Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Modernejší Lexus 450h ako pokračovateľ hybridnej štvorstovky bol očakávaným SUV v prémiovom segmente. Veľmi dobré hodnoty spotreby, ktoré dosahuje výkonný hybridný model s pohonom všetkých štyroch kolies sa v Lexuse tentoraz rozhodli cenovo sprístupniť tým, že mu odňali náhon zadnej nápravy a plný výkon poslali iba na prednú. Vyskúšali sme si, ako crossover, ktorý už to, že zvládne aj ľahší terén nesľubuje, jazdí po cestách...
Exteriér
Ten, kto si kupuje tento model zrejme nie je prísnym vyznávačom najaktuálnejšieho európskeho dizajnu. Skôr uprednostňuje deklarovanú spoľahlivosť a uspokojuje ho pocit, že pre prírodu čosi robí. Predná prísne aerodynamická časť pôsobí stále akosi rozpačito, akoby si stále nevedela nájsť pre Európu stráviteľnejší tvar. Všetko sa snažia zachrániť zadné partie, ktoré ozvláštňuje dobre zvládnutý detail strešného spojlera a ten výrazne pomáha aj bočnej siluete.
Čo chýba vo vnútri?
Najlacnejší z radu 450h v snahe o dosiahnutie čo najprijateľnejšej ceny zbavili viacerých nadštandardných prvkov, z ktorých niektoré ani príliš nepotrebujete. No tými, ktoré nám ako vodičom chýbali boli: parkovacie senzory a navigácia. Nemilo nás prekvapilo to (hoci pochopíme to, že v snahe o lacnejšiu verziu nemôže byť k dispozícii farebná zadná kamera) že v základe sa dozadu nedostala aspoň dvojica cúvacích senzorov. Že by aj takáto drobnosť mohla znamenať radikálny nárast ceny? Rovnako: v takejto prémiovej značke je absencia navigácie, ďalším námetom na zamyslenie. Nosiť si do auta, ktoré začína na 49 900.- € súpravu s držiakom na okno, ktorú dostať na internete za 100.- €, sa nám zdá zvláštne, možno by bolo rozumnejšie zabudovať do základnej výbavy aspoň najlacnejšiu navigáciu a „baťovskú“ cenu zaokrúhliť presne o tú stovku smerom nahor...
To, čo nám však vonkoncom nechýbalo boli kožené poťahy sedadiel, pretože na ich povrch použili špeciálnu husto tkanú textíliu, ktorá je na nerozoznanie od pravej alcantary. Ostatné dobré veci „made in Lexus“, najmä z bezpečnostnej výbavy našťastie, vo vnútri nechýbajú...
Jazdí „prednokolka“ inak?
Práve na túto otázku sme očakávali dychtivo odpoveď ihneď po prebratí testovacieho vozidla. Pri opatrnom opúšťaní parkoviska sme nezistili rozdiel. Vyrazili sme rovnako potichu, iba na elektrinu (a to nás u modelov „h“ vždy fascinuje“), ako nedávno s pohonom 4x4... A rozdiel sme nezaznamenali ani na ceste, hoci tam sa už pomaly zobúdzal aj jeho benzínový agregát.
Podvozok je stále rovnako komfortný, dobre tlmí všetky priečne nerovnosti, stabilný je i v zákrutách, v ktorých všetko stráži japonsky dokonalá elektronika. Po prvých kilometroch predsa len odbočíme z asfaltky na mierne naklonené bahnité parkovisko. Pred výjazdom na rozbahnený kopec s napätím šliapneme na elektricko-plynový pedál. Zaregistrujeme prekĺznutie a výrazný zásah kontroly trakcie. Stúpať sa nám darí. Dostaneme sa tam, kde sú zaparkované aj oveľa ľahšie autá s predným náhonom. No ak by sme sa chceli pokračovať (tam, kde sa už nedostali ani ostatní bez pohonu 4x4) nemáme šancu. Takže hendikep oproti ostatným vozidlám s poháňanou prednou nápravou tento Lexus s pohonom FWD ani na nespevnených povrchoch nemá.
Hybridná spotreba
Elektromotor s výkonom 123 kW/167 k pri nabitej batérii dokáže do rýchlosti 40 km/h poháňať auto na rovnej ceste približne štyri kilometre. To sme využívali hlavne pri presunoch medzi mestskými križovatkami. Po vybití akumulátorov (stav nabitia je graficky zrozumiteľne znázorňovaný na prístrojovej doske) sa pripája zážihový motor s výkonom 183 kW/249 k. Kvôli objektivite pri zhodnotení spotreby sme sa počas testu rozhodli jazdiť bez zbytočného stráženia toho, kedy jazdíme na elektrinu a kedy nie. Pri takmer ideálnom pomere medzi cestami po meste a dlhých cestách (diaľnice, cesty I. a II. triedy) sa nám podarilo zajazdiť dlhodobý priemer 8,6 l/100 km. A to sme pri predbiehaní v krízových úsekoch neraz využili naplno aj fascinujúcu silu 299 koní. Teda, dosiahli sme veľmi slušnú hodnotu., no nie takú akú nájdete v technických údajoch výrobcu.
Výhody...
Lexus 450h FWD je oproti „štvorkolke“ o 7 800.- € lacnejším modelom. V základnej výbave niekomu môže chýbať navigácia a pri jeho rozmeroch i aspoň základná sada parkovacích senzorov. Absencia pohonu 4x4 sa pri bežnom jazdení neprejavuje. Ekologicky zmýšľajúci vodiči už zvyknutí na jazdu iba s jednou poháňanou nápravou, ktorí rešpektujú limity tohto pohonu, môžu tento model považovať za stále ideálnu a určite aj luxusnú voľbu. Pri tejto voľbe by však mali viac uvažovať tí, ktorí na ceste k svojmu cieľu predsa len niekedy ten spoľahlivý asfaltový povrch opustiť musia...
PLUSY
+ cena
+ kvalita
+ spotreba
MÍNUSY
- chýba navigácia
- chýbajú cúvacie senzory
Technické údaje:
Motor
zážihový, vidlicový 6-valec/24v
Zdvihový objem (cm3)
3 456
Výkon (kW/k/ot/min)
204/299/6 200
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
346/4 700
Pohon
predná náprava
Prevodovka
E-CVT automatická
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
180
Spotreba (l/100 km)
6,1/5,9/6,0
Dĺžka x šírka x výška (cm)
477 x 188,5x 168,5
Rázvor (cm)
274
Objem batož. priestoru (l)
496/825/1 570
Pohotovostná hmotnosť (kg)
2 050
Celková hmotnosť (kg)
2 615
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena základnej verzie (€)
49 900 s DPH
Cena testovaného vozidla (€)
49 900 s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |