Dnes je utorok, 3 december 2024
|
SUV vozidlá majú čím ďalej väčšiu popularitu. A písať o tom by bolo podľa nás zbytočné. Preto niet divu, že takmer všetci výrobcovia majú vo svojom „portfóliu“ aspoň jeden takýto automobil. A Mazda ich má hneď dva. Ten menší, CX -3 sme nedávno predstavili, tentokrát sme mali k dispozícii väčšiu „CX- päťku“, a to dokonca nielen v benzínovej, ale aj dieslovej verzii. No a keďže benzínové motory začínajú byť čím ďalej populárnejšie, tak sme si pre náš „písaný“ test vybrali benzínovú verziu – Skyactive G.
Exteriér
Hneď úvodom musíme uviesť, že sa jedná už o druhú generáciu, ktorá je na trhu už od mája 2017, ale od mája tohto roka je k dispozícii jej aktualizovaná verzia, ktorá sa od tej predchádzajúcej veľmi nelíši. To svedčí o tom, že už predchádzajúci model sa japonským inžinierom vydaril. Tie hlavné inovácie spočívajú hlavne v roztiahnutých predných svetlách, ktoré sú užšie, roztiahnutom prednom „grile“ na ktorom je umiestnený veľký firemný znak Mazda. Takisto sú menšie a zároveň užšie aj zadné svetlá. Tieto zmeny dodávajú automobilu dynamickejší vzhľad. A aj stĺpik A bol posunutý o 3,5 cm smerom dozadu a spolu s mierne dlhšou prednou kapotou vyzerá športovejšie ako jeho predchodca.
Interiér
Tak, ako sa v podstate neudiali žiadne vonkajšie zmeny, tak ani v interiéri nenastali žiadne zmeny. V zornom poli vodiča dominuje veľký, 7-palcový displej infotainmentu, ktorý nemá žiadne dotykové ovládanie a jednoducho sa ovláda pomocou kruhového ovládača. Priamo pred vodičom sa nachádza druhý displej, ktorý informuje o základných údajoch vozidla – rýchlosti, otáčkach a teplote motora, stave palivovej nádrže a dátach palubného počítača.
Aj vďaka kvalitnému čalúneniu a pomerne dlhým sedákom je sedenie vodiča a spolucestujúcich pohodlné. To sa však nedá povedať o osobe, ktorá sedí na zadných sedadlách v strede, pretože k lepšiemu sedeniu mu bráni vysoký stredový tunel. Takže, ak ísť na dlhšiu cestu, tak maximálne štyri osoby.
Objem zadného kufra je 506 litrov. Ten sa jednoduchým ovládaním sklopenia sedadiel zväčší až na 1620 litrov.
Jazdné vlastnosti
Benzínová verzia Mazda CX-5 je vybavená v podstate tým najlepším, čo môže Mazda v rámci motorizácie poskytnúť. Benzínový atmosferický štvorvalec s obsahom 2,5 litra s výkonom 143 kW a 258 Nm krútiaceho momentu sa už málo vidí pri tendenciách stáleho znižovania objemov, tzv. downsizingu. Takisto sú už mnohé automobily vybavené 7 až 8 stupňovým automatom, ale CX- 5 má len šesťstupňový automat. Ten však radí veľmi hladko krátkym sprevodovaním. Zaujímavosťou je vypínanie dvoch vlacov až do rýchlosti 130 kilometrov, ale neupozorní Vás na to žiaden optický alebo akustický signál. Či to má aj vplyv na konečnú spotrebu sa dá určiť len ťažko, nám sa totiž podarila priemerná spotreba okolo osem litrov. Ale na to, že je to štvorkolka si myslíme, že priemerná spotreba je na dobrej úrovni. Svoju silu prezentuje motor až vo vyšších otáčkach, preto, ak potrebujete predbiehať, treba prudko zošliapnúť plynový pedál, prevodovka okamžite podradí a automobil začne okamžite prudko zrýchlovať.
Podvozok je vyladený komfortne, ale netreba sa obávať jazdiť v zákrutách aj športovejším spôsobom. Odpruženie má tiež vysoký štandard a cesta aj na nerovných povrchoch je príjemná.
Úvodom nášho testu sme spomenuli, že sme mali k dispozícii obe verzie motorov. Ak by sa niekto chcel rozhodnúť, i napriek stále rastúcim obmedzeniam pre dieslovú verziu, má možnosť pozrieť si na našej stránke aj oba redakčné videotesty, ktoré sú zamerané hlavne na výhody a nevýhody oboch pohonných jednotiek a sám posúdiť pre ktorú verziu by sa rozhodol. Určite aj zváži nadobúdajúcu cenu oboch modelov, čím ďalej nižšie spotreby benzínových motorov a nakoniec aj, že momentálny rozdiel medzi cenou nafty a benzínu je cca 5 centov.
Plusy
+ nádherný vonkajší vzhľad
+ nízka vnútorná hlučnosť
+ kvalitne spracovaný interiér
+ 6 stupňový automat radí veľmi hladko
+ výborný podvozok
Mínusy
- vyššia spotreba
- slabší ťah pri nízkych otáčkach
- obmedzené sedenie na zadných sedadlách
- iba 50 l benzínová nádrž
Technické údaje
Motor - zážihový atmosferický 4 valec
zdvihový objem - 2488 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 143/194/6000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 258/4000
prevodovka – 6-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,2
max. rýchlosť - /km/h/ - 195
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 10,2/8,5/9,0
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 455,0/168,0/184,0
rázvor /cm/ - 270,0
celková hmotnosť /kg/ - 1610
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 506/1620
objem palivovej nádrže /l/ - 58
základná cena vozidla od /€/ - 23.000,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 33.750,- €
MG HS 1.5T28.11.2024 |
JEEP GRAND CHEROKEE28.11.2024 |
CITROEN C3 TURBO 100 S&S28.11.2024 |
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |