Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Nemecká značka, ktorá patrí medzi etalóny luxusu vstúpila do segmentu, v ktorom konkurencii doteraz spôsobovala vrásky len svojimi dodávkovými vozidlami. Pick-up X-Class sme vám už predstavili so slabším štvorvalcom. V závere testu sme sľúbili, že čoskoro vyskúšame aj 6-valec. A tak sme sľub dodržali a prinášame vám pohľad na jeden z najsilnejších pick-upov na slovenskom trhu...
Exteriér
To, že pri jazde po diaľnici v spätnom zrkadielku odrazu uvidíte rýchlo sa približujúci a ľahko identifikovateľný luxusný off-road vás určite neprekvapí. Predná – mimoriadne sebavedomá – časť karosérie, ktorú zbadáte ako prvú, je v intenciách súčasného dizajnu značky. Na luxusnom vzhľade jej pridáva najmä široká predná maska, moderná LED optika združených svietidiel a samozrejme neprehliadnuteľný znak Mercedes-Benz.
Keď vás však toto auto začne predbiehať a uvidíte jeho bočnú siluetu zostanete pravdepodobne prekvapení. Za veľkorysou kabínou bude totiž pokračovať bočnica jednoduchého nákladného priestoru. A keď tento „drobček“ predbiehací manéver dokončí, tak uvidíte zozadu auto, ktoré by ste – ak by nemalo na zadnom nakladacom čele opätovne znak trojcípej hviezdy – mohli považovať aj za: Nissan Navara.
Upokojíme vás, vaše prirovnanie nebude celkom chybné. Mercedes X naozaj vznikol v rámci spolupráce s touto japonskou značkou, ku ktorej sa v tomto prípade pridal aj francúzsky Renault. O tom však až v nasledujúcich riadkoch...
Interiér
Vo vnútri sa tvorcovia zamerali najmä na využitie ľahko udržiavateľných tvrdých povrchov. A hoci nepôsobia vôbec lacno, pre najnáročnejších klientov sú, pre istotu, pripravené i drevené variácie výplní prístrojovej dosky a samozrejme aj kvalitné kožené čalúnenie.
Na strednej časti prístrojovej dosky kraľuje „tablet“ aký poznáme aj z ostatných aktuálnych modelov MB. Rovnako od tejto značky je i trojramenný volant a všetky ovládacie páčky, tlačidlá a palubné prístroje. Odlišné je ovládanie automatickej prevodovky, ktoré nie je umiestnené (tak ako je to u MB obvyklé) pod volantom, ale v stredovej konzole.
Sedenie na prednom rade je podľa očakávania komfortné. Pozície predných sedadiel sa ovládajú elektricky, majú aj vyhrievanie. Výrazným benefitom pre cestujúcich vpredu je vysoká pozícia nad vozovkou a dobrý výhľad do všetkých strán. Na zadnom rade je sedenie už menej pohodlné, sedacie časti sú umiestnené nižšie a menší je aj priestor v oblasti kolien...
Jazda a praktické využitie
Vozidlo, vďaka použitiu osvedčenej rámovej podvozkovej platformy, je pripravené aj na prevoz nákladu v najnáročnejších terénnych podmienkach. Trieda X má tuhú zadnú nápravu a listové perá. Pri dynamickej jazde na asfalte sa podľa očakávaní mierne negatívne prejavuje vyššia hmotnosť i svetlá výška podvozka, a tak, hoci sa karoséria vďaka vyladenej podvozkovej platforme takmer nenakláňa, do zákrut treba vchádzať o čosi opatrnejšie.
Pod prednú kapotu tejto verzie sa dostal dieselový trojliter so šiestimi valcami. Mohutný krútiaci moment (550 Nm) dokáže 2,3 tony vážiace auto dostať na stovku za 7,9 sekundy. Chod pohonnej jednotky je kultivovaný a má naozaj sebavedomý zvukový prejav. Ten však v dobre akusticky utesnenej kabíne takmer nepočuť.
Vyššia hmotnosť poctivého teréniaku, v prípade tohto 6-valcového agregátu, však vodiča neobmedzí ani pri pokuse o radikálnejšie zrýchlenie. Preto pri dlhších cestách s plne naloženým vozidlom, najmä pri predbiehaní (na rozdiel od 4-valcovej verzie), netreba mať žiadne obavy, že by ste na prehľadných úsekoch nestihli načas. Výborná 7-stupňová automatická prevodovka je skvelým partnerom pre komfortnú jazdu nielen na diaľnici, ale aj s plne naloženým vozidlom v ťažkom teréne.
V závere tejto pasáže, však musíme férovo upozorniť, že pre niekoho môže byť limitujúcim objem zadnej nákladnej časti. Hoci uvezie až tonu nákladu, je znížená neodnímateľným uzamykateľným krytom a menšou výškou bočníc. Preto nie je vhodná na prevoz vyšších predmetov...
Auto pri diaľničnej maximálke 130 km/h a pri zaradenom 7. prevodovom stupni pracuje v oblasti 2 350 otáčok. Priemerná spotreba sa pohybuje v oblasti 10 – 11 litrov.
Resumé
Model X je podľa nášho názoru výborným autom pre aktívnych vyznávačov luxusu, ktorí trávia väčšinu času športovaním, či počas celého roka jazdia na svoje vysokohorské chaty. Vďaka klasickej a overenej koncepcii podvozka, ale aj vďaka distribúcii pohonu na obe nápravy sa netreba obávať ani mimoriadne ťažkých úsekov nespevnených komunikácií.
Nám sa však pri tejto verzii páčilo, že spod kapoty sme konečne počúvali sebavedomé „mrmlanie“ poctivého a osvedčeného šesťvalca z Nemecka. Za to dávame značke MB pri tejto verzii palec hore!
Pozn.: Kompletnú fotogalériu nájdete na stránke www.stellacentrum.sk v rubrike Testy.
Foto: Andrej
Text: www.stellacentrum.sk
PLUSY
+ exteriéru zodpovedajúci šesťvalcový motor
+ terénne vlastnosti
+ exteriér
+ sedenie na predných sedadlách
MÍNUSY
- výškovo limitované využitie nákladného priestoru
- miesto na sedenie vzadu
- volant nastaviteľný iba výškovo
Technické údaje:
Motor
benzínový V6/24
Zdvihový objem (cm3)
2987
Výkon (kW/k/ot/min)
190/3400
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
550/1 400-3 200
Pohon
4X4
Prevodovka
7-stupňová automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
7,9
Maximálna rýchlosť (km/h)
176
Spotreba podľa výrobcu (kombinovaná l/100 km)
9,0 (v teste 10,2 – 11,6)
Dĺžka x šírka x výška (mm)
5340 x 1920 x 1819
Rázvor (mm)
3115
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Objem nádrže (l)
73
Pohotovostná hmotnosť (kg)
2389
Cena vozidla od (€)
49 800
Cena testovaného vozidla (€)
60 784
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |