Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Segmentu SUV sa bez debaty veľmi darí. A to naprieč všetkými triedami – od malých áut, až po luxusné cestné krížniky. Lenže človek je tvor večne nespokojný. Malé sú preň malé a tie veľké, zase, prekvapujúco, veľké. A tak automobilový svet ponúka aj akurátne kompaktnú nižšiu strednú triedu, všeobecne označovanú, ako segment C. Ani túto veľkosť módna SUV vlna neobišla a nedávno v nej zamiešala karty aj KIA.
Šitý na mieru
V tomto prípade môžeme viac ako inokedy hovoriť o domácej automobilke. KIA bude totiž nové SUV, alebo presnejšie, mestský crossover, s názvom XCeed vyrábať v žilinskej fabrike. Automobilka novým modelom doplnila rodinu Ceedu a model sa tak stáva jedným z najkomplexnejších vo svojej triede. A veru, má čo ponúknuť.
Veľkostne je len o niečo väčší ako päťdverový hatchback, z ktorého XCeed vychádza. Karoséria je svalnatejšia, mohutnejšia a ponúka viac priestoru v interiéri. To ocenia pasažieri na dlhých trasách. KIA to dosiahla snahou o priblíženie sa priestorovej ponuke modelov SUV. Oproti modelu Ceed sa podarilo umiestniť vyššie aj sedadlá, a to o 44 mm. Zväčšená karoséria skrýva aj väčší batožinový priestor. Oproti Ceedu doň zmestíte o 31 litrov batožiny viac.
Odvážne mimo asfalt
Aj keď XCeed je od začiatku výrobcom komunikovaný, ako špecialista na asfaltovú dopravu, mierneho terénu sa báť nemusí. Má pohon prednej nápravy, no vyššiu svetlú výšku a ochranné oplastovanie okolo celého auta. V závislosti od použitých diskov má auto svetlú výšku od 174 do 184 mm. To je údaj, ktorý mu môžu závidieť aj niektoré SUV s pohonom všetkých kolies. Ochranné plasty auto ochránia od škrabacov a drobných poškodení. Preto môžete smelo plánovať výlety na chatu – teda, keď už vás prestane baviť mesto
KIA XCeed je postavená na vrchol ponuky celého modelového radu, je preto pochopiteľné, že automobilka si dala záležať na výbave. Nechýba plná konektivita a najmodernejšie prvky infotainmentu sú v tomto prípade povinnou jazdou. Použitie príjemných materiálov dopĺňa intuitívne rozmiestnenie ovládacích prvkov. Čas strávený za volantom alebo ako pasažier, v tomto prípade neoľutujete.
Na ceste s istotou profíka
Musíme uznať, že už pri prvom zoznámení sa, sme boli veľmi príjemne prekvapení, ako XCeed funguje. Na asfaltovom povrchu, ktorý je ťažko skúšaný kamiónovou dopravou sa cíti sebaisto. Solídny podvozok si vie poradiť s vyjazdenými koľajami, priečnymi nerovnosťami i poriadne zaplátanou cestou. Nie je zbytočne tvrdý, no dostatočne na to, aby si vodič užil aj svižnú jazdu v záplave technických serpentín.
Rozumná voľba
Aj keď KIA avizovala, že do XCeedu bude montovať aj hybridnú technológiu, my sme si z celého portfólia motorov vybrali 1,4 litrový benzínový štvorvalec, ktorému k výkonu pomáha turbodúchadlo. Agregát je ľahký, bez odvrávania sa nechá vytočiť do otáčok a pritom si za svoje služby nevypýtal veľa paliva. Ponúka dostatočný výkon, ktorý oceníte aj pri plne naloženom vozidle. Prepožičiava peknej karosérii dynamiku, s ktorou si vychutnáte nejednu cestu.
Resumé
Na trhu je záplava SUV. Potrebuje KIA jedno ďalšie? Po vyskúšaní si modelu XCeed treba povedať, že automobilka sa nevybrala zlou cestou. Má osvedčenú techniku, útulný, dobre spracovaný interiér, navyše zaplátala dieru vo svojom portfóliu. Určite si z koláča, ktorý je k dispozícii, odhryzne slušný kus.
Plusy
+ kompaktné rozmery
+ možnosti individualizácie
+ odolný podvozok
+ ponuka motorov
+ spotreba
+ dynamika
Mínusy
- výhľad cez zadné okno
- vyššia nakladacia hrana batožinového priestoru
Technické údaje
Motor - zážihový atmosferický 4 valec
zdvihový objem – 1 353 cm3
výkon /kW/k/ot/min/ - 103/140/6 000
krútiaci moment /Nm/ot/min/ - 242/1 500 – 3 200
prevodovka – 7-stupňová automatická
zrýchlenie z 0 na 100 km /s/ – 9,5
max. rýchlosť - /km/h/ - 200
spotreba /mesto/mimo/kombinácia l/100 km/ - 6,9/5,3/6,4
dĺžka x výška x šírka /cm/ - 439,5/149,5/182,6
rázvor /cm/ - 265,0
celková hmotnosť /kg/ - 1 860
batožinový priestor /základný/sklopené sedačky /l/ - 426/1 378
objem palivovej nádrže /l/ - 50
základná cena vozidla od /€/ - 19 490,- €
cena testovaného vozidla /€/ - 25 290,- €
text a foto: Samuel Vanko
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |