Dnes je nedeľa, 24 november 2024
|
Mnohými motoristami začínajú lomcovať viac úsporné, ako ekologické emócie. Chceli by jazdiť už takmer zadarmo, no „neplaziť sa“. Túžia byť vždy tými najrýchlejšími, no za zrýchľovanie platiť iba zopár centov a byť pri tom v aute, ktoré im poskytne extra imidž. Lexus sa snaží vyrábať autá, ktoré sa k tomuto ideálu blížia, no našťastie ekológiu zásadne a stále kladie na prvé miesto. Tak ako aj v prípade modelu CT200h, ktorý vám predstavujeme tentoraz...
Až na druhý, tretí pohľad...
Na úplne prvý pohľad exteriérom vozidlo neoslní. Úvodné stretnutie bolo pre nás skôr sklamaním, pretože v prípade prémiovej značky, ktorá dokáže vyrábať super športový model IS F a súčasne aj luxusný Lexus 450h, sme očakávali dych vyrážajúci dizajn. Namiesto toho sme za každou krivkou hľadali súvislosti s aktuálnymi modelmi Toyota. Druhé stretnutie už odhalilo zaujímavú prednú časť, tretie už aj veľmi dobre navrhnutý „zadok“ a aj to, že z Toyoty tam nič nie je...
„Dvestovka“ je pokusom značky o prvé kompaktné auto. Karoséria CT200h je nižšie nad zemou, bočné línie padajú kolmo k zemi. V mohutných blatníkoch akoby stratené kolesá, zachraňujú dynamické tvary okien. Po viacerých stretnutiach sa nám začal tento Lexus páčiť. Najmä ten, ktorý sme dostali na testovanie - nastriekaný „zlatou“ metalízou...
Vnútrajšok je menší, ale...
Ak si niekto kupuje kompakt ráta s tým, že vo vnútri bude menej miesta. A CT 200h ho má naozaj menej, ale iba vzadu...
V priestore okolo predných sedadiel síce chýba zopár centimetrov na šírku, no pocit vodiča nebol úplne zlý, pretože stále znesiteľná stiesnenosť nám navodzovala pocit, že sedíme v športovom aute. Nad hlavou sme mali dostatok miesta, pretože sedadlá boli takmer na dlážke. Vzadu sa ale určite nebudú cítiť dobre tí, ktorí narástli nad 170 cm... Zaujímavým bolo pre nás zistenie, že za zadným radom sedadiel sa skrýval veľmi slušný priestor pre batožinu (s rovným dnom) s objemom 375 litrov. Dokonca pod jeho dnom bol ukrytý ešte ďalší odkladací priestor, v ktorom vôbec neprekážali batérie!
Boj s „myšou“
To čo prémiový kompakt neponúka v priestore, nahrádza v kvalite použitých materiálov a v ergonómii. Vodič má všetko čo pri jazde potrebuje na dosah. Optitrónové prístroje sú výborne čitateľné a prakticky usporiadané. Škoda len, že počas týždňového testu sme predsa len trocha „bojovali“ s ovládačom umiestneným na stredovej konzole. Remote Touch pripomína počítačovú myš a rovnako sa s ním manipuluje. Pri jazde sa nám však nie vždy darilo koordinovať sledovanie diania na ceste s trhaným posúvaním „kurzora“ po obrazovke a následne aj s potvrdzovaním zvolenej funkcie tlačidlom enter...
V zápchach takmer zadarmo...
Nízky posed a hrubší veniec trojramenného volantu, spočiatku navodzovali pocit, že na cestách budeme veľmi rýchly. Po prvom pohnutí sa bez zvuku štartéra a pracujúceho spaľovacieho motora však naše pretekárske ambície veľmi rýchlo nahradila „ekologická zvedavosť“.
Aby sme jazdili iba na elektrinu, tak sme nesmeli prekročiť rýchlosť 45 km/h. Vtedy sme dokázali prejsť bez benzínu prejsť takmer dva kilometre. Samozrejme cestný profil musel byť bez stúpania. Veľmi rýchlo sme zistili, že v Lexuse neklamú ak tvrdia, že tomuto hybridu môže máloktorý z výrobcov konkurovať so spotrebou v mestskom cykle. V ňom zaujímavo profituje práve z nekonečných čakaní a zápch, pri ktorých skutočne „nežerie“.
V mestskej premávke sa nám darilo dosahovať spotrebu medzi 3,8 – 4,5 l/100 km (jazda na elektrinu a aj benzín). To sú naozaj veľmi dobré hodnoty. Pri jazde mimo mesta a po diaľniciach sme však už jazdili častejšie na benzín so spotrebou v okolí 6,0 - 6,4 l/100 km. A to zasa sú už hodnoty, pod ktoré sa dnes bežne dostanú aj iné značky s lacnejšími maloobjemovými dieselovými agregátmi...
„Ostrejšie“ s benzínom
Pod kapotu sa dostal benzínový motor s objemom 1 798 cm3 a s výkonom 73 kw (99 k) využívajúci Atkinsonov cyklus a rozvod DOHC 16v. K nemu sa pridáva výkonný elektromotor s výkonom 60 kW, a tak spoločný výkon pre celý systém predstavuje 100 kW (136 k). Pretože sme chceli túto kombináciu vyskúšať dokonale zvolili sme si športový režim (v ponuke CT200h sú štyri varianty – Eco, Normal, Sport a EV- elektrický). Pri ňom sa zmenia nielen charakteristiky motora a podvozka, ale dokonca aj prístrojová doska. Z ukazovateľa ekonomiky jazdy sa stane otáčkomer a „ekologicky“ modré podsvietenie sa zmení na „adrenalínovo“ červené...
To, že sme ostrejšie jazdili v prémiovej značke nám v zákrutách neustále pripomínal technicky dobre zvládnutý tandem: komunikatívne a strmé riadenie s vyladeným podvozkom. Hoci v tomto prípade ide o auto iba s predným náhonom, priľnavosť k vozovke mu zabezpečuje predná náprava s priečnymi ramenami a pružiacimi vzperami McPherson a vzadu náprava s lichobežníkovými priečnymi ramenami s prídavným párom pozdĺžnych ramien. Škoda len, že pri zrýchľovaní automatická prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru typu CVT oberá posádku o pocit vtláčania do sedadiel a funguje tak, akoby motor zbytočne „vyháňala“ do neefektívne vysokých obrátok...
Bonusy
Pri tomto aute sú v podobe kvalitného spracovania, veľmi dobre zvládnutej hybridnej technológie a podvozka. Potešia i také detaily ako sú prehľadné prístroje, jednoduchý volič jazdných režimov a inovatívna páka automatickej prevodovky. Po prejdení mnohých ostrých zákrut a obrubníkov musíme pochváliť aj neobvyklú tuhosť karosérie. V tomto Lexuse určite nič - ani po mnohých kilometroch - nepríjemne nezavŕzga...
PLUSY
+ riadenie
+ podvozok
+ kvalita spracovania
+ spotreba v meste
+ hybridná technológia
MÍNUSY
- priestor na zadných sedadlách
- CVT prevodovka
Technické údaje:
Motor
R4 + elektromotor
Zdvihový objem (cm3)
1798
Výkon benzín/elektromotor (kW/k/ot/min)
73/99
60/82
Krútiaci moment benzín/elektromotor (Nm/ot/min)
142/4000
207
Pohon
predná náprava
Prevodovka
automatická CVT
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,3
Maximálna rýchlosť (km/h)
180
Spotreba (mesto/mimo/kombinácia l/100 km)
4,2/4,0/4,1
Dĺžka x šírka x výška (cm)
432 x 176,5 x 143
Rázvor (cm)
260
Objem batožinového priestoru (l)
375/985
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1 410
Celková hmotnosť (kg)
1 845
Brzdy vpredu/vzadu
kotúčové
Emisie CO2 (g/km)
94
Cena vozidla od (€)
27 900
Cena testovaného vozidla (€)
42 300
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |