Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
Automobil značky Lexus nemusí byť vždy iba veľkým hybridom, alebo predĺženou luxusnou limuzínou. Lexus môže byť aj o čosi menším, no stále reprezentatívnym sedanom, s naftovým motorom...
Kvalita bez kompromisov
Trieda IS nás vždy nanovo prekvapí výnimočnou kvalitou použitých materiálov. Hoci stojí na najnižšom stupienku v rodine Lexus aj ona má už v základe niekoľko luxusných doplnkov. Napríklad automatickú klimatizáciu, tlačidlo na ovládanie elektrickej zadnej slnečnej clony, dobre čitateľnú navigáciu s dotykovým displejom, bezkľúčový prístup... Nám je sympatické i to, že model IS 220d je dostupný „iba“ v dvoch vybaveniach a v tom vyššom (za príplatok tesne cez štyri tisíc eur) už dostane záujemca úplne všetko čo do luxusnej kategórie patrí. Bez ďalších skrytých doplatkov...
Iba s manuálom
Keď sme si po stisnutí štartovacieho tlačidla s potešením prezreli veľmi dobre zvládnutú grafiku najdôležitejších prístrojov pred vodičom a chceli sme sa rozbehnúť, zarazila nás radiaca páka. Tam kde sme očakávali automat bol šokujúco – manuál! Šesťstupňová manuálna prevodovka je rovnaká ako v silnejšom modeli (IS 220d). Jej dráhy sú veľmi presné, no odstupňovanie prevodov je pre jazdu po meste pridlhé. Prejavuje sa to tak, že pri súčasnom maxime 50 km/h sa nám podarilo iba málokedy zaradiť päťku. Auto si jazdu na nižšom prevodom stupni vyžadovalo nástojčivo dunivým zvukom motora, a tak sme najčastejšie jazdili na treťom a niekedy aj na štvrtom prevodovom stupni. Šestka nedostala šancu v meste vôbec ani na krátkych úsekoch s povolenou 90-kou...
Motoru svedčia obrátky
Celohliníkový štvorvalcový agregát (na ktorom konštruktéri ubrali z výkonu 20 kW) posiela teraz na zadnú nápravu 110 kW. A robí to mimoriadne ochotne. Zistili sme dokonca, že ťahať začína od hranice 1 500 otáčok (v tom je lepší ako verzia 220d). Auto so štvorčlennou posádkou a jej batožinou nestráca dych ani v tiahlych stúpaniach a motor v nich má ešte stále rezervu aj na bezpečné predbiehanie. Po prejazde niekoľkých stovák kilometrov sme si zvykli na to, že pohonnej jednotke (ale hlavne prevodovke) sa páči režim jazdy vo vyšších otáčkach. A musíme priznať, že svižná jazda s týmto „naftiakom“ je mimoriadne návyková aj kvôli jeho zadnému pohonu. Bezpečnostná elektronika je totiž veľkorysá a aj neskúsenému vodičovi dovolí na klzkom povrchu vždy menší efektný „driftík“. Samozrejme od výrobcom deklarovanej spotreby sme sa aj vďaka občasným exhibicionistickým ukážkam driftovania v zasnežených bratislavských uliciach (elektronika sa dá totiž aj vypnúť) vzďaľovali a vzďaľovali... Testovanie sme ukončili s priemernou spotrebou 7,7 l/100 km. Čo pri športovom jazdení prevažne po zasneženom meste stále nie je veľa. Prichádza nám však na um otázka či do tohto modelu predsa len v Japonsku nezačnú, najmä kvôli konkurencii, montovať aspoň ešte jednu alternatívnu prevodovku...
Nedostatky a prednosti
Slabšou stránkou je jazda so zadným náhonom po klzkom povrchu. Pred zasneženým a prudkým stúpaním sme sa vždy pripravovali na to, že veľmi pravdepodobne budeme z kufra musieť vyťahovať reťaze, alebo prinajmenšom vrecko so soľou a lopatku. Počas prvých kilometrov sme si museli trocha zvykať na príliš aktívne riadenie a na režim prevodovky, ktorý sme už spomenuli.
Silnými stránkami tohto Lexusu sú: dostatočný batožinový priestor (ukrývajúci aj plnohodnotnú rezervu), denné LED svetlá, komfortný podvozok, ticho v kabíne, kvalitné materiály a imidž. A aby sme nezabudli na najdôležitejší z bonusov! Tým je veľmi zaujímavý balík vybavenia už aj u nižšej z dvoch existujúcich verzií...
PLUSY
+ komfort
+ podvozok
+ plnohodnotná rezerva
+ vybavenie základnej verzie
MÍNUSY
- prevodovka
- jazda v hlbokom snehu
Technické údaje:
Motor
4/16 DOHC turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)
2 231
Výkon (kW/ot/min)
110/3 600
Krútiaci moment (Nm/ot/min)
340/2 000 – 2 800
Pohon
zadnej nápravy
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,2
Maximálna rýchlosť (km/h)
205
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
6,3/4,4/5,1
Dĺžka x šírka x výška (cm)
458,5 x 180 x 144
Rázvor (cm)
273
Objem batožinového priestoru l
398
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 540
Celková hmotnosť (kg)
2 075
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Cena vozidla od (€)
37 900 s DPH
Cena testovaného vozidla (€)
42 500 s DPH
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |