ML, nebuďte zbytočne nervózny. Aj nás počas týždňového testu neustále mýlila bočná silueta. Pretože tá zostala rovnaká...
Novinky najmä v interiéri
Vždy sa tešíme na testovanie vozidiel s hviezdou. Vieme, že v interiéri nás (bez rozdielu triedy) čaká ukážkové remeselné spracovanie a dobrá ergonómia. GLE aj vo vnútri pôsobí tak, ako od neho vodič ochotný priplatiť si oprávnene očakáva: je priestranné a komfortné, s množstvom technologických lahôdok.
Stred palubnej dosky patrí veľkému LCD displeju, ktorý však nie je odnímateľný a preto prenosný tablet iba pripomína. Dominantným prvkom je multifunkčný športový volant s 3-ramenným dizajnom.
Páčilo sa nám, že zadný rad sedadiel je mierne zvýšený, a tak majú aj pasažieri vzadu dobrý výhľad v smere jazdy. Veľmi sme oceňovali otváranie dverí do takmer pravého uhla, ktoré uľahčovali nastupovanie nielen dopredu, ale aj dozadu.
Poľahky aj v tme...
Technici prémiovej značky sa tentoraz vyznamenali aj pri svetlometoch. Označili ich ako LED Intelligent Light System.
Sú síce príplatkovým vybavením, no v prípade tohto vozidla by sme si ich pri nákupnom konfigurovaní modelu určite zakrúžkovali. To, že sa natáčajú v smere jazdy vozidla už nie je novinkou, no zaujímavé je, že automaticky (a hlavne inteligentne) prepínajú medzi diaľkovým a stretávacím režimom.
Neudeje sa to nikdy náhle, ale postupne, pretože systém rozoznáva priestor, v ktorom sa nachádza protiidúce vozidlo a diaľkové svetlá stlmí len v ňom, aby ste jeho vodiča neoslepovali. Na ostatnú časť vozovky svietia svetlá neustále „naplno“ a keď už oprotiidúce vozidlo miniete, tak bleskurýchlo dosvietia priestor, z ktorého odišlo.
Excelentná bezpečnosť
Adaptívny tempomat, ktorý dokáže vozidlo automaticky spomaliť, ba dokonca až zastaviť, nie je žiadnou novinkou, a tak sme ho v prémiovom modeli GLE samozrejme očakávali. Vozidlo však bolo vybavené aj systémom pre udržanie v jazdnom pruhu. Ten funguje po aktivovaní tempomatu a stará sa o to, aby sa vozidlo pohybovalo ideálne, teda v strede jazdného pruhu.
Zaznamenali sme zaujímavé „doladenie“ systému. Zatiaľ čo predchádzajúce verzie reagovali až vtedy, keď sa auto dostalo na deliacu čiaru, vo verzii od značky „MB“ reaguje už oveľa skôr a razantnejšie udržiava vozidlo v strede zvoleného jazdného pruhu.
Systém umožňuje jazdu bez zásahu vodiča dokonca i v tiahlych zákrutách. Ak však vodič po niekoľkých sekundách (ani po dôraznom upozornení na displeji) nezačne korigovať smer jazdy volantom, tak tento systém dokáže vozidlo bezpečne spomaliť a zastaviť.
Poznatky z jazdy...
Model označený ako GLE 350d má nad prednou nápravou vyvážený a kultivovaný naftový šesťvalec s výkonom 190 kW (258 k), ktorý dokáže dokonale využiť svoj impozantný krútiaci moment (620 Nm). Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje inteligentná deväťstupňová prevodovka, ktorú výrobca označuje ako 9G-TRONIC.
Prevodovka radí plynule a snaží sa porozumieť príkazom vodiča, ktoré udeľuje plynovému pedálu. Zjednodušene: ak ste k plynovému pedálu nežný tak sa v kabíne jemne pohojdávate, ak ste drsný tak vás to bude vtláčať do sedadla a spolujazdci si riadne precvičia ich krčné chrbtice...
Dôstojný kus reprezentatívneho auta sa pokojne vydá i do náročného terénu, kde okrem pohonu 4x4 využíva aj prednosti vzduchového pruženia, vďaka ktorému sa dá zvýšiť svetlá výška podvozka o 50 milimetrov. Na diaľnici a kvalitnej ceste sa zasa dá jeho svetlosť znížiť o 15 milimetrov. Ak si vodič zvolí športový režim podvozok citeľne stuhne a s vozidlom možno jazdiť naozaj svižne (zrýchlenie z 0-100 km/h je za 7,1 s!).
Netreba však nikdy zabudnúť na to, že takéto auto si vyžaduje dostatočne skúseného vodiča, ktorý si dokáže uvedomovať jeho hmotnosť. Tá totiž dosahuje pri plne naloženom vozidle takmer tri tony. A tá môže byť, aj napriek bohatej nádielke bezpečnostných systémov, v ostrých zákrutách veľmi nebezpečnou fyzikálnou veličinou.
Resumé
Model GLE by sme chceli mať vo svojej garáži. Je to, podľa nás, vhodná alternatíva pre skutočných „svetobežníkov“, ktorí sa ani pri dynamickejšom šoférovaní nechcú unaviť a požadujú nekompromisné bezpečie.
Hlavným benefitom tohto modelu (na ktorý by ste pri pohľade na jeho nevinný biely lak mohli zabudnúť) je jeho nadanie pre jazdu v náročnejšom teréne. A aby sme nezabudli: spotreba... Nám sa s ním darilo v sebavedomom mestskom režime jazdiť pod desať litrov. Na hranicu ôsmich sme dlhodobo klesli, keď sme sa pri výletoch mimo mesta kochali okolitou prírodou a užívali si komfortné nastavenie vzduchového podvozka...
Foto: Andrej Brtáň
PLUSY
+ image
+ inteligentné led svetlá
+ bezpečnostné systémy
+ dynamika motora
+ podvozok
MÍNUSY
- vyššia hmotnosť
Technické údaje:
Motor
V6 naftový
Zdvihový objem (cm3)
2987
Výkon (kW/ot/min)
190/3400
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
620/1600
Pohon
všetkých kolies
Prevodovka
9-stupňový automat
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
7,1
Maximálna rýchlosť (km/h)
225
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
7,3/6,2/6,6
Dĺžka x šírka x výška (mm)
4819 x 2141 x 1796
Rázvor (mm)
2915
Objem nádrže (l)
93
Objem batožinového priestoru (l)
690/2010
Pohotovostná hmotnosť (kg)
2175
Celková hmotnosť (kg)
2950
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena vozidla od (€)
54 420
Cena testovaného vozidla (€)
96 324
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |