Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Obľúbený japonský roadster Mazda MX-5 štvrtej generácie sa po troch rokoch na trhu dočkal omladzovacej kúry. Mazda primiešala do inak vydareného automobilového kokteilu trocha dizajnových zmien, niekoľko interiérových vylepšení a v prípade dvojlitrového benzínového štvorvalca aj viac výkonu. Platí to pre verzie s plátennou, ale aj s pevnou odnímateľnou strechou RF a práve tá sa dostala aj k nám do redakčného testu. Pomohli zmeny Mazde MX-5 udržať si svoju typickú povahu?
Exteriér
Milovníci Mazdy MX-5 sa radi nechajú počuť, že v poradí štvrtá generácia roadstera je výzorom najdrsnejšia. Musíme uznať, že sa nemýlia. Ostré hrany, uhrančivý pohľad a prísne črty dávajú Mazde dodnes nepoznaný rozmer. Tou najviditeľnejšou vonkajšou zmenou sú čierne kolesá, ktoré sú dostupné vo viacerých rozmeroch. Mazda nestratila nič zo svojho rozhodného dizajnu. Zaujme na prvý pohľad.
Bacuľatý exteriér síce nevyzerá, ale proporčne je odkazom ku koreňom MX-5. Za tri generácie totiž MX-5 podrástla a stučnela. A to sa štvrtá generácia rozhodla zmeniť. Model ND schudol a dokonca sa o kúsok scvrkol, aby sa čo najviac priblížil prvej generácii (len veľkosťou). Takýto pekný obal skrýva pozoruhodné technológie, no Mazda si vás aj vďaka výzoru podmaní a vy. Prijmete pozvanie do interiéru? Verte alebo nie, raz to áno a urobíte dobre.
Interiér
Najzásadnejšou zmenou interiéru je systém nastavenia volantu. Po novom sa dá výškovo i pozdĺžne prispôsobiť, vďaka čomu sa rozšíri plejáda vodičov, poškuľujúcich po MX-5. Za volant si totiž sadnú jednoduchšie. V ponuke stále ostávajú famózne škrupinové sedadlá Recaro, ktoré výborne držia telo pri razantnej jazde. Prepracovaný a vylepšený infotainment ponúka lepšie ovládanie a má viacero funkcionalít. Batožinový priestor nepodrástol, takže naďalej ostáva malý.
Prehľadné prístroje sú dobre čitateľné a interiér sa vďaka drobným zmenám stal o niečo pohodlnejším a komfortnejším. Za volantom malej otvorenej Mazdy sa dá spokojne „stiahnuť“ niekoľko desiatok litrov benzínu naraz bez toho, aby ste trpeli bolesťami chrbta.
Objem batožinového priestoru je 127 litrov, čo je výrazne menej ako mala prvá generácia a ešte menej ako mali druhá a aj tretia generácia. Prístup do priestoru pre batožinu nie je práve ideálny a ani tvarovanie kufra nie je dokonalé. Mazde sa to však dá odpustiť, keďže jej zameranie nemá rodinný charakter a na výlety za šoférskymi zážitkami nepotrebujete nutne prevážať skrinky.
Jazdné vlastnosti
Omladená MX-5 jazdí stále fantasticiky. Je ľahká, hravá a na pokrútených okreskách z vás spraví šťastných motoristov. Budete si jazdu užívať ako nikdy predtým. A môže za to azda najväčšia zmena celého faceliftu. Dvojliter má vyšší výkon 135 kW (184 k). Je to výkon, ktorý stále reálne dokážete v bežnom živote využiť a auto vyžmýkať na 100 percent, čo sa o veľa prekoňovaných hothatchoch a superšportoch nedá povedať. MX-5 ochotne počúva na pokyny plynového pedála a plná odhodlania zdoláva technicky náročné trasy.
Veľa, na výkon náročných, motoristov sa pri pivných debatách nechá počuť, že MX-5 má málo výkonu. Myslíme si, že v tomto prípade sú to reči. Veď pritom stačí pochopiť podstatu MX-5, ktorá vychádza z DNA anglických roadsterov. Pre radosť z jazdy nepotrebujete nespočítateľné stádo koní, bude vám stačiť nízka hmotnosť, talentovaný podvozok, výborné riadenie a potom dôležitú súčasť – vášnivého vodiča. Tie prvé vlastnosti vynovená Mazda MX-5 má a pridáva k nim aj vyšší výkon, ktorý určité oceníte, veď na stovku s autom vyšprintujete pod 7 sekúnd. A vášeň? Tá už je len na vás.
Plusy
+ nízka hmotnosť
+ čitateľné jazdné vlastnosti
+ výborne nastavený podvozok
+ prevodovka s presne vymedzenými dráhami v kulise
+ rozumná spotreba
+ výborné sedadlá
Mínusy
- menší batožinový priestor
- horší výhľad do zadu
Technické údaje
Motor - zážihový atmosferický 4 valec
zdvihový objem - 1998 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 135/184/7000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 205/4000
prevodovka – 6-stupňová manuálna
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 6,8
max. rýchlosť - /km/h/ - 220
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 8,4/5,9/6,9
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 391,5/173,5/122,5
rázvor /cm/ - 231,0
celková hmotnosť /kg/ - 1305
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 127/-
objem palivovej nádrže /l/ - 45
základná cena vozidla od /€/ - 32.690,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 32.690,- €
text a foto: Samuel Vanko Autosalón
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |