Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Mazda modelovým radom 3 v ostatnom čase poriadne rozvírila vody v nižšej strednej triede. Hlavne dizajnom. Vyskúšali sme si o niečo usadlejšiu verziu sedan s najslabším benzínovým agregátom. Niečo zvládla bravúrne, no stále má miesta na vylepšenie.
Exteriér
Dizajn karosérie je to, čo vás bude na Mazde 3 fascinovať. Oproti hatchbacku je sedan o kúsok nudnejší, ale tým, ktorí oceňujú konzervatívnejšie tvary to nebude prekážať. Predná časť sa od sedanu nijako nelíši. Má dramaticky „zazerajúce“ predné reflektory, ktoré akoby boli mierne prižmúrené. Dizajnový jazyk navodzuje dojem, že auto je v pohybe – aj keď v skutočnosti stojí. Vzhľadom na fakt, že dizajn a krása sú výsostne subjektívne kategórie, je to možno odvážne tvrdiť, ale v rámci triedy ide o jedno z najkrajších áut. K autu ladili aj nízkoprofilové osemnástky a keby bola špecifikácia na nás, zrejme by sme po nich siahli aj my. Na výber sú aj šestnásťpalcové disky, no tie by sme radšej nechali v sklade.
Zadná časť typu sedan je vizuálne dobre zladená, nepôsobí disproporčne a ani ako nasilu dorábaná, len aby sa odpovedalo na dopyt. Na prvý pohľad trojka sedan pripomína Mazdu 6, teda väčšieho súrodenca zo strednej triedy.
Interiér
Estetika interiéru trojky ani milimeter nezaostáva za vonkajškom. Solídne pôsobiaca palubná doska je kvalitne spracovaná, použité boli výborné materiály, jednotlivé ovládače sú rozmiestnené ergonomicky a nič nebudete musieť hľadať. Mazda sa drží pravidla, že nebude odvádzať vodiča od diania na ceste, preto sa vám nedovolí hrať za jazdy s infotainmentom. To kvitujeme. Samotný infotainment pôsobí, v kontexte s ostatkom auta, trocha o krok vzad – no len grafikou. Ponuka funkcií a ich funkčnosť idú ruka v ruke s dobou.
Vpredu sa sedí veľmi dobre. V sedadlách sa dá vydržať šťavnatá porcia kilometrov, čo v našom prípade podporovala prítomnosť automatickej prevodovky. Na zadných sedadlách to nie je zlé, no nezažijete tam neúnavné pohodlie. Stačí, ak si dopredu sadne dlháň s nekonečnými nohami a okamžite začne prenikať do vášho životného priestoru. Zaťažkávajúcu skúšku pripravili pre sedan dve rozmerné detské sedačky. Deti majú operadlá predných sedadiel blízko a môžete si byť istí, že vám ich okopú.
Výbava trojky je dostatočná. Už v základnej verzii sa dočkáte rozumného komfortu. Nechýba projekčný headup displej, digitálny prístrojový štít, klimatizácia, elektrická parkovacia brzda s funkciou automatického podržania vozidla v kopci. V našom prípade s automatickou prevodovkou fungovalo aj volenie si jednotlivých jazdných režimov. Čo je chvályhodné, že sa dá ponastavovať zasahovanie bezpečnostných asistentov. Nevýhodou je, že si to po naštartovaní systém nezapamätá. Takže inteligentný dištančný tempomat, ktorý dokáže auto až zastaviť a zase rozbehnúť, si budete do „normálneho“ tempomatu musieť prestaviť vždy znova. V tomto prípade je to však podľa chuti a preferencií. Ak máte radi autonómne správanie auta, systém funguje celkom dobre.
Nižšia stredná trieda býva v našich končinách hojne využívaná ako jediné auto v rodine. Sedan práve v tejto časti trocha pokrivkáva. Do batožinového priestoru zmestíte papierových 450 litrov, čo znie veľmi dobre, no keď tieto litre budete chcieť zatvoriť, rozmerné kĺby veka sa budú s vašou batožinou nepríjemne biť o priestor.
Jazdné vlastnosti
Japonská automobilka, ktorá tento rok mimochodom oslavuje storočnicu, má skvelú povesť áut s dynamickými jazdnými vlastnosťami. Nemá na konte autá s „prekoňovanými“ motormi, ale rýchlosť získavala zväčša inými cestami. Ľahkými karosériami, neutrálne nastavenými podvozkami, ktoré bývali poväčšine oveľa schopnejšie ako motory. Keď k tomu pripočítame presné a hravé riadenie, máme recept na úspech. Tohto pravidla sa Mazda drží už dlho a neuhla ani pri tvorbe novej trojky. Podvozok je nastavený tak, že by zvládol aj násobne silnejší agregát. Ten by ste však v našich končinách len sotva využili naplno. Na pokrútených cestách si naopak naplno vychutnáte čitateľné jazdné vlastnosti trojky, ktorej základnou pohonnou jednotkou je dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 90 kW. A presne tento agregát mal aj náš testovaný kus a slabosť ukazoval len pri plnom zaťažení. Vtedy sa do rýchlejšieho tempa zbieral s miernou nechuťou, čo je škoda. Ak ho budete držať v otáčkach, tak tento neduh nebudete priveľmi pociťovať. Ak však potrebujete znenazdajky zrýchliť a automatická prevodovka sa v tom čase práve len tak pohráva so štvorvalcom v nízkych otáčkach, tak budete využívať kickdown a to vám pokazí spotrebu.
Na druhej strane, práca automatickej prevodovky je veľmi dobrá. Automat je dobre sprevodovaný. V meste a ani na diaľnici netrápi motor neadekvátnymi otáčkami. V základnom režime umožňuje jazdiť aj na spotrebu. Má režim sport. Po jeho aktivovaní udrží motor vo vyšších otáčkach a to až do červeného poľa.
So spotrebou sa dá vyslovene hrať. Ak budete jazdiť s ľahkou nohou a nebudete voziť batožinu navyše, dosiahnuť šesťlitrov na sto kilometrov sa s trochou šťastia naozaj dá. Pri plnom obsadení vozidla a rozumnej dynamike sa zmestíte do 6,5 litra. S ťažšou nohou a pravidelným diaľničným tempom preskočíte 7,2 l/100 km a bude len na vás, ako veľmi sa budete ponáhľať. Najhoršiu spotrebu sme mali na úrovni 8,2 litra – tento výsledok bol mix mestskej a diaľničnej prevádzky s plne naloženým autom a využívaním maximálnej dynamiky vozidla.
Plusy
+ kompaktné rozmery
+ dielenské spracovanie
+ výborný podvozok
+ naladenie automatickej prevodovky
+ dizajn
+ výborné sedadlá
Mínusy
- spotreba náchylná na zaťaženie
- priemerná dynamika
Technické údaje
Motor - zážihový 4-valec
zdvihový objem – 1 998 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 90/122/6 000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 213/4 000
prevodovka – 6-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 10,4
max. rýchlosť - /km/h/ - 202
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 6,1/4,4/5,0
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 466,0/144,0/179,5
rázvor /cm/ - 272,5
celková hmotnosť /kg/ - 1 902
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 450/-
objem palivovej nádrže /l/ - 51
základná cena vozidla od /€/ - 25 040,- €
cena testovaného vozidla /€/ 29 140,- €
text a foto: Autosalón
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |