Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Nemecká značka, ktorá patrí medzi etalóny luxusu vstúpila do segmentu, v ktorom konkurencii doteraz spôsobovala vrásky len svojimi dodávkovými vozidlami. Pick-up X-Class je podľa nás veľmi odvážnym počinom výrobcu luxusných áut, pretože ani po týždňovom náročnom testovaní si nevieme predstaviť, že by sme auto s perleťovým lakom, využívali ako výlučne pracovný nástroj. Aj keď ťažkej práce a ani drsného terénu sa určite nezľakne...
Exteriér
To, že pri jazde po diaľnici v spätnom zrkadielku odrazu uvidíte rýchlo sa približujúci a ľahko identifikovateľný luxusný off-road vás určite neprekvapí. Predná – mimoriadne sebavedomá – časť karosérie, ktorú zbadáte ako prvú, je v intenciách súčasného dizajnu značky. Na luxusnom vzhľade jej pridáva najmä široká predná maska, moderná LED optika združených svietidiel a samozrejme neprehliadnuteľný znak Mercedes-Benz.
Keď vás však toto auto začne predbiehať a uvidíte jeho bočnú siluetu zostanete pravdepodobne prekvapení. Za veľkorysou kabínou bude totiž pokračovať bočnica jednoduchého nákladného priestoru. A keď tento „drobček“ predbiehací manéver dokončí, tak uvidíte zozadu auto, ktoré by ste – ak by nemalo na zadnom nakladacom čele opätovne znak trojcípej hviezdy – mohli považovať aj za: Nissan Navara.
Upokojíme vás, vaše prirovnanie nebude celkom chybné. Mercedes X naozaj vznikol v rámci spolupráce s touto japonskou značkou, ku ktorej sa v tomto prípade pridal aj francúzsky Renault. O tom však až v nasledujúcich riadkoch...
Interiér
Vo vnútri sa tvorcovia zamerali najmä na využitie ľahko udržiavateľných tvrdých povrchov. A hoci nepôsobia vôbec lacno, pre najnáročnejších klientov sú, pre istotu, pripravené i drevené variácie výplní prístrojovej dosky a samozrejme aj kvalitné kožené čalúnenie.
Na strednej časti prístrojovej dosky kraľuje „tablet“ aký poznáme aj z ostatných aktuálnych modelov MB. Rovnako od tejto značky je i trojramenný volant a všetky ovládacie páčky, tlačidlá a palubné prístroje. Odlišné je ovládanie automatickej prevodovky, ktoré nie je umiestnené (tak ako je to u MB obvyklé) pod volantom, ale v stredovej konzole.
Ak sme už na začiatku spomínali Nissan, tak už pred nastúpením do vozidla vám ho pripomenie diaľkový ovládač centrálneho zamykania a vo vnútri prepínač pohonov náprav, s uzávierkou diferenciálu. Identické súčasti vozidla používa totiž práve spomínaný japonský výrobca...
Sedenie na prednom rade je podľa očakávania komfortné. Pozície predných sedadiel sa ovládajú elektricky, majú aj vyhrievanie. Výrazným benefitom pre cestujúcich vpredu je vysoká pozícia nad vozovkou a dobrý výhľad do všetkých strán. Na zadnom rade je sedenie o čosi menej pohodlné, sedacie časti sú umiestnené nižšie a menší je aj priestor v oblasti kolien.
Čo je (zatiaľ) pod kapotou?
Na Slovensku sa Mercedes-Benz X predáva s dvoma vznetovými agregátmi. Benzínové motory sa na náš trh nedovážajú.
„Základným“ motorom je preplňovaný naftový štvorvalec z dielne Renault, s objemom 2,3 l a s výkonom 120 kW (163 koní). Vozidlo s ním je označené ako X220d. Silnejší model, označený ako X250d, má pod kapotou modifikáciu rovnakého motora, no s výkonom 140 kW (190 koní). K ekologickému pohonu naftových agregátov prispieva selektívna katalytická redukcia, ktorá využíva technológiu AdBlue.
Na Slovensko by v polovici budúceho roka mala prísť verzia so vznetovým šesťvalcovým agregátom, ktorý bude priamo z dielne MB. Model bude označený ako X350d a ponúkne výkon 190 kW (258 koní) a trvalý pohon všetkých štyroch kolies.
Jazda a praktické využitie
Vozidlo, vďaka použitiu osvedčenej rámovej podvozkovej platformy, je pripravené aj na prevoz nákladu v najnáročnejších terénnych podmienkach. Pri dynamickej jazde na asfalte sa podľa očakávaní však negatívne prejavuje vyššia hmotnosť i svetlá výška podvozka, a tak, hoci sa karosérie extrémne nenakláňa, do zákrut treba vchádzať opatrnejšie.
Vyššiu hmotnosť poctivého teréniaku vodič pocíti i pri pokuse o radikálnejšie zrýchlenie. Preto pri dlhších cestách s plne naloženým vozidlom treba rátať pri predbiehaní s dostatočnou priestorovou rezervou. Rozvážnejšia 7-stupňová automatická prevodovka je však skvelým partnerom pre komfortnú jazdu s plne naloženým vozidlom aj vo veľmi ťažkom teréne.
Využitie zadnej nákladnej časti je limitované roletou a výškou bočníc. Trocha nám prekážalo, že na odomknutie a zamknutie rolety sme museli vždy vyberať z diaľkového ovládača ukrytý kľúčik.
Resumé
Model X je podľa nášho názoru výborným autom pre aktívnych vyznávačov luxusu, ktorí trávia väčšinu času športovaním, či počas celého roka jazdia na svoje vysokohorské chaty. Vďaka klasickej a overenej koncepcii podvozka, ale aj vďaka distribúcii pohonu na obe nápravy sa netreba obávať ani mimoriadne ťažkých úsekov nespevnených komunikácií.
Na záver naše osobné konštatovanie: hoci toto auto splnilo všetky naše očakávania, pri značke Mercedes-Benz by sme si tentoraz radšej počkali na 6-valcový agregát, ktorý bude mať trvalý pohon oboch náprav a pripravia ho konštruktéri zo Stuttgartu. (Viac fotografií nájdete na stránke www.stellacentrum.sk v rubrike Testy).
Foto a text: stellacentrum.sk
PLUSY
+ terénne vlastnosti
+ exteriér
+ praktické využitie nákladného priestoru
+ sedenie na predných sedadlách
MÍNUSY
- manipulácia s roletou nákladného priestoru
- miesto na sedenie vzadu
Technické údaje:
Motor
4-valec, nafta
Zdvihový objem (cm3)
2 298
Výkon (kW/k/ot/min)
140/190/3750
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
450/1500 - 2500
Pohon
4x4
Prevodovka
7-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
11,8
Maximálna rýchlosť (km/h)
176
Spotreba podľa výrobcu (mesto/mimo/kombinovaná l/100 km)
9,9/6,9/7,9
Dĺžka x šírka x výška (mm)
5340 x 1920 x 1819
Rozmery nákladného priestoru dĺžka x šírka
1058 x 1560
plocha 2,48 m2
Rázvor (mm)
3150
Pohotovostná hmotnosť (kg)
2 213
Celková hmotnosť (kg)
3 250
Cena vozidla od (€)
49 467
Cena testovaného vozidla (€)
59 360
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |